افتتاح کارخانۀ فارمدپلاست: نشانه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی

  • بهمن ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در دهۀ فجر امسال، همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، کارخانۀ فارمدپلاست، یکی از مجهزترین کارخانه‌های تولید قطعات پلاستیکی درجۀ پزشکی به دست استاندار البرز، دکتر مجتبی عبداللهی، و دیگر مقامات استان به طور رسمی افتتاح شد.

کارخانۀ فارمدپلاست از مجموعه کارخانه‌های کنسرسیوم دیالیز ایران است و سالانه ظرفیت تولید بیش از ۵۰۰ میلیون قطعۀ محصولات پزشکی به روش ترموپلاستیک (تزریق گرم پلاستیک به درون قالب) و همچنین ظرفیت تولید ۲۰۰۰ تن گرانول PVC با درجۀ پزشکی (مادۀ اولیه برای تولید قطعات پلاستیکی پزشکی) را داراست.

تاسیس و افتتاح این کارخانه به دست مهندسان و متخصصان ایرانی، فارغ از حس غرور و سربلندی که به تک تک ما ایرانیان اعطا می‌کند، نشانه‌ای است بر اینکه اقتصاد مقاومتی قابل اجرا و پیاده سازی است.

اما اقتصاد مقاومتی چیست؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این پرسش، شش ویژگی را برای اقتصاد مقاومتی ذکرکرده اند: ۱- الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور؛ ۲- درون‌زا و برون‌گرا؛ ۳- مردم ‌بنیاد؛ ۴- دانش‌بنیان؛ ۵- عدالت‌محور؛ و ۶- همیشه بارور.

کارخانۀ ترموپلاستیک فارمدپلاست که قطعات پلاستیکی تجهیزات اولیه و مواد اولیۀ سازندۀ آن قطعات را تولید می‌کند، منطبق بر تمامی این ویژگی‌هاست. فارمدپلاست بدون شک یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های ترموپلاستیک در منطقۀ آسیای جنوب غربی است. محصولات این کارخانه نیازهای دیگر کارخانه‌های داخل کشور در راستای تولید تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات دیالیز را تامین می‌کند و در نهایت نیازهای حقیقی نظام سلامت ایران را پاسخگو خواهد بود.

مواد اولیۀ مورد نیاز فارمدپلاست عمدتا از پتروشیمی‌های داخل کشور تامین می‌شود. همچنین، این کارخانه تماما توسط مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است؛ «یعنی از دل ظرفیت‌های خود کشور ما و خود مردم ما می‌جوشد» و رشد آن «متکی است به امکانات کشور خودمان». پس فارمدپلاست «درون‌زا» است، امّا صرفا «درون‌گرا نیست»: محصولات این کارخانه به خارج از کشور نیز صادر می‌شود و بنا بر این با شرکای جهانی نیز تعامل دارد.

«مردم بنیاد» بودن اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مقاومتی «بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ی مردم، سرمایه‌ی مردم، حضور مردم تحقق پیدا می‌کند.» پروژۀ طراحی، ساخت، و بهره برداری از کارخانه فارمدپلاست، پروژه‌ای غیر دولتی و با مشارکت سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی و بانک‌ها بوده است و دولت سرمایه‌گذاری یا مالکیتی بر این پروژه ندارد.

«عدالت‌محور» بودن در اقتصاد مقاومتی یعنی هدف اقتصاد مقاومتی، «تقسیم فقر نیست»، بلکه هدف آن «تولید ثروت» و مسیری است که «ثروت ملی را افزایش» دهد. فارمدپلاست با سرمایه‌گذاری اولیۀ نهصد میلیارد ریالی، هم اینک و در بدو افتتاح رسمی، ارزشی مضاعف یافته است و بیش از ۱۵۰ نفر نیروی متخصص، فنی، اداری، و اجرایی در آن مشغول به کار شده اند.

و در نهایت آنکه تولیدات کارخانۀ فارمدپلاست، تنها تامین کنندۀ نیازهای فعلی و زودگذر صنعت تجهیزات پزشکی نیست و با تجهیز و تامین و گسترش فازهای آتی آن، می‌تواند در درازمدت بسیاری از کارخانه‌های تجهیزات پزشکی را از واردات قطعات پلاستیکی بی‌نیاز کند.

در چهل و سومین سالگرد ایام الله دهۀ فجر، از طرف خود و هیات تحریریۀ ماهنامۀ دیالیز، افتتاح رسمی کارخانۀ فارمدپلاست را به کارگران و مهندسان و متخصصان و صنعتگران حوزۀ تجهیزات پزشکی، مردم قهرمان ایران، و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. پاینده باد ایران!

نویسنده

قبلی «
بعدی »