اطلاعات عمومی در مورد کرونا ویروس-۱۹

  • خرداد ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است
فروردین 99

کرونا ویروس-۱۹  یا به اختصار کووید- ۱۹ چیست؟

کووید-۱۹ ویروس بسیار کوچک (میکروسکوپی) است که می‌تواند باعث عفونت شود. این ویروس فقط در بدن میزبان مانند انسان یا سایر موجودات زنده تکثیر می‌شود. با این‌حال، برخی ویروس‌ها ممکن است باعث بیماری نشوند یا بیماری خطرناکی ایجاد نکنند.

بیماری ناشی از این ویروس نام‌های مختلفی دارد. این بیماری را کووید-۱۹ یا کرونا ویروس -۲۰۱۹ می‌نامند. دلیل وجود عدد ۱۹ سالی است که این ویروس برای اولین بار در سطح جهان ظاهر شد. کووید-۱۹ همچنین به نام کرونا ویروس جدید شناخته می‌شود و به معنی نوع جدیدی از کرونا ویروس است که قبلاً کشف و یا شناسایی نشده است.

کووید-۱۹ یک گروه (خانواده) از ویروس‌ها است که باعث بیماری‌های مختلف می‌شوند. این بیماری‌ها طیف وسیعی دارند که می‌توانند از سرماخوردگی تا بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) متغیر باشند.

نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ چیست؟

شایع‌ترین نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ عبارت‌اند از:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

در صورت بروز علائم سریعاً به مراجع معرفی ‌شده از سوی رسانۀ ملی اطلاع دهید.

چرا همۀ افراد نگران کووید-۱۹ هستند؟

ما قبلاً بیماری همه‌گیر را به عنوان داستان ساختگی در کتاب یا فیلم‌ها تصور می‌کردیم. این موضوع ترسناک و نگران‌کننده است. اکنون آن روزها گذشته است و همه‌گیری کووید-۱۹ در حال حاضر واقعیت دارد و همه نگران هستند.

دلایلی که همۀ افراد از ابتلا به کووید-۱۹ نگران هستند این است که برخلاف آنفولانزای فصلی:

  • این ویروس جدید است.
  • هنوز چیزهایی وجود دارد که ما در مورد آن‏ها اطلاع نداریم.
  • هنوز دارو یا واکسنی برای آن وجود ندارد
  • بسیار مسری است و به سرعت پخش می‌شود.

مورد نگران‌کننده این است که چگونگی تأثیر ویروس روی افراد مشخص نیست. بااین‌حال، به گفتۀ کارشناسان، نگرانی در مورد چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است، هیچ سودی ندارد.

چه میزان کووید-۱۹ مسری است و چگونه گسترش می‌یابد؟

به نظر می‌رسد ویروس ناشی از کووید-۱۹در برخی مناطق جغرافیایی به راحتی گسترش می‌یابد.

تصور می‌شود که کووید-۱۹به طور عمده از شخصی به شخص دیگر از فاصله کمتر از حدود دو متر از طریق قطره‌های کوچک مایعات هنگامی‌که فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند (معروف به قطرات تنفسی) انتقال می‏یابد.

چه زمانی شخص آلوده به کووید-۱۹ ناقل است؟

هنگامی‌که شخصی علائم داشته باشد باعث سرایت می‌شود. همچنین ممکن است کووید-۱۹در افرادی که آلوده هستند و علائم ندارند مسری باشد. مطالعه محققان در مورد این بیماری جدید و نحوۀ شیوع آن ادامه دارد.

طبق نظر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها تصور می‌شود که کووید-۱۹ بیشتر از طریق تماس نزدیک فردبه‌فرد از راه قطرات تنفسی از شخص آلوده گسترش یابد. افرادی که آلوده هستند اغلب دارای علائم بیماری هستند. بعضی از افراد بدون علائم نیز ممکن است باعث گسترش ویروس شوند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها همچنین اظهار داشت که کووید-۱۹ یک بیماری جدید است و ما هنوز در حال یادگیری در مورد چگونگی انتشار ویروس، شدت بیماری ناشی از کووید-۱۹ هستیم.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ است؟

خطر ابتلا به کووید-۱۹ بستگی به شیوع ویروس و سرعت شیوع در منطقۀ شما دارد. افراد در معرض خطر بیشتر این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  • افرادی که در تماس نزدیک با شخص مبتلا به کووید-۱۹ قرارگرفته‌اند.
  • کارکنان بهداشتی که از افراد مبتلا به کووید-۱۹ مراقبت می‌کنند.
  • مسافرانی که از مناطق آلوده به ویروس به کشورشان بازگشته‌اند.

مبتلایان به بیماری کلیه و سایر بیماری‌های مزمن پزشکی در معرض خطر بیشتری در ابتلا به نوع شدیدتر بیماری هستند.

بیماران تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و این امر مبارزه با عفونت‌ها را دشوارتر می‌کند. با این حال بیماران تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز باید درمان‏های دیالیز را به طور منظم و طبق برنامه‌ ادامه دهند و اقدامات احتیاطی لازم را طبق توصیۀ کادر مراقبت‌های بهداشتی انجام دهند.

افرادی که پیوند کلیه دارند، باید داروهای سرکوب‌کنندۀ سیستم ایمنی را به طور دقیق مصرف کنند. اثر این داروها ضعیف کردن سیستم ایمنی است که این امر مبارزه با عفونت‌ها را دشوارتر می‏کند.

در صورت فعال بودن سیستم ایمنی، کلیۀ پیوندی مانند جسم خارجی تلقی شده و باعث پس زدن پیوند می‌شود. لذا مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی در پیوند الزامی است.

 

 

چرا توصیه می‌شود دستان خود را بشویید و از دست زدن به صورت جلوگیری کنید؟

شستن دست‌ها و اجتناب از دست زدن به صورت می‌تواند به جلوگیری از خطر عفونت کووید-۱۹ کمک کند.

هدف از این توصیه‌ها کمک به افراد در کاهش خطر ابتلا به عفونت کووید-۱۹ و کمک به کاهش انتقال بین افراد است.

اعتقاد بر این است که ویروس از طریق تماس نزدیک از شخصی که به آن مبتلا شده به فرد دیگر منتقل می‌شود. همچنین دست زدن به سطح آلوده به ویروس و سپس لمس دهان، بینی یا احتمالاً چشم‌ها، باعث بالا رفتن احتمال آلوده شدن به ویروس می‌شود.

چگونه می‌توانم دست‌های خود را تمیز نگه‌دارم؟

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند حداقل ۲۰ ثانیه دستان خود را با آب و صابون بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک ماده ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.

آیا حیوان خانگی باعث ابتلا من به کووید-۱۹ می‌شود؟

به نظر نمی‌رسد که حیوان خانگی قابلیت انتقال ویروس به فرد را داشته باشد. موردی از ابتلای حیوانات خانگی گزارش نشده است. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند، اشخاصی که توسط کووید-۱۹ بیمار شده‌اند باید تماس خود را با حیوانات محدود کنند تا زمانی که در مورد ویروس اطلاعات بیشتری کسب شود.

چه اقدام دیگری برای حفظ سلامتی خودم و حیوانات خانگی انجام دهم؟

بهتر است برای جلوگیری از انتشار هر نوع میکروب، عادت‌های بهداشتی را در مورد حیوانات خانگی تمرین کنید. دست‌های خود را بعد از هر نوع تماس و فعالیت (غذا دادن، تمیز کردن ظرف غذای حیوان یا دست زدن به حیوان و غیره) در رابطه با حیوان خانگی بشویید.

مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌ها توصیه می‌کند که سطوحی که مکرر لمس می‌شوند روزانه تمیز و ضدعفونی شوند. از مواد ضدعفونی‌کنندۀ خانگی مناسب برای سطوح می‌توانید استفاده کنید.

گزینه‌های پاک‌کننده‌ها عبارت‌اند از:

۱) رقیق کردن سفیدکننده خانگی: ۲۰ سی‌سی سفیدکننده خانگی داخل ۹۵۰ سی‌سی آب

۲) محلول‌های الکلی: اطمینان حاصل کنید که محلول باید حداقل ۷۰٪ الکل داشته باشد.

 

National Kidney Foundation

 

 

نویسنده

قبلی «
بعدی »