بهره‏ برداری از نخستین خط تولید بی‌کربنات سدیم گرید همودیالیز در ایران

  • اردیبهشت ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است
اردیبهشت 99

مهندس عالم مرتضوی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نوافارمد کیمیا

شرکت نوا فارمد کیمیا، عضو کنسرسیوم دیالیز ایران، موفق به طراحی و پیاده‏سازی خط‏ ‏تولید پیشرفته و تمام اتوماتیک با استفاده از دانش ۱۰۰% بو‏می‏سازی شده ایرانی گردید. این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰۰ تن بی‌کربنات سدیم، گرید دارویی و همودیالیز،‏ ‏مطابق با استانداردهای فارماکوپه بین‏المللی اروپا و آمریکا (EP,BP,USP) و GMP‏ ‏دارویی طراحی و ساخته شده است و مجهز به ماشین آلات‏ ‏پیشرفته ساخت کشور‏های اروپایی است.‏

اردیبهشت 99

تولید پودر بیکربنات سدیم دارویی در کشور در سال ۱۳۹۹، سبب ۴ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور ‏می‏شود و با توجه به افزایش بیماران و نیاز به این محصول در سال‏های آتی، پیش بینی ‏می‏شود تا سال ۱۴۰۵ تولید این ماده در کشور بتواند از خروج ۷ میلیون یورو ارز کشور جلوگیری کند.

لازم به ذکر است پیش از این تنها ۳ کمپانی در اروپا و ۲ کمپانی در ژاپن و آمریکا تولید کنندگان اصلی بیکربنات سدیم گرید همودیالیز به روش فرایند پیوسته و در ظرفیت‏های بالا بوده‏اند.

بی‌کربنات سدیم‏ ‏نقش بسیار حیاتی در درمان بیماران دیالیزی دارد. شاید به جرأت ‏می‏توان گفت که پس از صافی دیالیز، حیاتی‏ترین ملزومات مصرفی دیالیز بوده و تقریباً بدون آن امکان دیالیز بیماران وجود ندارد. این نمک ساده و بسیار پراهمیت در دیالیز که‏ ‏وظیفۀ تنظیم ph خون و سدیم را در بر عهده دارد، سال‏هاست‏ ‏از خارج از کشور و از اروپا تهیه و توسط تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی وارد کشور ‏می‏شد و با توجه به شرایط سیاسی ـ اقتصادی کشور و تحریم‏هایی که در این سال‏ها بر ایران حاکم بوده است، همیشه مشکلات زیادی در واردات این ماده وجود داشته، از طرفی هزینه‏های بالایی را برای تولید کنندگان به جهت انتقال ارز، حمل و نقل، گمرک و‏.‏.. ایجاد کرده، و منجر به خروج‏ ‏میلیون‏ها یورو ارز از کشور شده است.

لذا کنسرسیوم دیالیز ایران که همواره حفظ سلامت بیماران دیالیزی دغدغه و هدف اصلی اش بوده است، تصمیم به اجرای پروژۀ ملی تولید بی‌کربنات دیالیز گرفت و فعالیت تحقیقاتی این پروژۀ بزرگ ملی توسط شرکت نوافارمد کیمیا‏ ‏از سال ۱۳۹۳ آغاز شد.‏ فاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی این پروژه ‏دو سال به طول انجامید و از ابتدای سال ۱۳۹۵ طراحی ابتدایی مهندسی کارخانه با استفاده از متخصصین جوان ایرانی‏ ‏و از سال ۱۳۹۶ طراحی جزییات کارخانه و خرید و ساخت ماشین آلات آغاز شد. در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸‏ ‏نصب و راه اندازی و تولید آزمایشی انجام و پس از انجام موفق تست‏های عملکردی و بالینی‏ ‏و طی کردن مراحل‏ ‏قانونی موفق به اخذ گواهینامه GMP و پروانه تولید از سازمان غذا و دارو در پایان سال ۱۳۹۸‏ ‏گردید.‏

‏از اردیبهشت ماه سال جاری بهره‏برداری از این کارخانه آغاز و برای اولین بار در ایران مراکز دیالیز از پودر بی‌کربنات ۱۰۰% ایرانی‏ ‏ساخت این کارخانه بهره‌مند خواهند شد و کشور به خودکفایی ۱۰۰% خواهد رسید.

با به ثمر نشستن پروژۀ تولید بی‌کربنات سدیم درجۀ پزشکی، شرکت نوافارمد کیمیا به نمایندگی از طرف مجموعه شرکت‌های عضو کنسرسیوم دیالیز ایران مفتخر شد تا اصل «ما میت‌وانیم» را بار دیگر به اثبات برساند.

به لطف و ارادۀ ایزد منان، ما فعل خواستن را در شرایطی که کشور عزیزمان ایران تحت ظالمانه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌های همه جانبه بود، صرف کرده‏ایم و نتیجۀ آن، ان شاالله، ارتقای سلامت مردمان این مرز و بوم و سربلندی ایران بزرگ خواهد بود.

اردیبهشت 99

اردیبهشت 99

نویسنده

قبلی «
بعدی »