طراحی دستگاه دیالیز خانگی برای اولین بار در ایران

  • آبان ۱۴۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دستگاه دیالیز خانگی در کشور، طراحی شده و تأکید کرد که فرآیند تولید این دستگاه به زودی آغاز می‌شود. سید حیدر محمدی در حین بازدید از مجموعۀ کنسرسیوم دیالیز، اطلاعاتی را ارائه کرد و توضیح داد که کلیۀ مراحل تولید دستگاه دیالیز و تجهیزات مرتبط با آن از ابتدا تا انتها در این واحد تولیدی، انجام می‌شود. وی افزود که این مجموعه، شامل بیش از ۵ کارخانه است که در آنها اقلام مرتبط با مواد اولیۀ تولید صافی و فیلترهای دیالیز، پودرهای بیکربنات سدیم، سِت‌های تزریقی و سایر ملزومات، تولید می‌شوند. همچنین در بخشی از زنجیرۀ تولید، ظروف مرتبط با تجهیزات دیالیز نیز تولید می‌شوند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، اظهار کرد که پودرهای بیکربنات سدیم، گرید دارویی نیز برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند. وی تأکید کرد که تا قبل از این، حجم زیادی از این ماده به عنوان کالای وارداتی، وارد کشور می‌شد که مشکلات ارزی به همراه داشت و برای حمل‌ونقل آن به شرکت‌ها هزینه‌های زیادی می‌شد. ولی درحال حاضر به‌صورت محلی و در بسته‌بندی‌های متنوع، تولید و به بازار، عرضه می‌شود.

محمدی، تأکید کرد که این مجموعه، توانسته تمام نمونه‌های مرتبط با پودرهای بیکربنات سدیم را تولید کند که در ابعاد و اشکال مختلف برای تمامی دستگاه‌های دیالیز مورد نیاز و قابل استفاده است و این تولیدات توانسته نیازهای مراکز دیالیز را تأمین کند.

وی افزود که این مجموعه، علاوه بر تولید اجزای مرتبط با دیالیز، سِت‌های دیالیز، شلنگ‌های رابط و فیلترهای دیالیز را نیز تولید می‌کند. همچنین دومین تولیدکنندۀ دستگاه‌های همودیالیز در کشور است.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد که این مجموعه، نشان داده که با افزایش عمق تولید و تکمیل زنجیرۀ تولید، می‌توان از وابستگی به واردات کاسته و ارزش ‌افزودۀ بیشتری ایجاد کرد و همچنین قیمت‌های نهایی را کاهش داد.

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تولید دستگاه‌های دیالیز خانگی در سطح جهانی به شدت محدود است و این مجموعه با موفقیت، به طراحی نمونۀ اولیۀ این دستگاه پرداخته و به ‌زودی نیز اقدام به تولید آن خواهد کرد.

درمان دیالیز، نوعی روش درمانی برای افرادی است که مشکلات کلیوی دارند و به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای عملکرد کلیه‌های مبتلا به نارسایی از آن بهره‌برداری می‌شود. دیالیز می‌تواند در محیط بیمارستانی یا در منزل انجام شود. یکی از مزایای چشمگیر دیالیز خانگی، کاهش نیاز بیماران برای رفتن به مراکز درمانی و در نتیجه، بهبود کیفیت زندگی آنهاست.

نویسنده

قبلی «
بعدی »