و سر انجام تصویب تعرفه‌های پرستاری!

  • اردیبهشت ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

و سر انجام تصویب تعرفه‌های پرستاری!
دکتر توحید عزیزی

روز پرستار امسال مصادف شد با تصویب و ابلاغ تعرفه‌های پرستاری؛ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تیرماه ۱۳۸۶ در مجلس تصویب شد، اما تا امسال دولت تعرفه‌های خدمات پرستاری، ارزش نسبی و ضریب ریالی آن را مصوب نکرده بود. در پی تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به مسوولان در آذرماه سال ۱۴۰۰، سر انجام در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مصوبه تعرفه‌های خدمات پرستاری نهایی شد.
تعیین تعرفه‌های خدمات پرستاری و ارزش نسبی آن، بیش از آنکه از نظر اقتصادی برای پرستاران مهم باشد، از این جنبه اهمیت دارد که به شغل شریف پرستاری هویت بیشتر و استقلال حرفه‌ای می‌دهد. به این ترتیب، در مراکز درمانی، درامد و نقش پرستار زیر چتر سایر گروه‌ها به ویژه همکاران محترم پزشک قرار نمی‌گیرد.
از لحاظ اقتصادی نیز، مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن تعرفه‌های پرستاری بودجه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است. این بودجه علاوه بر مبالغی است که قبلا برای کارانۀ خدمات پرستاری اختصاص داده می‌شد، و اکنون در مجموع حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای این امر زمینه بودجه پیش‌بینی شده است.
البته تعرفه‌های پرستاری منتقدان جدی‌ای نیز دارد. در ساحت اجرایی، منتقدان با دیدۀ تردید به اجرای عادلانه و منصفانۀ این طرح می‌نگرند. احتمالا پیشرفت سریعتر پرونده‌های الکترونیک سلامت در نظام سلامت ایران، می‌تواند زمینه برای ثبت خدمات و پرداخت عادلانه تعرفه‌ها را ممکن‌تر کند.
همچنین در موضوع پرستاری جامعه‌نگر و درمان در منزل تعرفه‌های ابلاغ شده با حق الزحمه منصفانه روز همخوانی ندارد و نیازمند بازنگری و اصلاح است.
خدمات پرستاری در منزل، به ویژه با بالا رفتن شاخص امید به زندگی و پیرتر شدن جامعه، باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. تعرفه‌های منصفانۀ خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان کم‌توان و بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج باید با اولویت بالا بررسی و تصویب شوند و بیمه‌ها بودجۀ لازم برای این تعرفه‌ها را هر چه سریعتر در نظر گیرند.
به هر حال، تصویب تعرفه‌های پرستاری، اتفاق مهمی برای جامعۀ پرستاری و نظام سلامت ایران است که پس از سال‌ها محقق شده است و با اصلاح بعضی از موارد، ان شا الله مسیر کار و خدمت رسانی این عزیزان را هموارتر و درامد آنان را منصفانه‌تر خواهد کرد.

 

 

نویسنده

قبلی «
بعدی »