مرگ تدریجی با تنفس هوای آلوده

  • دی ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش خبرنگار حوزۀ سلامت ایرنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد وضعیت آلودگی هوا در تهران و باقی کلان‌شهرهای صنعتی در فصول سرد سال، ادامه دارد و البته وجود آلاینده‌های هوا مختص کلان‌شهرهای ما نیست و در کشورهای مختلف نیز این پدیده وجود دارد.

به‌طوری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است ۸۷ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که ذرات معلق، بالاتر از حد استاندارد است و طبق برآوردها در سال ۲۰۱۶ مواجهه با ذرات معلق، پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شده است.

کارشناسان سلامت، هشدار می‌دهند، آلودگی هوا موجب تشدید نارسایی قلب، افزایش بستری بیماران قلبی به میزان ۱۲/۲ درصد، افزایش آریتمی یا نامنظمی ضربان قلب و افزایش احتمال ایجاد لخته(ترومبوز) در سیاهرگ‌های اندام تحتانی می‌شود.

وی، توسعۀ حمل و نقل پاک به‌ویژه مترو، اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، الزام خودروهای دیزل به استفاده از فیلتر جاذب دوده و عدم استفاده از سوخت‌های نامناسب در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها را از راه‌های مقابله با آلودگی هوا دانست.

آلودگی هوا، بار مراجعۀ مردم به مراکز درمانی را ۲۰ درصد، افزایش داد
عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه معتقد است، آلودگی هوا در این روزها بار مراجعۀ مردم به اورژانس‌ها و مراکز درمانی را به دلیل بیماری‌های تنفسی و قلبی ۲۰ درصد افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: «گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان باید تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند و ورزشکاران از ورزش در فضای باز بپرهیزند. همچنین افرادی که باید در محل کار حاضر شوند، کمتر در فضای باز، حضور داشته باشند زیرا در این شرایط، امکان افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت، وجود دارد.»

وی با اشاره به مادۀ ۲ قانون هوای پاک، اظهار داشت: «طبق این قانون، وظیفۀ سازمان محیط زیست، اجرای قانون هوای پاک است و وظایف جزئی و کلی دستگاه‌ها در این رابطه، کاملاً مشخص است. این سازمان با همکاری سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند نظارت دقیق‌تری بر اجرای این قانون داشته باشد.»

نویسنده

قبلی «
بعدی »