دکتر نوذر مرتضوی: تولید داخل حتی در اوج تحریم‌ها نیز متوقف نشد

  • دی ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی علاوه بر انتقال مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی به مراجع مسوول، همواره درصدد استیفای حقوق صاحبان این صنعت بوده و هم اکنون به عنوان یکی از نهادهای تخصصی غیر دولتی مورد اعتماد وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. انجمن از بدو تاسیس تا امسال هشت دوره انتخابات هیأت مدیره را از سر گذرانده است و امسال نیز شاهد برگزاری نهمین انتخابات هیات مدیرۀ انجمن بودیم. در انتخابات این دوره عباس مه به عنوان رئیس هیئت مدیره، مجید روحی دبیر انجمن، حسین سلمان زاده نایب رئیس، ناصر ضیایی به عنوان خزانه دار، آب خضر، عبدالهی، مرتضوی و افشار نیز به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند. ریاحی نیز به عنوان بازرس انجمن و مفیدی و بسطامی نیز به عنوان اعضای علی البدل در ترکیب هیئت مدیرۀ جدید قرار گرفتند. در ضمن با وجود انصراف دکتر مهدی محسنی از کاندیداتوری، هیات مدیرۀ جدید وی را به عنوان عضو افتخاری نهمین دوره انجمن صنفی انتخاب کرد.

دکتر نوذر مرتضوی عضو هیئت مدیره در گفت و گو با ماهنامۀ دیالیز گفت: «ما برای انجمن و اصولاً صنف تولید کنندۀ تجهیزات پزشکی در ایران برنامه‌های خاصی داریم که آن‌ها را در جلساتی که داشتیم معرفی کردیم. البته بسیاری از این برنامه‌ها از دوره‌های قبلی شروع شده و کارهای بسیار بزرگی نیز در مورد آن‌ها انجام شده است، اما فکر می‌کنیم که هنوز جای کار وجود دارد و می‌شود جلوتر رفت. این برنامه‌ها شامل چند آیتم خاص می‌شوند که مهم‌ترین آن ایجاد همگرایی بین همۀ صاحبان صنایع تجهیزات پزشکی در کشور است؛ الان تشکل‌های مختلف، شاید حدود ۴ تشکل وجود دارد اما آنطور که شایسته است به هم نزدیک نشده‌اند و انسجام بین آن‌ها وجود ندارد و دوباره کاری و پراکنده کاری در بین آن‌ها دیده می‌شود؛ ضمن اینکه بسیاری از تولیدکنندگان این صنف عضو هیچ تشکلی نیستند و این همگرایی باید ایجاد شود. هدف این است که ما جایگاه درست این صنف را پیدا کنیم. و تجهیزات پزشکی جایگاه خود را به دست بیاورد. علت، اولاً پتانسیل‌هایی است که وجود دارد و دوم ماموریت‌هایی است که این صنف با موفقیت به سرانجام رسانده است. که مثال بسیار بارز آن در دو سه سال اخیر، در مبارزه با کرونا و این همه‌گیری که آسیب زیادی به کشور ما رساند قابل مشاهده است. در این زمینه تولید کنندگان گام بلندی برداشتند و در همان روزهای اول با روش‌های بسیار جالب که توسط همین انجمن تشویق شده و جلو برده شد توانستند به تعداد کافی ماسک، شیلد، لباس‌های مخصوص بیمارستانی را سریعاً در دسترس عموم قرار دهند. این موضوع با ضد عفونی کننده‌ها و اکسیژن‌ساز و خیلی لوازم دیگر که برای مبارزه با کرونا ضروری بود ادامه پیدا کرد و به موقع انجام شد و اگر این‌ها نبود معلوم نبود شاهد چه خسارات و تلفاتی بودیم.

موارد دیگری که اثبات کنندۀ این موضوع است مبارزه با تحریم‌هایی است که از چند سال پیش شروع شده و در اوج تحریم‌ها باز همچنان تولید ادامه پیدا کرد و اگر این تولیدات نبود، یک ضربۀ اساسی به کشور وارد می‌شد. یک نقطه ضعف حتی در تیم مذاکره کننده می‌تواند تجهیزات پزشکی باشد؛ کیسۀ خون، تجهیزات دیالیز، لوازم آزمایشگاهی و کیت‌ها اگر به قدر کافی تولید نمی‌شد، در تحریم‌ها کشور آسیب بسیار بزرگی می‌دید. این‌ها دو مثال بارز از چندین موردی است که مشاهده می‌شود و همین دو مثال نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها و این جنبش عظیم چه نتایجی دارد و می‌تواند خیلی جلوتر نیز برود؛ ما در بسیاری موارد خود کفا شده‌ایم و کیفیت به روز دنیا را در دسترس داریم اما باز هم جای پیشروی داریم.

بسیار موارد هست که کشور ما انجام داده، حتی در زمینۀ صادرات ارز آوری بسیاری داشتیم، در زمینۀ اشتغال کارهای مثبتی انجام شده و همۀ این‌ها نتایج مثبت اقدامات این صنف است. به نظر می‌رسد که برای جمع آوری این‌ها باید یک سند راهبردی وجود داشته باشد و کشور ما بداند در این زمینه چه آینده و حالی در پیش دارد. که البته پیش نویس این سند در دوره‌های قبلی تهیه شده و حالا باید به روز بشود و ما در خدمت تصمیم گیران کشور و حتی در خدمت خود اعضای صنف این کار را در اولویت قرار داده‌ایم. و البته خود اصلاح مانیفست نیز دغدغۀ ماست که باید به روز شود.

مطلب دیگری که کشور با آن روبروست مسالۀ ارز دولتی و ارزهای گوناگون و ارز آزاد است که باید رسیدگی شود. ما فکر می‌کنیم اصولاً ارز سوبسید دار باعث فساد است و مشکلات بسیاری برای تولید کنندگان ایجاد می‌کند و باعث عدم رشد آن‌ها می‌شود و اگر وجود نداشته باشد خیلی بهتر است؛ اما خب باید مکانیسم‌های مناسب آن دیده شود و این یکی از کارهایی است که ما به عهده گرفته‌ایم و مسوولیت خود می‌دانیم که در مورد آن اظهار نظر کنیم و آن را پیش ببریم.

مورد دیگر حمایت از تولید داخل است که اگرچه بسیار خوب انجام شده، اما باعث شده که تولید نما یا همان تولید غیرواقعی به وجود بیاید، که این یک عارضه است و باید تبیین و با آن مبارزه شود و اگر ثابت شود که کسی تولید غیرواقعی انجام می‌دهد می شود باید او را به سمت تولید واقعی و مستقل سوق داد و عمق تولید را در کشور بالا برد و همین عمق تولید نیز یکی از دغدغه‌های اصلی ماست.

موضوع دیگر توافقات کشور است؛ اگر کشور در صحنۀ بین المللی توافقات مهمی انجام دهد، باید توانمندی‌های این صنف نیز در نظر گرفته شود و به عنوان یک نکتۀ قابل اتکا از آن استفاده شود که در واقع لطمه‌ای از این حیث به کشور وارد نشود و مطمئن شویم که این امر باعث ارز آوری بیشتر و پیشرفت بیشتر در زمینۀ صادرات خواهد شد. ما متعهد هستیم که درمان بیماران بدون تجهیزات پزشکیِ خوب، به روز و با کیفیت ممکن نیست. پس برای درمان بیماران باید تجهیزات پزشکی نیز ارتقا پیدا کند و یک راه برای این موضوع ادامۀ همگرایی و همدلی با مسوولین است. بسیاری از مسوولین می‌توانند در جلساتی که با آن‌ها خواهیم داشت با توانمندی‌های ما آشنا شوند و در تصمیم گیری، صدور پروانه، قیمت گذاری و … به نفع تولید داخل اقدام کنند و کشور را از این حیث بیش از پیش بی‌نیاز کنند.»

نویسنده

قبلی «
بعدی »