آنچه باید درمورد بیماری‌های عفونی بدانید (قسمت سوم)

  • خرداد ۱۴۰۳
  • دیدگاه غیر فعال شده است

راهنما برای بیماران همودیالیز و خانواده‌های آنها

ترجمۀ آذین حنایی

هپاتیت C چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای بررسی هپاتیت C آزمایش خون، انجام می‌شود. همۀ افرادی که در معرض خطر هستند باید آزمایش شوند. ارائه‌دهندۀ مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است ترکیبی از آزمایش‌ها را برای تشخیص، انجام دهد. بسیاری از افرادی که هپاتیت C دارند، هیچ علامتی ندارند و احساس خوبی دارند.

 

درمان هپاتیت C چیست؟

برای درمان هپاتیت C داروهایی وجود دارند. پزشک، علائم شما را بررسی کرده و بهترین برنامۀ درمانی را برای شما تعیین می‌کند. پزشک، ترکیبی از داروها را برای کمک به درمان عفونت هپاتیت C برای شما در نظر خواهد گرفت.

 

آیا هپاتیت C، یک بیماری خطرناک است؟

هپاتیت C برای برخی افراد، خطرناک است اما برای برخی دیگر خیر. اکثر افرادی که به هپاتیت C مبتلا می‌شوند تا پایان عمر خود، حامل این ویروس، باقی می‌مانند. اکثر این افراد، آسیب کبدی دارند اما بسیاری از آنها احساس بیماری نمی‌کنند. برخی از افرادی که به دلیل هپاتیت C، آسیب کبدی دارند ممکن است دچار آسیب و نارسایی کبد شوند که ممکن است ایجاد این آسیب‌ها سال‌ها طول بکشد و برخی دیگر، اثرات درازمدت ندارند.

 

آیا ممکن است از طریق درمان دیالیز به هپاتیت C مبتلا شوم؟

احتمال ابتلا به هپاتیت C از طریق درمان همودیالیز به دلیل اقدامات احتیاطی سخت‌گیرانه و استاندارد بهداشتی که امروزه در واحدهای دیالیز اجرا می‌شود، اندک است. با این حال، برخی گزارش‌ها مبنی بر شیوع هپاتیت C بین بیماران در واحدهای همودیالیز وجود دارد که ممکن است دلیل آن به اشتراک گذاشتن وسایل یا تجهیزات، بین بیماران بوده باشد. اگر به صورت درازمدت، تحت درمان همودیالیز هستید باید در کنار انجام آزمایش‌های معمول به‌طور منظم برای بررسی ابتلا به هپاتیت C نیز آزمایش شوید.

 

آیا می‌توانم از طریق انتقال خون به هپاتیت C مبتلا شوم؟

این احتمال نیز به دلیل دقیق‌تر شدن آزمایش‌های مربوط به اهداکنندگان خون که در سال ۱۹۹۲ میلادی در دسترس قرار گرفته‌، اندک است.

 

چگونه می‌توانم از هپاتیت C پیشگیری کنم؟

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای هپاتیت C در دسترس نیست. محققان در حال بررسی و تحقیق بر روی ساختن واکسن هستند و ممکن است این واکسن در آینده در دسترس قرار گیرد. در عین حال، اقدامات زیر می‌تواند به پیشگیری از هپاتیت C کمک کند:

  • داروهای غیرمجاز، تزریق نکنید؛
  • مسواک، تیغ یا سایر لوازم مراقبت شخصی که ممکن است به خون، آلوده شده باشند را به‌طور مشترک، استفاده نکنید؛
  • دستورالعمل‌های رابطۀ جنسیِ ایمن را دنبال کنید؛
  • اگر قصد انجام خال‌کوبی یا سوراخ کردن قسمتی از بدن‌تان را دارید، مطمئن شوید که فردِ انجام‌دهندۀ خال‌کوبی از اقدامات بهداشتی ضروری مانند شستن دست‌ها و استفاده از دستکش یک‌بار مصرف و عدم اشتراک وسایل خال‌کوبی بین مشتریان پیروی می‌کند؛
  • علیه هپاتیتB، واکسینه شوید. ▄

نویسنده

قبلی «
بعدی »