طرز فکر چیست؟

  • آذر ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

طرز فکر، مجموعه‌ای از باورهاست که نحوۀ درک شما از دنیا و خودتان را شکل می‌دهد. این بر نحوۀ تفکر، احساس و رفتار شما در هر موقعیتی تأثیر می‌گذارد.

بیش از هر عامل دیگری، طرز فکر شما موفقیت شما را مشخص می‌کند. طرز فکر، نیروی محرک پشت هر داستان موفقیت و نیز پشت هر شکست است. تفاوت میان اینکه چه‌کسی هستید و چه‌کسی می‌خواهید باشید از طرز تفکر شما ناشی شود. هنگامی‌که شروع به تغییر طرز فکر خود کردید، فوراً شروع به تغییر رفتار خود خواهید کرد. چون رفتارها و انتخاب‌های ما ناشی از طرز فکر ما هستند.

 

انواع طرز فکر

طرز فکر اول، طرز فکر اعتماد‌به‌نفس

موفقیت، چیزی نیست که فقط اتفاق بیفتد بلکه موفقیت چیزی است که شما ایجاد می‌کنید. باید اعتماد‌به‌نفس داشته باشید تا صداهای منفی را از ذهن‌تان دور کنید. چیزهایی‌که به آنها اعتقاد دارید را رها نکنید و مهم‌تر از همه، خودتان را تسلیم نکنید.

طرز فکر دوم، طرز فکر هدف‌دار

دانستن آنچه می‌خواهید و تمایل به رسیدن به آن، دو چیز متفاوت هستند. دانستن اهداف‌تان به شما انگیزه می‌دهد.

اگر خود را با تعیین اهداف خوب و بزرگ به چالش نکشید، نمی‌توانید تغییر کنید. وقتی هدف داشته باشید، انگیزه پیدا می‌کنید و اعتماد‌به‌نفس شما هم بیشتر می‌شود و می‌‌توانید طرز فکری هدف‌دار برای رسیدن به موفقیت داشته باشید.  اهداف بلند خود را مشخص کنید و تا رسیدن به آنها توقف نکنید.

طرز فکر سوم، طرز فکر شکیبایی

صبر از عناصر مهم و اصلی موفقیت است. صبوری، پیشه‌کردن، روش افراد موفق است چون می‌دانند که با عجله، کاری انجام نمی‌شود. افرادی‌که صبر ندارند، فرصت‌های بزرگ را از دست می‌دهند.

طرز فکر چهارم، طرز فکر شهامت

انجام هرکار بزرگی نیازمند شهامت است اما ترس، همیشه راهی برای نشان دادن خودش پیدا می‌کند. شجاعت به معنی بی‌باک بودن یا انجام دادن کارهای خطرناک نیست. شهامت و شجاعت به معنای مواجهه با ترس‌هاست. در شهامت داشتن، شما می‌گویید: من می‌ترسم اما به حرکتم ادامه خواهم داد.

داشتن شهامت و شجاعت، باعث می‌شود تا شما بدون ترس از شکست، بتوانید کارهای خود را پیش ببرید و به موفقیت، نزدیک شوید.

طرز فکر پنجم، طرز فکر تمرکز

یکی از بدترین موانعی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که تمرکز خود را از دست بدهید و اجازه بدهید بهره‌وری‌تان پایین بیاید. مهم است که متمرکز و منظم باشید. بهترین راه برای موفق شدن این است که در هر بازۀ زمانی، کاملاً بر یک کار خاص، متمرکز و عمیق باشید.

طرز فکر ششم، طرز فکر مثبت

یکی دیگر از انواع طرز فکر، طرز فکر مثبت است. داشتن یک نگرش خوب و مثبت، چیزهای زیادی درمورد زندگی شما مشخص خواهد کرد. اگر ذهن خود را به روی«مثبت‌ها» باز کنید با دنیایی بسیار بی‌انتها مواجه خواهید شد.

البته انفعال با مثبت اندیشی، فرق دارد. مثبت باشید، نه منفعل. به‌جای اینکه برای خودتان دلایلی بیاورید برای اینکه «چرا نمی‌توانید؟» به خودتان جواب بدهید که «چطور می توانید؟».

طرز فکر هفتم، طرز فکر یادگیری

یکی از بهترین انواع طرز فکر، همین طرز فکر یادگیری است. تنها این دلیل که شما ممکن است شکست خورده باشید، دلیلی برای «یادگیرنده نبودن» نیست.

هر شکست، چیزی برای آموزش‌‌دادن به شما دارد و هر چیزی که یاد می‌گیرید به رشد شما کمک می‌کند. اگر نمی‌خواهید یاد بگیرید، کسی نمی‌تواند به شما کمک کند اما اگر مصمم هستید که یاد بگیرید، هیچ‌کس نمی‌تواند شما را متوقف کند.

طرز فکر هشتم، طرز فکر ثابت

طرز فکر ثابت، طرز فکری است که سبب می‌شود تنها یک مسیر را انتخاب کنید و معتقد باشید فقط یک راه برای نتیجه‌گرفتن وجود دارد. افرادی با این طرز فکر بر این باور هستند که آنچه تاکنون یاد گرفته‌اند ثابت و محدود بوده و نمی‌توان آن را به‌آسانی تغییر داد. این گروه به‌راحتی تسلیم شرایط زندگی می‌شوند و اعتماد‌به‌نفس کمی دارند.

طرز فکر نهم، طرز فکر رشد

نقطۀ مقابل طرز فکر ثابت، طرز فکر رشد است. افرادی‌که این‌ طرز فکر را دارند، معتقد هستند که آنچه یاد‌ می‌گیرند، مدام درحال تغییر و پیشرفت است و باعث رشد می‌شود. افرادی با این طرز فکر، اصلاً به سن و شرایطی که دارند اهمیت نمی‌دهند. آنها هدف خود را به‌درستی انتخاب می‌کنند و می‌توانند در هر شرایطی رشد کنند و حتی بهتر از قبل هم باشند.

 

 

 

نشانه‌هایی که مشخص می‌کنند نیاز به تغییر طرز فکر وجود دارد

گاهی طرز فکر شما چندان خوشایند نبوده و نمی‌تواند شما را راضی نگه دارد. در این زمان، نیاز به تغییر طرز فکر دارید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. افرادی‌که قصد تغییر دادن طرز فکر را دارند علائم و نشانه‌هایی را از خود نشان می‌دهند که عبارتند از:

 دید منفی؛ –

 مقاومت در مقابل واقعیت؛ –

– تمایل به متهم کردن دیگران؛

راضی نبودن از هر چیزی. –

چگونه می‌توان طرز فکر را تغییر داد؟

تغییر طرز فکر، کار آنچنان ساده‌ای نیست ولی داشتن یک ذهن باز و مثبت، می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد.

برای تغییر طرز فکر می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید :

مدیتیشن را بیاموزید

ذهنیت شما همانند عضله‌‌ای است که می‌توان آن را تقویت کرد. یکی از راه‌های بهبود طرز فکر و پذیرش تغییر در زندگی، یادگیری وتمرین مدیتیشن است.

برای اینکه این عضله را تمرین دهید و تقویت کنید، کافیست فقط ۱۰ دقیقه در روز به‌مدت ۱۰ روز، مراقبۀ مبتدی را انجام دهید.

بپذیرید که تغییر با شما یا بدون شما اتفاق می‌افتد

سه چیز را بپذیرید: زندگی کوتاه است، زمان باارزش است و ضمیر شما همیشه به فروتنی، نیاز دارد.

هر ایده‌ای دارای یک چرخۀ تکامل است. تغییر، جزء طبیعی و ضروری آن چرخۀ تکامل است. تغییر با شما یا بدون شما اتفاق می‌افتد پس سعی کنید آن را بپذیرید و درجهت تغییرات سازنده، گام بردارید.

خودتان را فعال، نشان دهید

دست به‌کار شدن و پذیرفتن تعهد انجام یک کار و به هرصورت، نشان دادن خود، پیامدهای مثبت زیادی به‌همراه دارد. این کار باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس می‌شود و با این رشد، طرز فکرتان به‌تدریج تغییر خواهد کرد.

البته، فعال بودن و شرکت در فعالیت‌ها همیشه جالب و سرگرم‌کننده نیست ولی با رسیدن به چنین اهداف کوچکی در زندگی، قادر خواهید بود موانع پیش روی‌تان را برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و دورتر از بین ببرید.

یک تکیه‌گاه برای خود بیابید

همۀ ما به تکیه‌گاه نیاز داریم. به عبارت دیگر، وقتی افکارمان دچار تزلزل و انحراف می‌شوند، همۀ ما به چیزی نیاز داریم که به آن باور داشته باشیم چه یک انسان مذهبی باشید، چه یک اتصال معنوی به یک قدرت برتر داشته باشید یا به یک فرد خاص، اعتقاد قوی داشته باشید، آن را تکیه‌گاه خود قرار دهید.

وقتی ذهن یا عوامل خارجی، شما را از جریان زندگی، منحرف می‌کنند، تکیه‌گاه می‌تواند روح‌تان را به زمین متصل نگه‌دارد. تکیه‌گاه، همان ایمان و اعتقاد است به یک فرد یا یک نیرو که هرگاه احساس می‌کنید زندگی‌تان به سمت تاریکی پیش می‌رود، می‌توانید به آن متوسل شوید. اگر می‌خواهید طرز فکرتان را تغییر دهید، داشتن یک تکیه‌گاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همیشه علت‌ مسائل را جویا شوید

این کار، واقعا ساده است. برای تغییر طرز فکر خود باید درمورد علت واکنش‌ها و عکس‌العمل‌ها بیش از پیش کندوکاو کنید.

از منطقۀ امن ذهنی‌تان خارج شوید

همۀ ما یک منطقۀ امن ذهنی داریم و مانند یک لاک‌پشت در لاک خود احساس آرامش و امنیت می‌کنیم. ولی برای تغییر طرز فکر باید با اراده و به‌صورت آگاهانه از این لاک، بیرون بیایید، فارغ از اینکه این لاک، چه‌قدر برای‌تان امنیت و آرامش به‌همراه دارد.

طرز فکرتان فقط هنگامی شروع به تغییر می‌کند که به خود، اجازه دهید در معرض فرصت‌های تغییر، قرار بگیرید. خروج از منطقۀ امن ذهنی، می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که برای شروع پیشرفت در زندگی باید انجام دهید ولی این کار باعث می‌شود، اعتماد‌به‌نفس‌تان به‌شکل قابل‌توجهی، افزایش یابد.

از زاویۀ دیگری به دنیای اطراف‌تان نگاه کنید

تغییر طرز فکر یعنی پذیرفتن سایر نظرات و باورها. به‌خصوص، هنگامی‌که آنها نظرات شما را به چالش می‌کشند. به‌تدریج متوجه خواهید شد، هرچه ذهن‌تان را در برابر سایر عقاید و نظرات باز کنید، بیش از گذشته، از جایگاهی مطمئن‌تر و مستحکم‌تر به ایده‌ها و نظرات جدید، نزدیک می‌شوید. چیزهایی که پیش از این باعث می‌شدند سپر دفاعی‌تان را در برابرشان به دست بگیرید، به‌تدریج به پرسش‌هایی تبدیل می‌شوند که کنجکاوی‌تان را بر می‌انگیزانند.

کمی، سرعت زندگی‌تان را کاهش دهید

یکی از روش‌های تغییر طرز فکر، کاهش سرعت زندگی است. وقتی سرعت زندگی‌تان را کاهش می‌دهید به‌تدریج با نوا و ارتعاش دنیای اطراف‌تان، هماهنگ خواهید شد. به‌تدریج متوجه می‌شوید چه چیزهایی در زندگی با نیازهای شما هماهنگ و چه چیزهایی ناهماهنگ هستند. به‌تدریج می‌توانید در حال زندگی کنید.

دست از بهانه‌گیری بردارید و به‌ دنبال راه‌حل باشید

این نیز یکی دیگر از روش‌های ساده و در عین‌حال قدرتمند برای تغییر طرز فکر به‌شمار می‌رود. فقط کافی است این هیجان‌ها را تحت کنترل در بیاورید و موانعی را که در زندگی،‌‌ تمرکز و انرژی‌تان را بی‌مورد صرف می‌کنند، از بین ببرید.

در سکوت تفکر کنید

در این دوره و زمانه و با این همه تکنولوژی با انواع و اقسام گجت‌ها و تعهدات‌ و مشغولیات روزمره‌تان به‌سختی می‌توانید زمان‌‌هایی را پیدا کنید و با خودتان خلوت کنید. هیچ زمانی برای بی‌اعتنایی به جهان پیرامون و فهم احساسات درونی‌تان بهتر از صبح زود نیست. همۀ چیزی که شما نیاز دارید تقریباً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نشستن در جای خلوت و درک ماهیت تمام چیزهای زیبایی است که در زندگی‌تان وجود دارد.

یک لیست شکرگزاری تهیه کنید

قدردانی، بهترین کاری است که در تمام طول زندگی‌تان می‌توانید انجام دهید و تهیۀ یک لیست از چیزهایی‌ که می‌توانید قدردان داشتن‌شان باشید، یکی از عالی‌ترین راه‌های قرار دادن معنویات در زندگی روزمره‌تان است. چه زمانی‌‌که ما در موقعیت دشواری هستیم و چه زمانی‌که ذهن‌مان خیلی درگیر است، آخرین چیزی که به آن فکر می‌کنیم نعمت‌ها و موهبت‌هایی است که خداوند به ما ارزانی داشته. هر روز صبح، زمانی را برای نوشتن ۳ تا ۵ مورد از چیزهایی که بابت‌شان شکرگزار هستید اختصاص دهید. این کار، می‌تواند برای شما یک روز شگفت‌انگیز و شاد بسازد.

یک کتاب نشاط‌ بخش و مثبت بخوانید

کتاب خواندن برای مغز، مثل ورزش کردن برای بدن است. کتابی بخوانید که در شما انگیزه، ایجاد کند و باعث نشاط‌تان شود. این‌گونه، سوخت ذهنی مورد نیازتان برای داشتن طرز فکر مثبت در تمام طول روز را فراهم می‌کنید.

در گفت‌وگوهایی شرکت کنید که ذهن‌تان را فعال می‌کند

همیشه افراد زیادی با انرژی منفی، دور و بر ما هستند. دوستان نزدیک‌مان، فامیل و خیلی‌های دیگر. همین الان شروع کنید و واقعیت‌های نهفته در مکالمات‌تان را پیدا کنید. خلق‌و‌خوی ما، زندگی و ذهنیت‌مان، تا حد زیادی تحت تأثیر مکالماتی است که درگیر آن می‌شویم.

انتظارات‌تان موجب استرس‌تان است

انتظارات غیرضروری را کنار بگذارید. قدر همان چیزهایی که هست را بدانید. مهم نیست که لیوان‌تان نیمه‌پُر یا نیمه‌خالی باشد. همین‌که لیوان دارید و چیزی در آن است باید شکرگزار باشید. اینکه انتخاب کنید مثبت بوده و نگرشی شکرگزارانه داشته باشید در همۀ کارهای‌تان اثر می‌گذارد.

کلام آخر

– تغییر طرز فکر، نه‌تنها روشی مثبت و خوش‌بینانه است بلکه فضای مورد نیازتان را برای رشد و تقویت ذهن‌ به شما ارائه می‌دهد. تغییر طرز فکر، یعنی نگاهی جدید به چیزهایی‌که تاکنون ظاهراً برای‌تان بی‌مصرف بوده‌اند و استقبال از راه‌هایی که تاکنون به آنها فکر نکرده‌اید.

– تغییر طرز فکر نیازمند یک فرایند دائمی است و همیشه باید منتظر دستاوردهای جدید باشید تا انرژی لازم را برای ادامۀ راه به‌دست بیاورید.

– ذهن‌تان را بازسازی کنید. ذهن عزیزتان را رشد دهید و با چیزهایی‌که در اختیارتان است از آن محافظت کنید. تمامی دستاوردهای شما، ثروت‌هایی که به‌دست خواهید آورد و همین‌طور شادی‌های‌تان، از ذهن‌تان سرچشمه می‌گیرند.

– یک طرزفکر مؤثر، طرز فکری است که از منابع موجود زمان، انرژی و تلاش‌های‌تان استفاده کند و از آنها برای ایجاد تغییرات مثبت، بهره ببرد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »