آیا امکان سفر برای بیماران تحت درمان نگهدارندۀ دیالیز وجود دارد؟

  • مهر ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در بسیاری از بیمارانی که تحت دیالیز بوده یا پیوند کلیه انجام داده‌اند، توانایی سفر کردن بر عزت نفس و سبک زندگی آن‌ها دارای تاثیر مهمی است. بیماران شاغل ممکن است نیاز به شرکت در جلسات یا کنفرانس‌های تجاری داشته باشند. بیماران مسن ممکن است در دوران بازنشستگی خود آرزوی مسافرت را داشته باشند. یک برنامۀ خانوادگی مانند عروسی، فارغ التحصیلی، یا گردهمایی خانوادگی ممکن است نیاز به سفر به جایی دور از خانه داشته باشد. گاهی اوقات، شرایط اضطراری مانند بیماری یا مرگ در خانواده ممکن است نیاز به سفر را ایجاد کند.

آیا برای بیمار دیالیزی سفر ممکن است؟

بله، اکثر بیمارانی که دیالیز می‌شوند یا پیوند کلیه انجام داده‌اند، می‌توانند با خیال راحت سفر کنند و در زمانی که از خانه دور هستند به درمان خود ادامه دهند. البته قبل از برنامه‌ریزی برای سفر همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر وضعیت سلامتی بیمار ثابت باشد، اکثر پزشکان سفر را توصیه می‌کنند. مسافرت می‌تواند روحیه و احساس رضایتمندی بیمار را تقویت کند.

یک بیمار تحت دیالیز چگونه باید برای سفر ‌برنامه‌ریزی کند؟

در بسیاری از مراکز دیالیز شخصی مشغول به کار است که در تنظیم درمان‌های دیالیز دور از خانه مهارت دارد. برخی از مراکز به بیماران در تنظیم هماهنگی‌های خود کمک می‌کنند. از مددکار اجتماعی یا سرپرستار مرکز خود بپرسید که آیا چنین شخصی در مرکز شما وجود دارد یا خیر.

مهم است که حداقل از شش تا هشت هفته قبل ‌برنامه‌ریزی را شروع کنید. باید زمان بیشتری برای بررسی محل‌های محبوب برای تعطیلات یا سفر در نظر گرفته شود. در مورد تاریخ‌های سفر خود انعطاف پذیر باشید زیرا ممکن است فضا در مراکز دیالیز محدود باشد. اگر ترجیح می‌دهید درمان‌های خود را در روزهای خاص و در زمان‌های مشخص انجام دهید، از قبل به مرکز موقت اطلاع دهید. با این حال، مرکز ممکن است همیشه نتواند درخواست شما را برآورده کند، زیرا فضا محدود است.

بیمار یا همراه او ممکن است نیاز به تماس با بیش از یک مرکز داشته باشند تا مرکزی را پیدا کنند که بتواند خدمات دیالیز را برای او فراهم کند. برای تایید وقت خود بلافاصله پس از رسیدن به محل سفر با مرکز تماس بگیرید. همچنین ممکن است بخواهید از مرکز دیدن کنید و با کارکنان آشنا شوید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. با این حال، قبل از انجام این کار، با مددکار اجتماعی یا سرپرستار مرکز دیالیزی که قصد بازدید از آن را دارید، قرار ملاقات بگذارید.

چگونه می‌توانم مرکزی برای دیالیز پیدا کنم؟

اگر قصد دارید به ملاقات دوستان یا خانوادۀ خود به شهر دیگری، آن‌ها ممکن است بتوانند نام و آدرس نزدیک‌ترین مرکز دیالیز را به شما بدهند. مددکار اجتماعی یا هماهنگ کننده سفر بیمار در مرکز شما می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر نیاز به مسافرت ضروری باشد، چه اقدامی باید انجام داد؟

بسیاری از مراکز دیالیز تمام تلاش خود را برای اسکان بیماران در مواقع اضطراری مانند زمان بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده انجام می‌دهند. سوابق دیالیز را می‌توان پیشاپیش فکس کرد، یا می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی حمل کنید.

برای دریافت خدمات مطمئن دیالیز، چه اطلاعاتی را باید به مرکز ارائه دهیم؟

اکثر مراکز دیالیز به اطلاعات زیر نیاز دارند تا سلامت شما را ارزیابی کنند و برای درمان ‌برنامه‌ریزی کنند:

  • معرفی نامه و خلاصه پروندۀ شما از مرکز دیالیز فعلی
  • تاریخ هایی که به درمان دیالیز نیاز دارید
  • نام، آدرس و سایر اطلاعات شخصی شما
  • تاریخچۀ پزشکی و گزارش‌های معاینۀ فیزیکی اخیر
  • نتایج اخیر آزمایشگاه
  • آخرین تست نوار قلب
  • آخرین رادیوگرافی قفسه سینه
  • سوابق درمانی ۳ تا ۵ جلسۀ اخیر دیالیز شما
  • نوع دسترسی عروقی دیالیز
  • نیازهای ویژه یا نیازهای دیالیز
  • اطلاعات در مورد سلامت عمومی شما
  • اطلاعات بیمه
  • جایی که در آن منطقه اقامت خواهید داشت
  • فهرستی از داروهایی که در طول درمان و در خانه مصرف می‌کنید

این اطلاعات برای بررسی به مرکز مقصد شما ارسال می‌شود. این مهم است که پزشک و مرکز تا حد امکان در مورد شما بدانند تا در هنگام مراجعه به مرکز آن‌ها به نیازهای شما رسیدگی کنند. علاوه بر ارسال سوابق خود به مرکز، باید یک نسخه از آن را نیز به همراه داشته باشید.

چگونه مطمئن شویم که خارج از مرکز همیشگی، خدمات با کیفیتی دریافت می‌کنیم؟

می‌توانید سوالات زیر را هنگام انجام مقدمات همودیالیز در طول سفر بپرسید:

  • آیا مرکز از صافی‌های دیالیز مجدداً استفاده می‌کند؟
  • آیا مرکز از بلاد لاین‌ها استفادۀ مجدد می‌کند؟
  • میانگین طول درمان دیالیز در مرکز چقدر است؟
  • آیا آن‌ها می‌توانند زمان درمانی را که پزشک شما تجویز کرده است ارایه دهند؟
  • ساعات و روزهای فعالیت آن مرکز چیست؟ بیماران مسافر اغلب در شیفت عصر قرار می‌گیرند .
  • چه نوع دیالیزهایی استفاده می‌شود؟
  • آیا می‌توانید از همان نوع صافی دیالیزی که در مرکز معمول خود استفاده می‌کنید استفاده کنید؟
  • این مرکز دارای چه نوع دستگاه دیالیز است
  • آیا مرکز به طور معمول لیدوکایین ارایه می‌دهد؟
  • آیا بیماران مجاز به خوردن یا نوشیدن در حین دیالیز هستند؟
  • آیا دستگاه یخ‌ساز برای بیماران موجود است؟
  • آیا حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مرکز موجود است؟
  • به هر پرستار یا تکنسین مراقبت از بیمار چند بیمار اختصاص داده شده است؟
  • آیا می‌توانید تمام داروهایی را که در مرکز معمول خود در طول دیالیز دریافت می‌کنید، تهیه کنید؟

اگر در حین مراجعه به مرکز دیگر بیمار شوم چه می‌شود؟

زیاده روی نکنید! هنگام ‌برنامه‌ریزی فعالیت‌ها واقع بین باشید. زمان کافی برای لذت بردن از گشت و گذار و فعالیت‌های بدون خستگی بیش از حد بگذارید. همچنین، حتماً مراقب رژیم غذایی و مصرف مایعات خود باشید. قبل از شروع سفر، به احتمال زیاد یک پزشک توسط مرکز دیالیز موقت برای شما تعیین خواهد شد. نحوۀ تماس با پزشک را در اولین ورود خود پرس و جو کنید. اگر بیمار شدید، طبق دستور با مرکز دیالیز یا پزشک تماس بگیرید.

این امکان وجود دارد که یک بیمار موقت نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، پزشک موقت شما برای این امکان آماده است و در طول اقامت در بیمارستان از شما مراقبت خواهد کرد. او احتمالاً با پزشک معالج شما صحبت خواهد کرد تا مراقبت شما را هماهنگ کند. ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید که بدانید آیا این هماهنگی انجام شده است یا خیر. بستری شدن در بیمارستان در حالی که دور از محل زندگی است می‌تواند یک تجربه استرس زا برای هر بیمار باشد و مطمئناً می‌تواند برنامه سفر شما را تغییر دهد. آماده شدن برای این امکان می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. پیشنهادات زیر ممکن است مفید باشد:

  • مطمئن شوید که خانواده از برنامه‌های سفر شما اطلاع دارند.
  • اطمینان حاصل کنید که شماره تلفن‌های مهمی مانند پزشک معالج ، مرکز دیالیز و غیره دارید. یک کپی از سوابق پزشکی خود را در سفر همراه داشته باشید.
  • مطمئن شوید که همراه شما در سفر می‌داند مدارک خود را در کجا نگهداری می‌کنید و نیازهای پزشکی شما چیست.
  • مطمئن شوید که به مقدار کافی از داروهایی که باید در کل مدت سفر مصرف کنید، همراه داشته باشید و به اندازۀ کافی برای مقابله با شرایط اضطراری احتمالی مانند گم شدن ، داروهای اضافی را همراه داشته باشید. همچنین توضیحات کتبی برای هر دارو به همراه داشته باشید.

آیا دیالیز خانگی در طول سفر ممکن است؟

بله، اگرچه اکثر بیماران دیالیز خانگی در حین مسافرت ترتیبی برای درمان‌های داخل مرکز می‌دهند. بیمارانی که مایل به ادامۀ درمان خود در حین سفر هستند، باید با تیم مراقبت دیالیز خود در مورد اینکه آیا می‌توانند دیالیز خانگی را خارج از محل زندگی انجام دهند یا خیر، بررسی کنند. برخی از بیماران با ماشین آلات، لوازم و تجهیزات قابل حمل تصفیه آب سفر می‌کنند. یک مثال می‌تواند افرادی باشد که در کمپینگ‌های مجهز به قلاب برق، دیالیز شده اند.

حتی اگر خودتان درمان خود را انجام می‌دهید، مهم است که بدانید نزدیک‌ترین مرکز دیالیز کجاست که می‌توانید برای کمک به آن مراجعه کنید. به مرکز اطلاع دهید که چه زمانی در آن منطقه خواهید بود و از آن‌ها بپرسید که آیا آن‌ها مایل به ارائه کمک‌های پزشکی در صورت نیاز هستند یا خیر. اطلاعات کامل پزشکی را به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید که اکثر شرکت‌های دیالیز و تجهیزات، شماره تلفن رایگانی برای کمک در ۲۴ ساعت شبانه روز دارند. این اعداد را با خود داشته باشید.

بیماران دیالیز صفاقی در مورد سفر چه چیزهایی باید بدانند؟

مسافرت اغلب برای بیماران دیالیز صفاقی آسان‌تر است. زیرا آن‌ها به در دسترس بودن واحد دیالیز وابسته نیستند. بیماران دیالیز صفاقی همچنان نیاز به ‌برنامه‌ریزی از قبل و ترتیب مراقبت‌های پزشکی پشتیبان برای سفرهای خود دارند، مانند بیماران همودیالیزی. به طور معمول، این به این معنی است که با یک مرکز دیالیز در منطقه‌ای که در آن خواهید بود تماس بگیرید و بپرسید که در صورت بروز مشکل در دسترس هستند یا خیر. مرکز ممکن است یک کپی از سوابق پزشکی شما را از قبل درخواست کند. در هر صورت، همیشه باید یک کپی از سوابق خود را نیز همراه داشته باشید.

بیماران دیالیز صفاقی باید لوازم کافی برای طول سفر همراه داشته باشند و برای مواقع بروز مشکل، مقداری لوازم اضافی همراه داشته باشند. همچنین ممکن است برای اقامت طولانی‌تر ترتیبی برای تحویل لوازم به مقصدتان فراهم شود. اطمینان حاصل کنید که این لوازم قبل از حرکت در سفرتان رسیده است. بیماران دیالیز صفاقی همچنین باید برای فضای تمیز ‌برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در حین سفر دیالیز خود را انجام دهند.

آیا در صورت ثبت نام در لیست انتظار پیوند، امکان سفر وجود دارد؟

بله. خیلی راحت با مرکز هماهنگ کنندۀ پیوند خود در مورد برنامه‌های سفر خود صحبت کنید. هماهنگ کننده به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا در طول سفر «در حالت تعلیق» باشید یا چنانچه کلیه در دسترس قرار گرفت، می‌توانید در مدت زمان مورد انتظار برگردید، ترتیبی دهید که در صورت موجود شدن کلیه با شما تماس گرفته شود.

بیماران دیابتی در مورد سفر چه چیزهایی باید بدانند؟

از آنجایی که ممکن است در سفر اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهد و وعده‌های غذایی به تاخیر بیفتد، برای برطرف کردن افت قند خون باید قرص‌های گلوکز و تنقلات مناسب مانند جعبه‌های آب میوه کم پتاسیم یا آب نبات‌های سفت همراه داشته باشید. بهتر است در صورت تأخیر با یک وعده غذایی آماده یا یک مکمل غذایی بسته‌بندی شده سفر کنید. با در اختیار داشتن انسولین، سرنگ و لوازم کنترل قند خون، می‌توان مدیریت دیابت خود را ساده تر کرد.

اطلاعات بیشتر

فراموش نکنید!

  • اطلاعات ضروری پزشکی، داروها و سایر لوازم پزشکی خود را جهت اجتناب از موارد غیرمنتظره، مانند گم شدن چمدان، با دست حمل کنید.
  • داروهای خود را به اندازه کافی همراه داشته باشید تا در کل سفر شما دوام داشته باشد و به اندازه کافی برای مقابله با موارد اضطراری احتمالی داشته باشید. همچنین نسخه‌های کتبی را برای هر موردی همراه داشته باشید.
  • اگر برای سوار شدن به هواپیما یا قطار به کمک اضافه نیاز دارید، هنگام ورود به هواپیما به پرسنل اطلاع دهید تا بتوانند دستورالعمل‌های ویژه‌ای به شما بدهند.
  • اگر قصد سفر با هواپیما یا قطار را دارید، در زمان رزرو، برای هر وعده غذایی خاصی مانند کم نمک، کم چرب یا دیابتی هماهنگی لازم را انجام دهید.
  • هنگام رزرو هتل، اگر پله‌ها یا مسیرها مشکل دارند، می‌توانید اتاق طبقه اول یا اتاقی برای افراد معلول درخواست کنید.

• اگر از آژانس مسافرتی استفاده می‌کنید، در مورد نیازهای ویژه‌ای که ممکن است داشته باشید، مانند وعده‌های غذایی ویژه، اتاق‌های در دسترس، و کمک در هنگام تعویض هواپیما، به آژانس بگویید. این نماینده همچنین می‌تواند در مورد ملاحظات ویژه در مورد حمل و نقل ایمن لوازم دیالیز هنگام سفر به کشورهای خارجی به شما توصیه کند

نویسنده

قبلی «
بعدی »