دلایل عدم تمرکز و راه‌های بالا بردن آن (قسمت دوم)

  • اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دیدگاه غیر فعال شده است

درمان عدم تمرکز چیست؟

عدم تمرکز در بزرگسالان، موضوعی است که به عنوان یک مشکل کوچک، شروع می‌شود و با عمیق شدن، بسیاری از حوزه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر در همان گام‌های اولیه، اقدامات مقدماتی برای مقابله با این مشکل انجام شود، سریع‌تر و مؤثرتر می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. در ادامه، چند تکنیک ساده از «تکنیک‌های تمرکز» را برای افزایش تمرکز، معرفی می‌کنیم.

تمرین مغز

روش‌های زیادی وجود دارد که بدون توجه به سن شما به سلامت مغز، کمک می‌کند. انجام تمرینات مغزی برای افزایش تمرکز، توجه و حافظه به شما کمک می‌کند تا با افزایش سن، مغز خود را همچنان فعال نگه‌دارید. حل کردن پازل، جدول، بازی با کلمات و برخی بازی‌های فکری، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

تغذیۀ سالم

مواد مغذی که به بدن می‌رسانیم برای سلامتی تمام اعضای بدن ما مهم هستند. ما تمام انرژی و مواد مورد نیاز خود را از این غذاها دریافت می‌کنیم. داشتن یک رژیم غذایی سالم، هم برای داشتن ذهن سالم و هم برای از بین بردن عدم تمرکز در کودکان و بزرگسالان از اهمیت بالایی برخوردار است.

خواب کافی

خواب یکی از مهم‌ترین عوامل استراحت و شادابی ذهن است. ذهن برای گرفتن و ذخیرۀ اطلاعات جدید به استراحت نیاز دارد. غلبه بر مشکلات خواب و داشتن خواب منظم وکافی، مؤثرترین راه برای از بین بردن عدم تمرکز و توجه در بزرگسالان و کودکان است.

در هنگام خواب، اطلاعات جدید، پردازش می‌شوند پس نباید با افکار مخرب، روند خواب را با اشکال همراه کرد. فردی که دچار خواب آلودگی است به سختی می‌تواند بر کارهایی که ملزم بر انجام آنها است، تمرکز کند.

ورزش کردن

افزودن تمرینات بدنی به برنامۀ روزانه، نه‌تنها برای بدن شما مفید است بلکه به مغز نیز کمک می‌کند تا بتواند افکار مزاحم را نادیده بگیرد.

ورزش و فعالیت بدنی، فواید بسیاری برای سلامت جسم و روح فرد، خواهد داشت. همچنین برای مغز هم مفید است و باعث تولید سلول‌های جدید مغز می‌شود. ورزش، یکی از روش­های درمان عدم تمرکز، محسوب می­شود. حتماً و در هر صورتی، ورزش را در برنامۀ روزانۀ خود بگنجانید، حتی اگر در حد یک پیاده‌‌روی ساده باشد، چراکه تمرکز حواس را به­طور محسوسی بهبود خواهد بخشید.

داروهای تجویزی

داروهای مخصوص تمرکز باید تحت نظر پزشک، مصرف شوند. استفاده از داروها بدون اطلاع از عوارض احتمالی آن، می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. حتی در مواردی، دوز نامناسب دارو می‌تواند منجر به تشدید عدم تمرکز شود. فقط داروهایی که در دوز مناسب و برای هدف مناسب و به تجویز پزشک متخصص، استفاده می‌شوند، می‌توانند به بهبود عدم تمرکز و توجه، کمک کنند.

 

نوشتن

از مهم‌ترین راهکارهای تمرکز، نوشتن کارها به ترتیب اولویت است. شما می‌توانید اهداف زندگی خود را در بخش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به صورت روزانه، ماهیانه و حتی سالیانه، نوشته و در معرض دید خود قرار دهید. این کار، می‌تواند باعث شود که تمرکز شما بیش از پیش بالا برود.

موسیقی

کمک گرفتن از موسیقی به‌ خصوص موسیقی بی‌کلام نیز می‌تواند به شما در جمع کردن حواس و تمرکزِ بیشتر، کمک کند.

موسیقی می‌تواند تأثیری مثبت روی سطح تمرکز شما داشته باشد، البته اگر بتوانید موسیقی مناسب را برای شرایطی که قادر به تمرکز نیستید پیدا کنید. ضمناً گوش دادن به موسیقی، گزینه‌ای عالی برای حذف حواس‌پرتی‌های پیرامون شما، مثلاً سر و صدای همکاران پر سر و صدا به حساب می‌آید. بسته به سلایق و حال و هوای خودتان، به سراغ موسیقی‌هایی بروید که شما را حین رسیدگی به وظایف استرس‌آور و دشوار، آرام می‌کنند یا موسیقی‌هایی که باعث می‌شوند برای مدتی طولانی‌تر متمرکز باقی بمانید.

برنامه‌ریزی

یک فهرست از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و کارهای مهم خود را شناسایی کنید. ابتدا کارهای بزرگ خود را انجام دهید و سپس کارهای کوچک‌تر را شروع کنید. به این ترتیب دچار اضطراب و عدم تمرکز نمی‌شوید.

تقسیم کردن فعالیت‌ها به بخش‌های کوچک‌تر

هر چه‌قدر کاری که انتخاب می‌شود بزرگ‌تر باشد، احتمال به پایان رساندن آن، کمتر می‌شود. از این‌رو باید در حین انجام کار، هدف اصلی را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کرد و هر قسمت را با تمرکز، انجام داد. هر میزان که کار، عقب بیفتد، احتمال حواس‌پرتی در انجام آن بیشتر می‌شود.

همکاری با شخصی دیگر

در همکاری با شخصی دیگر، احتمال اینکه خودتان هم به شکلی سخت‌تر و طولانی‌تر کار کنید، بالاتر می‌رود. همکاری، باعث می‌شود تمرکز بالاتری داشته باشید، زیرا می‌دانید که در این مسیر، تنها نیستید و کمتر احساس فشار می‌کنید.

تغییر موقعیت

گاهی لازم است برای جلوگیری از حواس‌پرتی، محیط کار را عوض کنید. عادت مغز به یک محیط همیشگی، حواس‌پرتی را بالا می‌برد، زیرا بین افکار و مکان همیشگی، ارتباط برقرار می‌کند. عوض کردن محیط استراحت یا  محل غذا خوردن، یکی از راه‌های جلوگیری از حواس‌پرتی است.

 

کلام آخر

  • عدم تمرکز، دلایل متعددی دارد و این مشکل می‌تواند هم زنان و هم مردان را در سنین مختلف، تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات، نداشتن تمرکز، نشا‌‌ن‌دهندۀ یک مشکل پزشکی است، در حالی که در موارد دیگر، ممکن است ناشی از سبک زندگی ناسالم باشد.
  • عدم تمرکز،می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما گام بعدی، پس از پیدا کردن دلیل، یافتن راه چاره و درمان حواس‌پرتی است. ولی ما باید پیش از برداشتن هرکدام از این گام‌ ها به اهمیت و تأثیر این موضوع در موفقیت‌های بزرگ و یا حتی فعالیت‌­های روزمره، پی ببریم.
  • تمرکز حواس، امری ارثی یا ذاتی نیست. یعنی این‌طور نیست که بعضی افراد می‌گویند: «از پدر و مادرش به ارث رسیده». تمرکز حواس، امری اکتسابی است. این یعنی هرکدام از ما می‌توانیم به راحتی و با چند روش ساده به عدم تمرکزمان در انجام هر کار، پایان دهیم و چه‌قدر حیف که به دلیل مسئله‌ای که به راحتی، قابل حل است، توانایی­‌‌هایی را که داریم در فعالیت­‌های‌مان بروز ندهیم.
  • تمرکز نداشتن، می‌تواند آن‌قدر حاد شود که شما را از کار و زندگی بیندازد. پس لازم است هرچه زودتر برای رفع آن، اقدام کنید.
  • درمان عدم تمرکزو حواس‌پرتی، می‌تواند بسیار ساده باشد اما نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه خواهد داشت.
  • خبر خوب، اینکه راه‌های مقابله با این مشکل، واقعاً زیاد است. در گذر زمان و با تمرین، به تمرکزی عمیق‌تر از همیشه، دست پیدا می‌کنید. در این بین، تنها لازم است که صبوری کنید و انتظار نداشته باشید که به ناگاه، تمرکز از دست رفتۀ خود را بازیابید.
  • اگر در حین انجام کاری، دچار عدم تمرکز شدید، راه‌های زیر را امتحان کنید:
    • یک تمرین تنفسی انجام دهید؛
    • آن کار را رها کنید و به کار دیگری مشغول شوید و کمی بعد به کار اول بازگردید؛
    • یک حرکت کششی انجام دهید یا به پیاده‌روی بروید؛

به کتابخانه یا به یک اتاق شخصی بروید.

نویسنده

قبلی «
بعدی »