گفت و گوی ویژۀ ماهنامۀ دیالیز با دکتر حمیدرضا غلامرضایی، رئیس بیمارستان فرهیختگان

  • دی ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است

 

با عرض سلام، لطفاً به طور مختصر خودتان را معرفی کنید و در مورد تاریخچه و فعالیت‌های بیمارستان فرهیختگان اندکی توضیح دهید.

سلام عرض می‌کنم. من دکتر حمیدرضا غلامرضایی هستم، متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه. تقریباً از اواخر سال ۹۶ بیمارستان فرهیختگان را تحویل گرفتم؛ این بیمارستان بزرگترین بیمارستان دانشگاه آزاد است که در سال ۹۰ تقریباً از نظر فیزیکی ساختمان بیمارستان آماده بود اما چندین بار سعی شد برای افتتاح این بیمارستان، که بنا بر دلایلی موفقیت حاصل نشد. سال ۹۶ تا سال ۹۷ ما یک سال تلاش کردیم، بیمارستان را تجهیز کردیم، تجهیزات بسیار زیادی را خریداری کردیم، هتلینگ بیمارستان را درست کردیم و نهایتاً در ۲۲ بهمن سال ۹۷ با حضور وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر نمکی، آقای دکتر ولایتی، آقای دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، آقای دکتر نفر معاونت علوم پزشکی، و آقای دکتر ابطحی رئیس واحد علوم پزشکی تهران، بیمارستان را افتتاح کردیم.

  • بیمارستان فرهیختگان، بیمارستان جدیدی است که در مدت کوتاه به سرعت پیشرفت کرد و اقدامات بسیار ارزشمندی نیز در آن انجام شد. مسیر این پیشرفت با چه چالش‌هایی همراه بود؟

مشکل اصلی ما بروکراسی اداری بود. برای تجهیز کردن بیمارستان مشکلات زیادی داشتیم و به دنبال این موضوع، جهت برون‌رفت از مشکلات، شورای عالی راه اندازی برای بیمارستان تشکیل شد؛ که با حضور رئیس دانشگاه استان تهران و معاونت علوم پزشکی و چند نفر از اساتید، توانستیم از بروکراسی اداریعبور و بیمارستان را به سرعت تجهیز کنیم. چالش‌های دیگر ما در مسیر راه‌اندازی، تغییر سریع قیمت‌ها بود؛ وقتی که ما بیمارستان را تحویل گرفتیم دلار۴۰۰۰ تومان بود، و به تدریج با افزایش نرخ تبدیل دلار، طبیعتاً خرید تجهیزات بسیار دشوار می‌شد. و همچنین در قسمت‌های دیگر نیز با همین مشکل مواجه بودیم. قیمت‌ها به سرعت تغییر می‌کرد و نمی‌توانستیم قیمت دقیق تجهیزات را برآورد کنیم و به کمیسیون معاملات برسانیم و مشکلات بسیار عدیده‌ای در این مسیر داشتیم. اما به لطف خداوند تقریباً توانستیم برای بیمارستان اکثر نیاز‌های پایه‌ای را تهیه کنیم.

  • در اولین ماه‌های افتتاح بیمارستان فرهیختگان، ویروس کرونا وارد کشور شد. بیمارستان چه اقداماتی را در ارایه خدمت به  بیماران کرونایی انجام داد و آیا در این زمینه نمرۀ قبولی گرفت؟

بیمارستان تقریباً در بهمن ۹۷ افتتاح شد. اما تا کارهای اولیه انجام شود، ما موفق شدیم از اوایل بهار(فروردین و اردیبهشت) ۹۸ شروع به فعالیت کنیم، بخش‌های اصلی مثل بخش زنان و زایمان، جراحی، داخلی، و اطفال را راه‌اندازی کردیم و متخصص طب اورژانس در بیمارستان مستقر کردیم. چندین گروه مقیم استخدام کردیم و بیمارستان به راه افتاد. در حال فعالیت بودیم و اوایل کار بخش جراحی بود و بخش‌ها داشتند به تدریج فعال می‌شدند که تقریباً در اسفند ماه ۹۸ با ورود کرونا، این بیمارستان هم وارد این بحث شد. ستاد بحرانی در واحد علوم پزشکی استان تهران فعال شد و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد وظیفۀ اجتماعی نیز دارد، دستور داده شد که بیمارستان دانشگاه آزاد هم به جامعه کمک کند و وارد مبحث درمان کرونا شود. از تاریخی که ما وارد بحث کرونا شدیم، تمام بخش‌های عمومی را تعطیل کردیم و بخش‌های کرونا و ICU کرونا را باز کردیم. نزدیک ۶۰ تخت کرونا را فعال و بیماران بسیار زیادی را ویزیت و در ICU و بخش داخلی کرونا بستری و درمان کردیم. اکثر بیماران نیز در بخش داخلی بهبود پیدا کردند. تعدادی فوتی در ICU داشتیم تا اواخر اردیبهشت که احساس کردیم کرونا بسیار کمتر شده و بیمارستان را سفید اعلام کردیم و به حالت طبیعی برگشتیم؛ ولی در تیر ماه مجدداً کشور به موج دوم وارد شد و ما نیز دوباره وارد درمان کرونا شدیم. در بحث کرونا بیمارستان واقعاً نمرۀ بسیار خوبی گرفت، با اینکه نیروهایمان نیروهای جوان و تازه‌کاری بودند و ریزش بسیار زیادی هم داشتیم، اما توانستیم حدود ۲۰ هزار بیمار را در درمانگاه و اورژانس ویزیت کنیم. حدود ۶۰۰ بیمار در بخش داخلی و ۲۰۰ بیمار در بخش ICU بستری شدند. ۹۸ درصد بیماران داخلی بهبود پیدا کرده و مرخص شدند و تقریباً کمتر از ۴۰ درصد بیماران ICU متاسفانه فوت شدند و بیش از ۶۰ درصد بهبود پیدا کردند و به زندگی عادی خود برگشتند. بیمارستان در این زمینه نمرۀ بسیار خوبی گرفت.

  •  در مهر ماه ۹۹ در زمان اوج بیماری کرونا، اولین پیوند کلیه نیز در این بیمارستان با موفقیت صورت گرفته است. لطفاً از تجربۀ این عمل بیشتر توضیح دهید.

با وجود اینکه دوران همه‌گیری کرونا بود اما ما کارهای عادی را ادامه دادیم، به خصوص در موج دوم. یعنی بخش‌های جراحی، داخلی و اطفال هم فعالیت داشتند. در این فاصله در بهمن ۹۸ بخش دیالیز را افتتاح کردیم. تا اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار دیالیز در بیمارستان انجام شده و به دنبال آن یک طبقه را کاملاً ایزوله کردیم و بخش پیوند کلیه را راه اندازی کردیم که در مهر ماه اولین پیوند کلیه انجام شد و تا الان حدود ۷۵ پیوند کلیۀ موفق داشتیم.

  • بیمارستان فرهیختگان دارای یک بخش همودیالیز ۲۲ تخت خوابی نیز هست. در مورد راه اندازی این بخش توضیح دهید و بفرمایید چرا بیمارستان به فکر راه اندازی چنین بخشی افتاد؟

بخش دیالیز یکی از بخش‌های پایه و لازمۀ یک بیمارستان جنرال دانشگاهی است. این بخش را بهمن ۹۸ با حضور رئیس دانشگاه افتتاح کردیم.۲۴  دستگاه دیالیز داریم که ۲۳ عدد آن در بخش دیالیز فعال است. تا کنون تقریباً ۱۰ هزار دیالیز کرده‌ایم و حدود ۱۴۰۰ دیالیز در ماه در این بخش در حال انجام است. به خاطر اینکه بخش پیوند در دست راه اندازی بود، بخش دیالیز فعالی را هم نیاز داشتیم.

آیا بیمارستان فرهیختگان برای راه‌اندازی بخش‌های جدید دیگر نیز برنامه‌ای دارد؟ در خصوص راه‌اندازی بخش‌های جدید نیز برنامه‌هایی را داریم، انشا الله اگر اوضاع اقتصادی بهتر شود در حال پیگیری برای راه‌اندازی بخش سلول درمانی هستیم؛ موافقت اصولی را دریافت کرده‌ایم و اگر بتوانیم، به زودی راه‎اندازی خواهیم کرد. بخش هماتولوژی و آنکولوژی را در دست راه‌اندازی داریم. بر روی راه اندازی بخش‌های کت لب و آنژیوگرافی به سرعت در حال کار هستیم و همچنین بخش جراحی قلب، ICU، و قلب باز؛ که فکر می‌کنم در عرض ۳ ماه آینده فعال شود. همچنین بخش IPD را به منظور جذب بیمار از کشورهای مسلمان و همسایه و پایش سلامت در دست راه‌اندازی داریم.

  • در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

بیمارستان فرهیختگان بزرگترین بیمارستان بین یازده بیمارستان دانشگاه آزاد است. رسالت اصلی آن آموزش دانشجویان پزشکی و جذب رزیدنت است و به زودی در رشته‌های مختلف رزیدنت جذب خواهد کرد و ارایۀ خدمت تخصصی به مردم در آن انجام خواهد شد. اولین ماموریت بیمارستان، آموزش و ارایۀ خدمات درمانی به مردم و   ویژه به خانوادۀ بزرگ دانشگاه آزاد است. تلاش می‌کنیم که یکی از بیمارستان‌های درجه یک و عالی در تهران باشیم. بخش پایش سلامت، رسالت اجتماعی سترگی خواهد داشت.

در پایان باید عرض کنم که انشا الله با بهبود اوضاع اقتصادی، وزارت بهداشت دانشگاه آزاد را هم مثل بیمارستان‌های خودش در نظر بگیرد و کمک کند. این بیمارستان می‌تواند خدمات بسیار خوبی را به خصوص در شمال غرب تهران به مردم ارایه کند. تا کنون با اورژانس تهران مکاتبات بسیار زیادی داشتیم و اگر بتوانند با ما همراهی کنند، می‌توانیم خدمات بسیار خوبی را در این منطقه که در آن بیمارستانی شبیه به این بیمارستان با هتلینگ عالی و قیمت‌های پایین وجود ندارد، ارایه کنیم.

از جنابعالی برای در اختیار گذاشتن وقت ارزشمندتان برای مصاحبه با ماهنامۀ دیالیز سپاسگزاریم.

 

نویسنده

قبلی «
بعدی »