علایمی که ممکن است نشان ابتلا به بیماری کلیوی باشد

  • مرداد ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تخمین زده می‌شود بیش از ۸۵۰ میلیون نفر در دنیا دچار بیماری کلیوی باشند ولی اکثر آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. بیماری کلیوی بعضی از علایم جسمی غیر اختصاصی را ایجاد می‌کند، اما افراد بیمار غالباً آنها را به بیماری‌های دیگر نسبت می‌دهند. همچنین، کسانی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند تا زمانی که عملکرد کلیه‌ها به طور کامل متوقف نشود یا زمانی که مقادیر زیادی پروتئین در ادرار خود دفع نکنند هیچ علایمی را از خود نشان نمی دهند. این یکی از دلایلی است که فقط ۱۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه می دانند که به آن مبتلا هستند.

در حالی که تنها راه برای اطمینان از داشتن بیماری کلیوی، آزمایش دادن است.۱۰  نشانه احتمالی ابتلا به بیماری کلیوی را در اختیار شما قرار میدهیم. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستید مانند افرادی که فشار خون بالا، دیابت، سابقۀ خانوادگی نارسایی کلیه دارند یا اگر بیش از ۶۰ سال دارید مهم است که سالانه از نظر بیماری کلیوی آزمایش دهید. هرگونه علایمی را که تجربه می‌کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

علایم بیماری کلیوی

  1. خسته‌تر هستید، انرژی کمتری دارید یا در تمرکز مشکل دارید.  کاهش شدید عملکرد کلیه می تواند منجر به تجمع سموم و ناخالصی‌ها در خون شود. این امر می تواند باعث احساس خستگی و ضعف در افراد شود و تمرکز را دشوار کند. یکی دیگر از عوارض بیماری کلیه، کم خونی است که می تواند باعث ضعف و خستگی شود.
  2. در به خواب رفتن مشکل دارید. وقتی کلیه‌ها به درستی عمل نمی‌کنند، سموم به جای خروج از بدن از طریق ادرار، در خون تجمع می‌یابد. این حالت می‌تواند خوابیدن را دشوار کند. همچنین بین چاقی و بیماری کلیوی مزمن ارتباط وجود دارد و آپنه خواب در کسانی که بیماری مزمن کلیه دارند در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر است.
  3. پوستی خشک و خارش دار دارید. کلیه‌های سالم کارهای مهم بسیاری را انجام می‌دهند. آنها مواد زاید و مایعات اضافی را از بدن شما پاک می‌کنند، به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند، باعث استحکام استخوان‌ها می شوند و برای حفظ مقدار مناسب مواد معدنی در خون ضروری هستند. خشکی و خارش پوست می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مرتبط با مواد معدنی و استخوانی باشد که اغلب همراه با بیماری پیشرفته کلیه است، در این حالت کلیه‌ها دیگر قادر به حفظ تعادل مناسب مواد معدنی و مواد مغذی در خون شما نیستند.
  4. احساس می‌کنید که دچار تکرر ادرار هستید. اگر به دفعات زیاد ادرار می‌کنید، به خصوص در شب، این مساله می‌تواند نشانه ای از بیماری کلیوی باشد. وقتی عملکرد فیلتراسیون کلیه آسیب می‌بیند، می‌تواند باعث افزایش تمایل به ادرار شود. گاهی اوقات این حالت می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان باشد.
  5. خون در ادرار خود مشاهده می‌کنید. کلیه‌های سالم به طور معمول مانع وارد شدن سلول‌های خونی بدن به داخل ادرار می‌شود، اما وقتی فیلترهای کلیه آسیب دیده اند‌، این سلول‌های خونی می‌توانند به داخل ادرار نشت کنند. خون در ادرار علاوه بر نشان دادن بیماری کلیه، می‌تواند نشان دهندۀ تومور، سنگ کلیه، یا عفونت باشد.
  6. ادرار شما کف‌دار است. حباب بیش از حد در ادرار ـ به خصوص حباب‌هایی که قبل از از بین رفتن نیاز به چندین بار شستشو دارند ـ نشان دهندۀ پروتئین در ادرار است. این کف ممکن است مانند کفی باشد که هنگام مخلوط کردن تخم مرغ مشاهده می‌کنید، زیرا اگر پروتئین در ادرار وجود داشته باشد، معمولاً از نوع آلبومین است که همان پروتئین موجود در تخم مرغ است.
  7. در اطراف چشم خود حالت پف کردگی و تورم مداوم را تجربه می کنید.  پروتئین در ادرار علامت اولیۀ آسیب دیدگی فیلترهای کلیه است که باعث می‌شود پروتئین به ادرار نشت کند.  پف دور چشم شما می‌تواند به این دلیل باشد که کلیه‌های شما به جای نگه داشتن پروتئین در بدن، مقدار زیادی از آن را در ادرار نشت میدهند.
  8. مچ پا و پاهای شما متورم است. کاهش عملکرد کلیه می‌تواند منجر به احتباس سدیم شود و باعث تورم پا و مچ پا شود. تورم در اندام تحتانی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی، بیماری کبدی، یا مشکلات مزمن ورید پا نیز باشد.
  9. اشتهای شما کم است. این یک علامت بسیار کلی است، اما تجمع سموم ناشی از کاهش عملکرد کلیه می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

عضلات شما گرفتگی دارند. عدم تعادل الکترولیت می‌تواند در نتیجۀ اختلال در عملکرد کلیه باشد. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم و فسفر کنترل نشده ممکن است در گرفتگی عضلات نقش داشته باشد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »