پیچیدگی‌های صنایع تولیدی مرتبط با درمان دیالیز

  • مرداد ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تولید محصولات مصرفی (مانند فیلتر همودیالیز) و محصولات غیرمصرفی (مانند ماشین دیالیز) اغلب دارای پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زیادی است؛ چراکه برای تولید این محصولات، شاخه‌های مختلفی از علوم و فنون صنعتی، باید به‌طور دقیق و کاملاً هماهنگ در کنار یکدیگر گرد آیند تا محصول نهایی، تولید شود و از کیفیت مطمئنی هم برخوردار باشد.

برای مثال در تولید ماشین دیالیز، علوم و صنایع متعددی دخیل هستند؛ از جمله: مهندسی صنایع، طراحی صنعتی، مهندسی مکانیک و هیدرولیک، مهندسی برق و الکترونیک، طراحی و تولید مدار، مهندسی کامپیوتر، برنامه‌نویسی و….

در مثال دیگر، برای تولید صافی همودیالیز باید صنایعی از قبیل پلیمر، ترموپلاستیک، مکانیک، استریلیزاسیون و… با یکدیگر همکاری کنند. یا مثلاً در تولید پودر بیکربنات‌ سدیم و محلول اسیدی مورد نیاز در همودیالیز، صنایع شیمی، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

از آنجایی‌که محصولات دیالیز، مستقیماً با سلامتی و ادامۀ حیات عزیزان تحت درمان نگهدارندۀ دیالیز در ارتباط هستند، کیفیت بالا و به حداقل رساندن خطر استفاده از تک‌تک این محصولات، بسیار مهم است و بنابراین، «تضمین کیفیت» یکی از مهم‌ترین اجزای تولید این محصولات به‌شمار می‌رود.

فراهم‌آوری مواد اولیه برای تولید این محصولات نیز نیازمند فرایندی منظم و پیگیری‌های مستمر از طرف یک گروه بازرگانی قوی است. به‌ویژه در شرایط فعلی ایران که تحریم‌های ظالمانه، مشکلات کارشناسان بازرگانی را صدچندان کرده است.

از تمامی اینها مهم‌تر، نیروی انسانی نخبه و کارآزموده است. پُرواضح است که تولید هرکدام از محصولات مرتبط با دیالیز، نیازمند تخصص‌های مختلفی است. خطوط تولید نیز نیازمند اپراتورهای آموزش دیده و مجرب است. گردآوری و نگهداشت این نیروها، لازمۀ تولید پیوسته و باکیفیت محصولات خواهد بود.

با این توضیحات، مشخص است که راه‌اندازی و مدیریت صنایعِ تولیدیِ تجهیزات پزشکی، به‌ویژه صنایع مرتبط با درمان دیالیز، تا چه حد پیچیده و غامض است.

اما در ورای این پیچیدگی‌ها و دشواری‌های تولید محصولات دیالیز، تعدد نهادهای دولتی مرتبط با فرایند تولید، کار را به‌طور مضاعفی سخت می‌کند. نهادهای بسیاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت اقتصاد و دارایی در جای‌جای این فرایند، قرار دارند و کسب مجوزها، پروانه‌ها و تأییدیه‌ها از هرکدام این نهادها، از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و به‌ویژه تولیدکنندگان محصولات مرتبط با دیالیز، انرژی زیادی می‌گیرد.

تمرکز این نهادها در یک نهاد واحد، برای مثال، دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌تواند این پیچیدگی‌ها را کمتر و مسیر پُرفراز و فرود تولید تجهیزات پزشکی را هموارتر سازد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »