سال نو و دیالیزی جدید!

  • فروردین ۱۴۰۳
  • دیدگاه غیر فعال شده است

همواره در روزهای منتهی به حلول سال نو، تبریک‌هایی به مخاطبان عزیز ماهنامه می‌گفتیم و توضیح می‌دادیم که فلسفۀ نوروز در کشور عزیزمان، ایران چه بوده و چنان بوده. اما وقتی شرایط اقتصادی و زندگی مردم را با سختی فراوان روبه‌رو می‌بینیم و هزینه‌های نوروز را کمرشکن، شادباش گفتن به نظر، دور از ذهن است.

شاید اینکه در این شرایط، یک سال دیگر دوام آوردیم تا زمین، یک بار دیگر به دور خورشید بچرخد، نشان‌دهندۀ مقاوم بودن ماست و این خود، بسی جای تبریک دارد. پس عید شما مبارک!

اما فارغ از وجود مشکلات، هنوز جای امیدواری هست، حداقل در زمینۀ علم و فناوری. فرزندان عاشق این مرز و بوم کار خود را به بهانۀ سختی‌ها و تلخی‌ها رها نمی‌کنند. مجموعه‌های تولیدی دیالیز هم از این امر مستثنی نبوده‌اند و مهندسان و نوآوران، علاوه بر تولید و تأمین نیازهای دیالیز کشور، دست به نوآوری‌‌های بسیاری زده‌اند و محصولات مفیدتر و جدیدتر را معرفی کرده‌اند.

پس در این ایام، نه تنها نگرانی از کمبود ملزومات مصرفی دیالیز، وجود نخواهد داشت بلکه می‌توان گفت، صافی‌های دیالیز جدیدی نیز تولید شده که هرچه بیشتر به معیارهای جهانِ پیشرفته، نزدیک است. همچنین برخی کالاها که تا پیش از این، جزو واردات بودند، اکنون با کیفیت بالا در ایران تولید می‌شوند. ماشین‌های دیالیز جدیدی معرفی شده‌اند و از همۀ اینها مهم‌تر، ارائۀ روش جدید درمان با ماشین دیالیز خانگی است. این محصول که چند روز پیش، رونمایی شده و به‌ زودی به تولید انبوه خواهد رسید با فناوری جدید خود، می‌تواند بیماران دیالیزی را هرچه بیشتر به چرخۀ زندگی و اقتصاد برگرداند. بیمار با کمک دستگاه دیالیز خانگی، شخصاً دیالیز خود را در منزل انجام خواهد داد. دستگاه دیالیز خانگی، نیاز به دستگاه جداگانه‌ای برای تصفیۀ آب مورد نیاز برای دیالیز، ندارد چون ابزار تصفیۀ آب (RO) را درون خود دارد.

بیمار، تنها کافی است کیت دیالیز را که حاوی صافی و لوله‌های رابط و سِرم است، روی دستگاه دیالیز خانگی، نصب کند و بعد از وصل کردن سوزن به خود با فشردن یک دگمه و البته با کمک هوش مصنوعی و تله‌مدیسین که این موارد نیز همه در ایران طراحی شده‌اند، مرحلۀ آماده سازی ابتدایی (پرایم) را به طور خودکار تکمیل و فرآیند دیالیز را شروع کند.

از محاسن این روش، می‌توان به کاهش هزینه‌های هنگفت درمان دیالیز در کشور، اشاره کرد که این کاهش هزینه در پی رفع نیاز به ایجاد بخش‌های بیمارستانیِ بیشتر و کاهش نیاز به استخدام پرسنل ماهر، حاصل خواهد شد.

رقم هزینه‌های مربوط به موارد مذکور به قدری بزرگ و به سرعت در حال بزرگ‌تر شدن است که اگر چنین اقداماتی به منظور کنترل هزینه‌ها صورت نگیرد، تقبل این هزینه‌ها به زودی از توان نظام سلامت ما خارج خواهد شد.

از فواید دیگر این روش، این است که بیماران دیالیزی که اغلب از تحصیل و کار محروم می‌شوند با انتخاب این روش، می‌توانند با انجام دیالیز در منزل و به صورت شبانه، به کارهای روزانه و تحصیل و زندگی عادی بازگردند. همین‌طور شاید بتوانند با انجام جلسات بیشتر از راه دور و زیر نظر پزشک به کفایت‌های بالاتری در دیالیز و پیش آگهی بهتری از سلامت، دست پیدا کنند.

این دستگاه، درحال حاضر در مراحل دریافت پروانه‌ها و گواهی‌ها قرار دارد و پس از آن به ‌زودی در منازل برخی از بیماران، نصب خواهد شد.

امیدواریم که شرایط ایران عزیزمان به گونه‌ای پیش رود تا فرزندان نخبۀ کشور، هرگز، به دلیل مشکلات اقتصادی، مجبور به ترک صحنۀ کسب و کار کشور و مهاجرت نشوند اما حتی در چنین شرایطی، خوشبختانه جوانان توانمندی را داریم که همچنان به کار و تلاش، ادامه دهند و همین جوانان متعهد، با تلاش و پشتکار خود، اجازه نخواهند داد که پرچم تولید به زمین بیفتد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »