وداع تلخ با «محمدسام»

  • شهریور ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

اعضای بدن پسر۹ ساله به بیماران، زندگی بخشید

دل‌کندن از محمدسام برای پدر و مادرش ‌که ۹ سال او را با عشق، پرورانده بودند، کار ساده‌ای نبود. پزشکان به والدینش‌ گفته بودند: « او مرگ‌مغزی شده» و آنها در شرایطی سخت، سرانجام تصمیم‌ گرفتند برای خوشحالی خانواده‌های بیماران دیگر، برگۀ رضایت اهدای اعضای بدن پسرشان را امضاء کنند.

دوشنبه، ۱۴ شهریورماه بود که موسی آقایاری، پدر محمدسام با تعدادی از اعضای فامیل برای تغییر آب‌وهوا به شمال کشور سفر کردند. زمان برگشت، کنار ساحلی حوالی رودسر توقف کردند. بچه‌ها مشغول بازی شدند اما آن‌روز، تقدیر برای محمدسام به‌گونۀ دیگری، رقم خورده بود.
پدر محمدسام می‌گوید:

« ساعت، حوالی ۴ بعدازظهر بود و محمدسام هم با بقیۀ بچه‌ها بازی می‌کرد که ناگهان ناپدید شد. همراه اعضای خانواده، همه جا را گشتیم ولی بی‌فایده بود.  یک نفر با اورژانس، تماس ‌گرفت اما بعد از آمدن اورژانس، دریا، پیکر پسرم را به ما تحویل داد. بعد از خارج‌کردن پیکر محمدسام از دریا، او را جهت انجام عملیات احیاء به بیمارستان رودسر منتقل کردند و پس از آن به بیمارستان ۱۷شهریور رشت منتقل شد و در آن‌جا چهار روز در کُما بود و بعد هم به بیمارستان رازی رشت اعزام شد.»

پس از چند روز، پزشکان به والدینش گفتند که او مرگ‌مغزی شده و دیگر امکان بازگشت ندارد. وقتی بحث اهدای عضو مطرح شد، پدر و مادر در برابر یک تصمیم سرنوشت‌ساز قرار گرفتند. اما وقتی دیدند می‌توانند با اهدای اعضای فرزندشان، جان چند بیمار را از مرگ نجات دهند، با رضایت خاطر، برگۀ اهدای عضو را امضاء کردند و عمل اهدای عضو در بیمارستان رازی رشت انجام شد. کلیه‌های محمدسام به یک دختر ۱۸ساله و یک مرد ۴۷ ساله و کبدش هم به یک دختر ۲۴ سالۀ کرمانشاهی، اهداء شد و برای پیوند قلب هم قرار شد فرد مناسب را پیدا کنند.

باتوجه به اینکه آقای آقایاری شاغل در کنسرسیوم دیالیز ایران هستند و کلیۀ فعالیت‌های کنسرسیوم نیز در ارتباط مستقیم با بیماران کلیوی به‌ویژه بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه است، این اقدام مسئولانۀ آقای آقایاری می‌تواند به عنوان یک الگوی ارزشمند رفتاری و یک عملکرد متعهدانه از سوی اعضای شریف این کنسرسیوم، بازتاب‌های قابل تقدیری در مجموعۀ کنسرسیوم دیالیز و در کل جامعۀ مخاطب این مجموعه داشته باشد.
پدر محمدسام می‌گوید: « بدترین داغ، داغ فرزند است و پذیرفتن داغ فرزند برای پدر و مادر، بسیار دشوار است اما ما با خدا معامله کردیم و به رضای او تن دادیم تا با اقدام ما، چند نفر از هم‌وطنان‌مان نجات پیدا کنند و خانواده‌هایشان خوشحال شوند.»  ■

برگرفته از جام ‌جم

نویسنده

قبلی «
بعدی »