درد کلیه در قیاس با کمردرد

  • دی ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

کلیه‌های شما به سمت پشت و زیر قفسۀ سینۀ شما قرار دارند. اگر احساس درد می‌کنید، نوع و شدت آن ممکن است بسته به اینکه مشکل از کلیه یا از کمر است متفاوت باشد.

نحوۀ تشخیص درد کلیه

درد کلیه، اغلب ناشی از عفونت کلیه یا  وجود سنگ در لوله‌هایی است که از کلیۀ شما خارج می‌شوند. همچنین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. درد کلیه، اغلب در پهلو احساس می‌شود، ناحیه‌ای که در دو طرف ستون فقرات، بین انتهای قفسۀ سینه و باسن شما قرار دارد. همچنین ممکن است در پهلو، شکم یا کمر شما رخ دهد. معمولاً درصورت داشتن سنگ کلیه این درد، تیز و درصورت عفونت، دردی مبهم است. درد، اغلب در محل ثابتی خواهد بود اما اگر در حال دفع سنگ کلیه هستید، درد شما ممکن است با حرکت سنگ، تغییر کند. در شرایط دیگر، مانند بیماری کلیۀ پُلی‌کیستیک، ممکن است دوره‌هایی از درد شدید را داشته باشید. اگر سرطان کلیه باعث درد شما شده است، ممکن است احساس درد مبهم داشته باشید که از وسط کمر تا انتهای دنده‌های شما امتداد می‌یابد. گاهی اوقات، درد به داخل ران یا پایین شکم شما منتشر می‌شود یا گسترش می‌یابد. درد کلیه بر اساس شدت درد، طبقه‌بندی می‌شود. سنگ کلیه یا کیست، می‌تواند باعث درد شدید شود درحالی‌که درد ناشی از عفونت، معمولاً خفیف است. به طور معمول، تا زمانی‌که اصلاح مشکل، برای مثال دفع سنگ، رفع عفونت توسط داروها یا انجام درمان‌های دیگر، صورت نپذیرد، هیچ چیز، درد کلیه را بهبود نمی‌بخشد. برخلاف کمردرد، درد کلیه، معمولاً با حرکت، تغییری نمی‌کند.

نحوۀ تشخیص کمردرد

کمردرد، شایع‌تر از درد کلیه است و معمولاً به دلیل مشکل در عضلات، استخوان‌ها یا اعصاب کمر، ایجاد می‌شود. درد می‌تواند در هر‌جایی از پشت شما رخ دهد اما بیشتر در قسمت پایینِ کمر یا باسن شما قرار دارد. درد عضلانی، ضربان‌دار است. اگر عصب، آسیب دیده یا تحریک شده باشد، درد، یک احساس سوزش شدید است که ممکن است از باسن به ساق پا یا حتی به پایین پای شما برسد. درد عضلانی، ممکن است یک یا هر دو طرف را درگیر کند اما درد عصبی معمولاً فقط یک طرف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در آرتروز، احتمالاً درد با پیشرفت وضعیت شما بدتر می‌شود. ممکن است صبح‌ها کمر شما خشک‌تر و دردناک‌تر شود. درد ناشی از ورم دیسک و مشکلات عصبی، ممکن است به ساق پای شما نیز سرایت کند. درد عضلانی معمولاً در پشت شما باقی می‌ماند. کمردرد بر اساس مدت زمانی‌که آن را داشته‌اید به‌صورت حاد یا مزمن، توصیف می‌شود.

کمردرد ممکن است درصورت حرکت کردن، نشستن یا ایستادن طولانی‎مدت، بدتر شود. اگر وضعیت خود را تغییر دهید، راه بروید یا به فعالیت‌هایی روی بیاورید که فشار را از روی کمرتان کاهش ‌می‌دهد، ممکن است بهتر شود. در شرایط خاصی؛ مانند سیاتیک (یک مشکل عصبی)، اگر خم شوید یا سرفه کنید، ممکن است درد شما بدتر شود.

نویسنده

قبلی «
بعدی »