تامین ۷۰ درصدی نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی در زمان تحریم ها

  • اسفند ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

متن کامل خبر را در اینجا بخوانید.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، گفت:

در دوران تحریم بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را تولید کنندگان تامین کردند و حتی در بحث تجهیزات پزشکی دندانپزشکی و آزمایشگاهی خوداتکا شدیم.
به گزارش الف اثر منفی تحریم‌های چند ساله اخیر بر اقتصاد ایران بر هیچکس پوشیده نیست اما درباره ابعاد و وزن آن میان کارشناسان اقتصاد همواره اختلاف نظر وجود داشته است. یک راه حل برای پایان دادن به این اختلاف‌ها مراجعه به فعالان اقتصادی و شنیدن روایت دست اول آنان از فعالیت در دوران تحریم است.
رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در گفتگو با الف در این باره گفت: وجود تحریم‌ها برای آسیب زدن به اقتصاد کشور است، اما این که بگوییم تحریم روی همه مسایل اقتصادی اثر گذاشته است، درست نیست.
مجید روحی خاطرنشان کرد: ما در زمان جنگ شاهد اعمال تحریم‌های مختلفی بودیم اما در همان شرایط نیز فرصت‌هایی برای کشور به خصوص در بخش صنعت و تجهیزات پزشکی داشتیم.
وی گفت: در زمان تحریم ها بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را تولید کنندگان تامین کردند و در بحث تجهیزات پزشکی دندانپزشکی و آزمایشگاهی خوداتکا شدیم. ما در این چهار دهه اخیر رشد خوبی داشتیم و صنعتگران و بخش خصوصی تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کردند.
روحی ادامه داد: نبود مدیران کارآمد و همچنین نداشتن برنامه‌های راهبردی و نقشه راه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از جمله مشکلات ما در دوران تحریم های اخیر است.
بخش خصوصی واقعی راه حل مشکلات
وی یادآور شد: بعد از انقلاب تمام بخش‌هایی که دولت در حوزه صنعت‌، کسب و کار بر عهده  داشت و بسیاری از صنایع، کسب و کارها و کارخانجات در حوزه‌های مختلف به بخش دولتی واگذار شده بودند، قرار بود بر اساس تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود.
روحی با بیان اینکه اصل و دیدگاه خصوصی سازی  بسیار پسندیده و علمی است، افزود: در تمام دنیا هم به این دیدگاه رسیده‌اند که دولت‌ها باید بسترخصوصی سازی را فراهم کنند و بر اجرای قوانین نظارت کنند و از تولید و به خصوص تولید ناخالص ملی کشور حمایت کنند.
رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: قطعا بخش خصوصی هم ایراداتی دارد، نمی‌توانیم فقط دولت‌ها را مقصر بدانیم چرا که دولت‌ها هم برگرفته از مردم و شرایطی است که خود مردم رقم می‌زنند.
به گفته وی در مسئله خصوصی سازی  باید به چابک کردن دولت توجه شود؛ دخالت در حوزه‌های کسب و کار، صنعت و اقتصاد، تولید کمرنگ‌تر شود و بیشتر در بسترسازی و حمایت از تولید و نظارت بر اجرای درست قوانین کار را انجام دهند.

نویسنده

قبلی «
بعدی »