باورهای غلط دربارۀ ویتامین‌ها را فراموش کنید

  • آبان ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است

متن کامل خبر را در اینجا بخوانید.

از اوایل دهه ۱۹۰۰بیماری‌هایی ناشی از کمبود ویتامین رویت نشده است. بنابراین این روزها بعید است که کسی به طور جدیکمبود ویتامین‌ یا به اصطلاح فقر ویتامین داشته باشد و نیاز به مصرف قرص‌های ویتامین پیدا کند. جالب است بدانید اغلب غذاهای بسته بندی شده، غنی از ویتامین هستند. ماریان نویهوزر، دکتر پیشگیری از سرطان در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، می‌گوید: «مولتی ویتامین‌ها شاید دو نوع ویتامین را تامین کنند ولی گیاهان صدها ترکیب و ویتامین مفید دیگر علاوه بر آن دو نوع را دارا هستند.» دقت کنید، قرص‌هایی که با عنوان مولتی ویتامین مصرف می‌کنید به علت شیمیایی بودن به بدن آسیب نیزمی‌رسانند. 

۱مولتی ویتامین جایگزینی برای کمبود رژیم غذایی نیست: داده‌ها نشان می‌دهد که مولتی ویتامین از بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی جلوگیری نمی‌کنند و آنها را به تعویقنمی‌اندازنددکتر نویهوزر می‌گوید«حتی زنانی که رژیم غذایی ضعیفی دارند،مصرف مولتی ویتامین اثری بر سلامت آنها نداشته است.» 

۲ویتامین سی با سرما خوردگی مبارزه نمی‌کند: در دهه ۱۹۷۰ لینوس پائولینگ برنده جایزه نوبل شد؛ زیرا ایدۀ اهمیت ویتامین سی بر ممانعت از سرماخوردگی را مطرح کرد. امروزه داروخانه‌ها پر از قرص و شربت‌ حاوی ویتامین سی هستند. در سال ۲۰۱۳ محققان با استناد بر نتایج مجموعه‌ مطالعاتی که به چند دهه پیش برمی‌گردد و بر بیش از ۱۱,۰۰۰ نفر را انجام شده بود، ثابت کردند کهویتامین سی هیچ اثری بر سرما خوردگی نداردبه جز در میان دوندگان ماراتن، اسکی بازان و سربازان در تمرینات زیردریاییمواد مغذی ممکن است به شما در بهبود سرماخوردگی کمک کند؛ اما فقط مصرف ویتامین سی هیچ کمکی نمی‌کند. 

۳قرص‌های ویتامین از بیماری‌های قلبی جلوگیری نمی‌کنندمحققان امیدوار بودند ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند سی، ای و بتاکاروتن بتوانند با ساخت پلاک شریان موجب کاهش گرفتگی عروق قلبی شوند؛ اما بر خلاف تصور، ویتامین‌های بی در این مورد بهتر عمل کردند. فولات، B۶ و B۱۲ به شکستن هموسیستئین اسید آمینه و سطح بالایی از هوموسیستئین که منجر به بیماری قلبی می‌شوندف کمک بسیاری کردند. ویتامین ای نیز ما را نا امید کرد، تجزیه و تحلیل هفت کارآزمایی بر ویتامین ای به این نتیجه رسید که خطر سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش نمی‌دهد. 

۴مصرف ویتامین‌ها مانع سرطان نمی‌شود: محققان اثبات کردند که مولکول‌های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد می‌توانند به DNA سلول‌ها آسیب برسانند و خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرند. آنها همچنین می دانند که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را تثبیت کنند و از نظر تئوری، خطر آنها را کمتر کنند. مطالعاتی که در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است که به طور تصادفی ۵۴۴۲ زن انتخاب شدند و قبول کردند که طی ۷ سال گروه ویتامین B را مرتب مصرف کنند. در طول بیش از هفت سال، تمام زنان نرخ مشابه(مردم عادی)مرگ و میر سرطان‌ها را تجربه کردند. 

۵ویتامین می‌تواند به بدن آسیب برساند: حتی یک دارو که برای درمان بیماری است هم در صورتی که بدن به آن نیازی نداشته باشد، به سلامتی ماآسیب می‌رساند. چرا فکر می‌کنیم ویتامین‌ها نمی‌توانند موجب آسیب رساندن به بدن شوند؟ دمتریوس آلبانز، اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در موسسه ملی سرطان می‌گوید: « شروع یک مطالعه بر قرص بتا کاروتن آغاز شده بود. به منظور این که آیا آنتی اکسیدان می‌تواند از سرطان ریه جلوگیری کند یا نه اما در این راستامحققان به نتایج عجیب سرطان ریه و مرگ و میر در میان افراد سیگاری (مذکررسیدندنتایج از این قرار بود؛ مردان سیگاریی که مکمل ویتامین‌ها را مصرف می‌کردند، بیشتر از افرادی که این مکمل‌ها را مصرف نمی‌کردند به سرطان مبتلا شدند. 

۶باور درست «زنان باردار باید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنند»مادرانی که مقادیر کافیویتامین بیرا دریافت می‌کننداحتمال نقص نخاع در کودک خود را کاهش می‌دهند. از آنجا که نخاع خیلی زود به وجود می‌آید، خانم‌ها باید قبل از اقدام به بارداری از گروه‌های ویتامین بی استفاده کنند. این گروه ویتامین‌ها را می‌توانید از راه تغذیه از گیاهان نیز به دست آورید. گروه ویتامین‌های بی به جذب اسید فولیک (آهن) در بدن کمک بسیاری می‌کنند. 

نویسنده

قبلی «
بعدی »