از برگۀ آزمایش خود، سر در بیاورید (قسمت دوم)

  • اردیبهشت ۱۴۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است

  TSATو فریتین سرم

TSAT و فریتین سرم، معیارهایی از سطح آهن در بدن شما هستند. سطح TSAT شما باید بالای ۲۰ درصد و سطح فریتین سرم شما باید بالای ۱۰۰ باشد تا به ساخت گلبول‌های قرمز، کمک کنند. درصورت نیاز، پزشک، ممکن است مکمل‌های آهن را برای شما تجویز کند.

هورمون پاراتیروئید (PTH)

مقدار بالای هورمون پاراتیروئید (PTH) در خون، ممکن است ناشی از تعادل ضعیف کلسیم و فسفر در بدن شما باشد و باعث بیماری استخوان شود. از پزشک خود بپرسید که آیا سطح PTH شما در محدودۀ مناسبی است یا خیر؟ درصورت لزوم، پزشک ممکن است به شما فرم خاصی از دریافت ویتامین D را تجویز کند. با این‌حال، باید توجه داشته باشید که مصرف ویتامین D بدون نسخۀ پزشک، می‌تواند خطرناک باشد.

کلسیم

کلسیم، یک مادۀ معدنی است که برای استحکام استخوان‌ها اهمیت دارد. از پزشک خود بپرسید که سطح کلسیم شما باید چگونه باشد. برای کمک به تعادلِ مقدارِ کلسیم در خون شما، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که مکمل کلسیم و یک نوع ویتامین D دارای نسخۀ خاص را دریافت کنید. شما باید تنها مکمل‌ها و داروهایی را که پزشک شما توصیه کرده است، مصرف کنید.

فسفر

مقدار بالای فسفر، می‌تواند منجر به ضعف استخوان‌ها شود. از پزشک خود بپرسید که سطح فسفر شما باید چگونه باشد. اگر سطح فسفر شما بسیار بالاست، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد تا مصرف غذاهایی را که حاوی فسفر بالایی هستند، کاهش دهید و همراه با غذا و بین وعده‌ها یک نوع دارو به‌نام مهارکنندۀ فسفات دریافت کنید.

پتاسیم

پتاسیم، یک مادۀ معدنی در خون شما است که به قلب و عضلات شما کمک می‌کند تا به‌درستی کار کنند. سطح پتاسیم، بیش از حد یا کمتر از حدِ معمول، ممکن است عضلات شما را ضعیف کند و بر ضربان قلب شما اثر بگذارد. بسته به مرحلۀ بیماری کلیه، ممکن است شما نیاز به تغییر میزان غذاهایی که حاوی پتاسیم بالایی هستند داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که سطح پتاسیم شما باید چگونه باشد. متخصص تغذیۀ شما می‌تواند به شما کمک کند تا رژیم غذایی خود را برای مصرف مناسب پتاسیم، طراحی کنید.

وزن بدن

حفظ وزن مناسب برای سلامتی شما بسیار مهم است. اگر بدون دلیل، وزن خود را از دست می‌دهید، احتمالاً تغذیۀ درستی برای حفظ سلامتی خود ندارید. درصورت نیاز، مشاور تغذیۀ شما می‌تواند راهنمایی کند که چگونه به‌طور ایمن، کالری‌های اضافی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از سوی دیگر، اگر به آرامی، وزن شما زیاد می‌شود، شاید نیاز باشد که کالری‌ها را کاهش داده و فعالیت بیشتری داشته باشید. افزایش وزن ناگهانی هم ممکن است نشان‌دهندۀ وجود مشکل باشد. اگر افزایش ناگهانی وزن، همراه با تورم، تنگی نفس و افزایش فشارخون باشد، ممکن است نشانه‌ای از تجمع بیش از حد مایع در بدن باشد. درصورت تغییر چشمگیر وزن با پزشک خود، صحبت کنید.

فشارخون

از پزشک خود بپرسید که فشارخون شما باید چه‌قدر باشد. اگر فشارخون شما بالاست، مطمئن شوید، تمامی مراحل درمان تجویز شده را دنبال می‌کنید که ممکن است شامل تنظیم داروهای فشارخون بالا، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، کاهش وزن اضافی و دنبال کردن برنامۀ ورزشی منظم باشد.

کلسترول

کلسترول، یک مادۀ چربی مانند است که در خون شما یافت می‌شود. سطح بالای کلسترول می‌تواند احتمال بروز مشکلات قلبی و نیز مشکلات مربوط به گردش خون را افزایش دهد. برای بسیاری از بیماران، سطح خوب کلسترول، کمتر از ۲۰۰ است. اگر سطح کلسترول شما بیش از حد مجاز است، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و سطح فعالیت خود را افزایش دهید. در برخی موارد از داروها نیز استفاده می‌شود.

کلسترول HDL

کلسترول HDL، نوعی کلسترول «خوب» است که از قلب شما محافظت می‌کند. برای بسیاری از بیماران، میزان هدف کلسترول HDL، بیش از ۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، خون است.

کلسترول LDL

کلسترول LDL، نوعی کلسترول «‌بد» است. سطح بالای کلسترول LDL ممکن است احتمال بروز مشکلات قلبی و مشکلات مربوط به گردش خون را افزایش دهد. برای بسیاری از بیماران، میزان هدف کلسترول LDL کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، خون است. اگر میزان LDL شما بیش از حد مجاز است، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

تری‌گلیسرید

تری‌گلیسرید، یک نوع چربی است که در خون شما یافت می‌شود. مقدار بالای تری‌گلیسرید به همراه مقدار بالای کلسترول کلی و کلسترول LDL می‌تواند احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی را بیشتر کند.

نویسنده

قبلی «
بعدی »