زنان و بیماری‌های کلیوی

  • خرداد ۱۴۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است

با اینکه بیماری کلیوی می‌تواند افراد را در هر سن و نژادی تحت تأثیر قرار دهد، زنان با چالش‌های خاص‌تری در زمینۀ بیماری کلیوی مواجه می‌شوند. حداقلِ خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) در زنان با مردان برابر و حتی امکان دارد بیشتر نیز باشد. CKD تقریباً ۱۹۵ میلیون زن را در سراسر جهان، تحت تأثیر قرار می‌دهد و درحال حاضر هشتمین عامل مرگ‌و‌میر در زنان است که باعث ۶۰۰ هزار مرگ در سال می‌شود. CKD ریسک بالایی دارد و در بسیاری از موارد به سمت نارسایی کلیوی پیش می‌رود که نیاز به درمان جایگزین کلیه یعنی دیالیز یا پیوند کلیه دارد.

 

Translation is too long to be saved

چه نوع بیماری‌های کلیوی در زنان شایع‌تر است؟

نفریت لوپوس

نفریت لوپوس (LN)، یک آسیب کلیوی است که بر اثر یک بیماری خود ایمنی (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، با نام SLE) ایجاد می‌شود، اختلالی که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول‌ها و بافت‌های بدن، حمله می‌کند. بیماری کلیوی ناشی از لوپوس، ممکن است با گذشت زمان، بدتر شود و منجر به نارسایی کلیه شود. SLE در زنان، بسیار شایع‌تر از مردان است و اغلب در سال‌های باروری به آنان حمله می‌کند. از هر ۱۰ نفری که SLE دارند، ۹ نفر زن هستند.

پیلونفریت

پیلونفریت (عفونت کلیه)، نوعی عفونت دستگاه ادراری (UTI) است که بیشتر، توسط باکتری ایجاد می‌شود. پیلونفریت از دستگاه ادراری تحتانی، شروع می‌شود و اگر درمان نشود، به سمت یک یا هر دو کلیه حرکت می‌کند. عفونت‌های کلیه، ممکن است منجر به «سپسیس» شود که می‌تواند تهدیدکنندۀ زندگی باشد. UTI به دلیل آناتومی بدن زنان در زنان و دختران، شایع‌تر است.

Translation is too long to be saved

چالش‌های منحصر به فرد زنان چیست؟

باروری

CKD به عنوان یک عامل خطر برای کاهش باروری در نظر گرفته می‌شود به ویژه در مرحلۀ پیشرفتۀ آن، زمانی‌که نیاز به دیالیز است. با وجود این که لقاح در دیالیز، ممکن است چالش برانگیز باشد اما همچنان امکان‌پذیر است و نتایج با جلسات درمانی فشرده (روزانه یا نزدیک به آن)، بهبود می‌یابد. عوارض مرتبط با بارداری- هم آسیب حاد کلیه (AKI) و هم پره اکلامپسی (PE)- ممکن است منجر به ایجاد CKD شود. پره اکلامپسی، یکی از عوارض حاملگی است که در اثر نارسایی جفت یا بیماری‌های مادر، ایجاد می‌شود و منجر به فشارخون بالا و آسیب کلیه در مادر می‌شود. این نه‌تنها سلامت مادر را تهدید می‌کند، بلکه با مرگ داخل رحمی و پری ناتال، زایمان زودرس و محدودیت رشد داخل رحمی همراه است. هر نوع بیماری کلیوی که از قبل بارداری، مادر به آن مبتلا است بر بارداری، تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است سلامت مادر و جنین را تهدید کند. احتمال افزایش پیامدهای نامطلوب بارداری در زنان مبتلا به CKD، ازجمله پره اکلامپسی، AKI، پیشرفت CKD، سقط خود به خود، مرده زایی، ناهنجاری‌ها و سایر مشکلات طولانی مدت وجود دارد. دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، مسائل اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی، ممکن است بر رفاه زنان، تأثیر بگذارد. سقط جنین غیرقانونی، علت اصلی AKI در کشورهایی است که به سقط قانونی دسترسی ندارند. به دلیل دسترسی ناکافی به مراقبت‌های عمومی و به‌موقع دوران بارداری، مدیریت نامناسب زنان مبتلا به پره اکلامپسی و عدم دسترسی به دیالیز برای AKI شدید، بار این عوارض به‌ویژه برای زنان در کشورهای درحال توسعه زیاد است. دسترسی به درمان‌های جایگزین کلیه (RRT)، ازجمله دیالیز و پیوند، ممکن است برای برخی از زنان و دختران در بسیاری از جوامع، نگران‌کننده باشد. درحالی‌ که زنان، تمایل بیشتری به اهدای کلیه برای پیوند دارند، درصورت نیاز، احتمال کمتری برای دریافت کلیه دارند. در سال ۲۰۱۸، موضوع روز جهانیِ کلیه «زنان و بیماری کلیوی» بود. با مشارکت گروه ویژۀ زنان و بیماری‌های غیرواگیر، روز جهانی کلیه، یک بیانیه درمورد «بیماری کلیه و زنان» تهیه شده است. این بیانیه، شواهد فعلی و چالش‌های کلیدی را در زمینه‌های بیماری کلیوی و سلامت مادر و کودک، دسترسی به مراقبت‌های کلیوی و پیشگیری از بیماری کلیوی، برجسته و توصیه‌های مشخصی را برای رسیدگی به این مسائل ارائه می‌کند.

نویسنده

قبلی «
بعدی »