اطلاعات عمومی در مورد اهدا کنندۀ زنده

  • دی ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

اهدای زنده چیست؟

اهدای زنده زمانی صورت می‌گیرد که فرد زنده یک عضو (یا بخشی از یک عضو) را برای پیوند به فرد دیگری اهدا کند. اهدا کنندۀ زنده ممکن است عضو خانواده باشد، مانند پدر، مادر، فرزند، برادر یا خواهر (اهدای خویشاوند). اهدای زنده همچنین می‌تواند از طرف افراد دیگری، مانند کسی که از نظر عاطفی با گیرندۀ پیوند ارتباط دارد، مانند یک دوست خوب یا  همسر یا افراد دیگری باشد (اهدای غیرخویشاوند). به لطف داروهای نوین، ارتباط ژنتیکی بین اهدا کننده و گیرنده برای پیوند موفق مورد نیاز نیست. در برخی موارد، اهدای زنده حتی ممکن است از یک غریبه باشد که به آن اهدای ناشناس یا غیرمستقیم گفته می‌شود.

 

چه اندام‌هایی را می‌توان از اهدا کنندۀ زنده دریافت کرد؟

بیشترین عضوی که توسط یک اهدا کنندۀ زنده اهدا می‌شود، کلیه است. هم اکنون بخش‌هایی از اندام‌های دیگر از جمله ریه، کبد و لوزالمعده از اهداکنندگان زنده پیوند زده می‌شوند.

 

شرایط اهدا کلیه برای اهدا کننده زنده چیست؟

برای اهدای کلیه بایدفرد اهدا کننده در سلامت جسمی و روانی خوبی قرار داشته باشد. به عنوان یک قاعدۀ کلی، سن باید ۱۸ سال یا بالاتر باشد. همچنین باید عملکرد کلیه  طبیعی باشد. برخی شرایط پزشکی ممکن است  مانع اهدا کلیه شود. از جمله این موارد می‌توان به پر فشاری خون  کنترل نشده، دیابت، سرطان، ایدز، هپاتیت، یا عفونت‌های حاد اشاره کرد. داشتن یک وضعیت خطرناک سلامت روانی که نیاز به درمان دارد نیز ممکن است مانع از اهدای کلیه شود.Persian translation.

 

دریافت عضو از اهدا کنندۀ زنده چه مزایایی نسبت به پیوند از جسد دارد؟

پیوند از اهداکنندگان زنده ممکن است مزایای متعددی در مقایسه با پیوندهای انجام شده ازجسد داشته باشد؛ برخی پیوندهای اهدا کنندۀ زنده بین اعضای خانواده که از نظر ژنتیکی مشابه هستند انجام می‌شود.تطابق  ژنتیکی بهتر، خطر پس زدن عضو را کاهش می‌دهد. کلیه پیوندی از اهدا کنندۀ زنده معمولاً بلافاصله عملکرد دارد ، زیرا کلیه برای مدت زمان کوتاهی از بدن خارج شده است. برخی کلیه‌های پیوندی از جسد بلافاصله عملکرد ندارند و در نتیجه بیمار ممکن است تا زمانی که کلیه شروع به کارکند نیاز به دیالیز داشته باشد. اهداکنندگان بالقوه را می‌توان زودتر از زمان پیوند آزمایش کرد تا اهداکننده‌ای  که بیشترین سازگاری   با گیرنده دارد را  پیدا کنند. پیوند می‌تواند در یک زمان مناسب برای هر دو فرد اهدا کننده و گیرنده صورت گیرد.

 

چند نوع اهداکننده زنده وجود دارد؟

دو نوع اصلی اهدای عضو از فرد زنده وجود دارد، اهدای مستقیم  و اهدای غیرمستقیم.

اهدای مستقیم زمانی است که اهداکننده فرد مشخصی را نام می‌برد تا کلیۀ اهدایی را دریافت کند؛ این نوع، شایع‌ترین نوع اهدای عضو است. اهدای مستقیم اغلب بین بستگان خونی، مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزندان است. این موضوع همچنین می‌تواند بین افرادی که روابط شخصی نزدیکی دارند، مانند همسر، دوست یا همکار رخ دهد. اهدای غیر مستقیم، زمانی است که اهداکننده  به فرد خاصی اشاره نمیکند که  در این صورت، کلیۀ اهدایی با گیرنده پیوند منطبق می‌شود.

آیا همیشه پیوند از  اهداکننده های  زنده موفقیت آمیز  است؟

اگرچه پیوند بسیار موفقیت آمیز است، و میزان موفقیت همچنان رو به بهبود است ، اما ممکن است مشکلاتی رخ دهد. گاهی کلیه پیوندی بر اثر پس زدگی، عوارض جراحی یا بیماری زمینه‌ای از دست می‌رود. با کارکنان مرکز پیوند در مورد میزان موفقیت آن‌ها و میزان موفقیت کلی گفتگو کنید.

 

کلیۀ پیوندی چقدر دوام دارد؟

به طور متوسط یک کلیه از یک اهداکنندۀ زنده حدود ۱۵ تا ۲۰ سال دوام دارند. برخی کلیه‌ها ماندگاری بیشتری دارند و در برخی ممکن است دوام کمتری داشته باشند.

نویسنده

قبلی «
بعدی »