همکاری متعهدانۀ رقبا با هدف حمایت از بیماران دیالیزی

  • تیر ۱۴۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در میان نا‌امیدی‌ها، مشکلات و سختی‌هایی که ارکان جامعه را در بر گرفته، لازم دیدیم برخی نکات کمتر دیده شده را برای بیماران عزیز و کادر درمانِ پرتلاش دیالیز، مطرح و ارائه کنیم. اگرچه شرایط اقتصادی برای مردم، مشکل‌زا است و در برخی ارکان درمان، همچنان معضلاتی وجود دارد اما این هرگز به معنی نادیده‌گرفتن و بی‌اهمیت شمردن بیماران دیالیزی نبوده و نیست. در واقع، مدتی است در صحنۀ دیالیز کشور، تکاپوی زیادی می‌بینیم که در راستای ادامۀ تولید و تأمین ملزومات بخش‌های دیالیز، انجام می‌شود. شرکت‌های تولیدی و تأمین‌کنندۀ ملزومات مصرفی و تجهیزات ثابت بخش‌ها که حدوداً ۱۵ شرکت هستند،‍ شبانه‌روز در شرایط فعلی و البته سخت کشور، تلاش می‌کنند تا کارِ درمان دیالیز، دچار وقفه نشود. قطعاً توقف، حتی موقتی، برای دیالیز بیماران، فاجعه‌بار و غیر‌قابل جبران خواهد بود. سال‌هاست که صحنۀ رقابت تجاری بین این شرکت‌ها تبدیل به همکاری در تأمین ملزومات بیماران شده است. کارگروه‌ها و همکاری‌های کلی و موضعی در انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف به برنامه‌ریزی‌ها و تعاملات و تقسیم‌کار‌ها منجر شده و شرکت‌های تولید‌کننده با تشریک مساعی، نتایج اتاق‌های فکر خود را نزد دولت می‌برند و رفع موانع تولید را درخواست می‌کنند و یا برای جلوگیری از بحران‌ها هشدار می‌دهند. قطعاً بدون این همکاری‌ها مشکلات تأمین ارز، ریال و ترخیص برای تهیۀ مواد اولیه و مشکلات زیرساختی تولید، مانند تأمین برق، آب و نیروی انسانی و نیز هزینه‌های سربار کمرشکن و مسئلۀ قیمت‌گذاری‌ها و فشار‌ ارگان‌های نظارتی، رفع نمی‌شود.

تولیدکنندگان، حتی تحت تأثیر همین فشار‌ها هم از بروز خلاقیت‌ و تلاش درجهت افزایش‌کیفی تولیدات، دست نکشیدند و با وجود مشکلات فراوان، محصولات جدید را تولید کرده، توسعه داده و به بازار معرفی‌کرده‌اند. ذکر این نکته ضروری است که اتحاد همۀ تولیدکنندگان این حوزه در حمایت از بیماران، اتفاقاً در شرایط سخت، یک وظیفۀ اجتماعی محسوب می‌شود و در انجام این وظیفه از طرف تولیدکنندگان محصولات ضروری و مورد نیاز، هیچ منتی بر سر بیماران عزیز و کارکنان محترم بخش‌های دیالیز نیست.

این‌جا دیگر، رقابت میان شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی و سازمان‌های بخش عمومی، اهمیتی ندارد! همه، همکار و دوست هستند و به‌ یکدیگر برای تولید به‌موقع، کمک‌ می‌کنند. نتیجه اینکه برای ملزومات مصرفی استراتژیک و حیاتی، ذخیرۀ ۶ ماهه در کشور، ایجاد شده ‌است. من باب مثال، تولید مدل‌های جدید صافی دیالیز با سایز ۲ مترمربع و استریل شده تحت اشعۀ گاما برای بیماران ایرانی، فراهم شده که معادل بهترین صافی‌های جهان است. ایجاد تنوع در محصولات و تولید محصولات جدید، بی‌وقفه ادامه دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که همۀ فشارهای تحریم و مشکلات داخلی، نتوانسته در روند درمان بیماران ما خللی ایجاد کند و نه‌تنها هیچ خطر و تهدیدی، متصور نیست که حتی آیندۀ بهتری هم در انتظار این بیماران خواهد بود. شرکت‌های تولیدکننده، هم‌قسم شده‌اند که این روند را تا سرحدّ توان، ادامه داده و هیچ‌گاه از پا ننشینند و مشکلات داخلی و خارجی هم تأثیری در این تصمیم، نخواهند داشت.

نویسنده

قبلی «
بعدی »