تقدیر از شرکت«مدی‌تک‌سیس» به‌ عنوان خانۀ بهداشت کارگری و کارفرمای سلامت‌محور

  • اسفند ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در پی بازدیدی که مورخ سوم بهمن ماه امسال، توسط نمایندگان شرکت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی و ادارۀ کار استان البرز از کارخانۀ «مدی‌تک‌سیس» صورت گرفت در تاریخ ۱۹ بهمن همین سال، طی مراسمی از سوی نمایندگان سازمان‌های مذکور از شرکت مدی‌تک‌سیس به عنوان خانۀ بهداشت کارگری و کارفرمای سلامت‌محور، تقدیر شد.

پروین راوندی، کارشناس ایمنی و بهداشت شرکت مدی‌تک‌سیس، به ماهنامۀ دیالیز گفت: «نمایندگان شرکت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی و ادارۀ کار استان البرز، پس از این بازدید و مشاهدۀ روال کار در سیستم، شرکت ما را مورد تأیید قرار دادند. سپس در بازدید مشترک دیگری، توسط ادارات مذکور، شرکت ما مورد پایش، قرار گرفت و در مرحلۀ سوم نیز بازدید دیگری در تاریخ دوم اسفند از سمت وزارتخانه، انجام شد اما نتیجۀ نهایی، منوط به بازدید بعدی، خواهد بود.»

رامندی در توضیح یکی از مزایای مهم شرکت مدی‌تک‌سیس نسبت به شرکت‌های دیگر، اظهار داشت: «خانۀ بهداشت کارگری از قبل هم بوده و همیشه برای بخش کمک‌های اولیه، مواجهه و مدیریت حوادث و شرایط اضطرار و مقابله با بیماری‌ها هر کاری انجام شود با نام خانۀ بهداشت کارگری ثبت می‌شود. روزی که ما برای گرفتن لوح تقدیر رفتیم، مسئول وزارتخانۀ مربوط به ادارۀ کار گفتند که می‌خواهند از این به بعد، پرونده‌های بهداشت کارگری را در سطح صنایع، الکترونیکی کنند درصورتی‌که ما از مدت‌ها قبل، این کار را در شرکت مدی‌تک‌سیس و دیگر شرکت‌های کنسرسیوم دیالیز ایران شروع کرده‌ بودیم. پیش از این، وقتی معاینات سالیانه انجام می‌شد، خود پرسنل، اصلاً در جریان نتیجۀ معاینات، قرار نمی‌گرفتند و از جواب آزمایش‌ها بی‌خبر بودند اما درحال حاضر از طریق سیستم الکترونیکی که شرکت مدی‌تک‌سیس آن را ایجاد کرده، نتیجۀ کل معاینات و آزمایش‌ها را در سامانۀ سلامت در اختیار آنها قرار می‌دهیم. این مورد، بیانگر یک مزیت مهم شرکت مدی‌تک‌سیس در مقایسه با دیگر شرکت‌ها است.»

رامندی افزود: «سابقاً سنجش سلامتی به طور سالانه، انجام و پرونده‌ها به‌صورت کاغذی نگهداری می‌شد و پرسنل در جریان وضعیت سلامتی خود قرار نمی‌گرفتند اما با تکمیل این سامانۀ الکترونیکی، هرکس می‌تواند از وضعیت سلامتی خود به طور کامل و همیشگی، باخبر باشد. در ادامه، قرار است که این سامانه، کامل‌تر و هر اقدامی که در زمینۀ ایمنی و بهداشت، انجام می‌شود نیز در این سامانه، بایگانی شود. مثلاً هر حادثه یا شِبه‌ حادثه‌ای را که اتفاق می‌افتد، افراد در اسرع وقت بتوانند تنها از طریق ثبت در پورتال به وسیلۀ رایانه یا تلفن همراه خود به ما گزارش کنند و دیگر، نیازی به پُر کردن برگۀ کاغذی نباشد.»

کارشناس ایمنی و بهداشت شرکت مدی‌تک‌سیس ادامه داد: «در سنجشی که از شرکت ما صورت گرفت بر اساس چک لیستی که کارشناسان در اختیار داشتند سؤال‌هایی را مطرح کردند و مدارکی از ما خواسته شد که این مدارک به وزارتخانه نیز ارائه خواهد شد. ما کلیۀ مدارک را گردآوری کردیم و آنها را برای بررسی بیشتر در اختیار وزارتخانه قرار خواهیم داد و اگر لازم باشد، بازدید میدانی هم انجام خواهد شد.»

وی در توضیح جزئیات این سنجش و مزایای دیگر شرکت مدی‌تک‌سیس عنوان کرد: «این سنجش فقط صِرف فعالیت در حوزۀ خانۀ بهداشت نبوده، بیشتر درمورد کارفرمای سلامت‌محوری است که سعی می‌کند امکانات رفاهی و سلامتی را در سطح قابل قبولی به پرسنل خود، ارائه دهد؛ حوادث را گزارش می‌کند، هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و حتی اقداماتی نظیر اهدای هدایای روز زن، روز مرد، سالگرد تولد و… و ارائۀ تسهیلات مسکن یا امکان برخورداری از مسکن سازمانی را نیز انجام می‌دهد. از دیگر اقدامات شرکت مدی‌تک‌سیس، انجام تست‌های اعتیاد درصورت رؤیت رفتار مشکوک از طرف افراد است و نیز بررسی وضعیت سلامت روانی پرسنل، جهت غربالگری (به منظور اینکه افرادی که دارای چنین مشکلاتی هستند تا پیش از رفع مشکل و تکمیل مراحل بهبود و درمان، حتی‌الامکان از شرایط سخت در محیط‌های کاری به‌دور باشند) و ارجاع به مراکز درمانی و در موارد لازم، حتی پشتیبانی از نظر رفع مشکلات احتمالی خانوادگی است. در شرکت مدی‌تک‌سیس، برنامه‌هایی برای برگزاری مسابقات ورزشی در قالب تیم‌های متشکل از اعضای شرکت و پرسنل داریم و نیز انجام امور رفاهی مثل تأمین سرویس ایاب ‌و ذهاب، برخورداری از معاینات رایگان توسط پزشک مستقر، ایجاد امکان بهره‌مندی از فضای مخصوص استراحت کارکنان و پذیرایی میان‌وعده‌های مناسب و مفید، علاوه بر سه وعدۀ اصلی غذایی، استقرار نظام آراستگی، مداخلات کاهش آسیب‌های اجتماعی، اعمال کنترل‌های ایمنی محیطی، جابه‌جایی محل اشتغال بر اساس ابتلا به مشکلات فیزیولوژی و بدنی، اعمال مواردی جهت ارتقاء و تأمین سلامت تغذیۀ پرسنل (مثلاً حذف نوشابه، کاهش نمک و افزودن میوه)، گرامیداشت مناسبت‌های تاریخی و اجتماعی، برگزاری رویدادهای فرهنگی و مسابقات کتاب‌خوانی و همچنین، مورد مهم بهره‌مندسازی پرسنل از بیمۀ تکمیلی هم انجام شده است. در این شرکت، اقدامات مفید کارفرما و اهمیتی که برای رفاه و سلامتی پرسنل در نظر می‌گیرد خیلی مهم است.»

رامندی در ادامه برای تأکید بر نقش کارفرما در ایجاد امکانات و فرصت‌های ذکر شده، اضافه کرد: «به هر ترتیب اگر کارفرما در واحد ایمنی و بهداشت، همکاری نکند در این واحد به خودیِ خود، هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود. این کارفرماست که به واحد ایمنی، اجازۀ فعالیت می‌دهد، آن را محدود نمی‌کند، امکانات لازم را در اختیار واحد ایمنی و بهداشت قرار می‌دهد و مسئولیت همۀ اقدامات ایمنی را در راستای سلامتی پرسنل می‌پذیرد.»

نویسنده

قبلی «
بعدی »