دیالیز و کرونا ویروس-۱۹

  • اردیبهشت ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است
فروردین 99

به‌عنوان فردی که تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز است در صورت ابتلا به بیماری کرونا ویروس-۱۹ (کووید-۱۹) آیا نسبت به افراد سالم در معرض خطر بیشتری قرار دارم؟

افراد مبتلا به بیماری کلیه و سایر افرادی که بیماری مزمن دارند در معرض خطر بیشتر ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کرونا ویروس-۱۹ قرار دارند.

افراد تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز سیستم دفاعی ضعیف‌تری دارند و این امر مبارزه با عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کند. با این حال، افراد تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز باید درمان‌های دیالیز را به صورت منظم و برنامه‌ریزی ‌شده ادامه دهند و اقدامات احتیاطی لازم را طبق توصیۀ تیم بهداشتی خود انجام دهند.

افرادی که پیوند کلیه دارند باید داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف کنند. با مصرف این داروها مبارزه با عفونت‌ها دشوارتر می‌شود ولی مصرف این داروها بسیار ضروری است و نباید مصرف آن‌ها قطع شود. همچنین شستن دست‌ها، رعایت بهداشت و پیروی از توصیه‌های تیم مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم است.

 

فروردین 99آیا اقدامات احتیاطی ویژه‌ای وجود دارد که شخص مبتلا به بیماری کلیه باید رعایت کند؟

افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری کلیه یا سایر بیماری‌های مزمن در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری کرونا ویروس-۱۹ هستند. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید کرونا ویروس-۱۹ هستید، باید:

  • مواد غذایی و وسایل مورد نیاز خود را ذخیره کنید تا کمتر از منزل خارج شوید.
  • اقدامات احتیاطی روزمره را برای حفظ فضای کافی بین خود و دیگران انجام دهید.
  • وقتی از منزل بیرون می‌روید، از افراد بیمار دوری‌کنید و ارتباط نزدیک با آن‌ها را محدود کنید.
  • اغلب اوقات دستان خود را بشویید.
  • تا حد امکان از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنید.
  • در صورت شیوع بیماری در منطقۀ خود تا حد ممکن در خانه بمانید.

 

آیا باید درمان‌های نگه دارندۀ دیالیز را انجام دهم؟

بله، شما باید تمام جلسه‌های درمان نگه دارندۀ دیالیز خود را انجام دهید. حتی حذف یک جلسه درمان ممکن است باعث بیماری یا منجر به مرگ شود. دستورالعمل‌های دقیقی در مورد نحوۀ مصون ماندن از کرونا ویروس-۱۹ در مراکز دیالیز جود دارد و باید اجرا شود.

اگر احساس ناخوشی و بیماری دارید، لطفاً قبل از مراجعه به بخش دیالیز با مرکز خود تماس بگیرید.

 

 

آیا در صورت ابتلا به کرونا ویروس-۱۹ درمان نگه‌دارندۀ دیالیز را ادامه دهم؟

افرادی که تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز هستند و به کرونا ویروس-۱۹ مبتلا شده‌اند، در معرض خطر بالایی قرار دارند. این گروه از بیماران در صورت لزوم در بیمارستان بستری می‌شوند. در صورت خفیف بودن علایم و بدون نیاز به بستری طبق تشخیص پزشک، برای انجام درمان نگه‌دارندۀ دیالیز به مراکز دیالیز مشخص‌ شده مراجعه می‌کنند.

اگر ابتلا به کرونا ویروس-۱۹ تأیید شده باشد، یا نشانه‌های ابتلا به کرونا ویروس-۱۹ دارید، یا در معرض ابتلا به کرونا ویروس-۱۹ قرار گرفته‌اید، قبل از رفتن به بخش دیالیز با مرکز دیالیز خود تماس بگیرید زیرا ممکن است بخش دیالیز رویه‌های جدیدی در مواجهه با این موارد وضع کرده باشند که باید از این رویه‌ها پیروی شود.

آیا استفادۀ مجدد از ماسک در مراکز دیالیز قابل‌ قبول است؟

در برخی مناطق کمبود شدید ماسک وجود دارد که باعث احتیاط و ملاحظه در استفاده از ماسک شده است و ممکن است منجر به استفادۀ مجدد از ماسک‌ها در مواقع کمبود شدید ماسک شود.

بهتر است افرادی که تحت درمان نگه‌دارنده دیالیز هستند در مورد استفادۀ مجدد از ماسک با پرستاران بخش دیالیز خود مشورت کنند.

توصیه‌های مرکز کنترل بیماری‌ها برای استفادۀ مجدد از ماسک برای مناطقی که دچار کمبود شدید ماسک هستند وجود دارد. برخی از این توصیه‌ها عبارت‌اند از:

  • ماسک‌هایی که هنگام استفاده از طریق بند گره می‌خورند، و بند موقع برداشتن ماسک از صورت پاره می‌شود دوباره نباید استفاده شوند.
  • ماسک‌هایی با قلاب قابل ارتجاع (الاستیک) پشت گوش قرار می‌گیرند برای استفاده مجدد مناسب‌تر هستند.
  • در صورت استفادۀ مجدد از ماسک، باید ماسک را به ‌دقت تا کنید تا سطح خارجی ماسک به سمت داخل قرار گیرد تا درزمانی که استفاده نمی‌شود تماس با سطح بیرونی کاهش یابد و ماسک را داخل پاکت کاغذی تمیز یا کیسه غیر نایلونی که دارای قابلیت نفوذ هوا باشد قرار دهید.

 

 

مراکز دیالیز چگونه از بیماران محافظت می‌کنند؟

مرکز کنترل بیماری‌ها برای بیماران تحت درمان نگه‌دارندۀ دیالیز که به کرونا ویروس-۱۹ مبتلا هستند راهنمایی‌هایی کرده است و همۀ مراکز باید این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

  • کلیه بیمارانی که در مرکز دیالیز تحت درمان هستند، بیمارانی که در منزل دیالیز می‌شوند، کارکنان، همراهانی که ممکن است در معرض کرونا ویروس قرار داشته باشند و افرادی که در حال حاضر نشانه‌های کرونا ویروس-۱۹ دارند، باید از آن‌ها سوال‌های زیر پرسیده شود:
  • داشتن تب یا هرگونه علایم تنفسی یا مشکلات ریه
  • زندگی در منطقه‌ای که وجود بیماران کرونا ویروس-۱۹ در آن‏جا تایید شده باشد.
  • تماس با شخصی که مشکوک به کرونا ویروس-۱۹ است و تحت نظر و بررسی برای رد یا اثبات بیماری است.
    • همۀ مراکز باید دمای بدن مددجویان را در هنگام مراجعه چک کنند.
    • محل انتظار جداگانه برای مددجویان بیمار در نظر گرفته شود که حداقل حدود دو متر از سایر بیماران فاصله داشته باشد (بعضی از مراکز به مددجویان سالم توصیه می‌کنند تا در بیرون مرکز یا در اتومبیل‌های خود منتظر بمانند تا زمانی که نوبت دیالیز آن‌ها فرا برسد).
  • به بیمارانی که علائم تنفسی دارند باید ماسک داده شود و به طور صحیح ماسک روی بینی و دهان بیمار را بپوشاند. مددجویان بیمار از مددجویان سالم در تمام جهت‌ها باید حدود دو متر فاصله داشته باشند. در برخی مراکز در صورت بهره‌مندی از فضای فیزیکی جداگانه بهتر است بیماران با علایم تنفسی در فضای جداگانه دیالیز شوند.
  • ورود همراهان یا ملاقات‌کنندگان به داخل بخش دیالیز محدود شود.
  • در زمان تمیز کردن بخش و ماشین‌های دیالیز علاوه بر انجام کلیه مراحل معمول تمیز کردن و ضدعفونی کردن از روش‌های تمیز کردن که باعث تخریب کرونا ویروس-۱۹ شود استفاده شود.

قبل از مراجعه به مرکز دیالیز چه کارهایی باید انجام دهم؟

  • اگر نشانه‌های مشکلات تنفسی دارید، باید قبل از مراجعه خود با مرکز تماس بگیرید و به آن‌ها اطلاع دهید.

 

National Kidney Foundation 2020

ترجمه: آذین حنایی

نویسنده

قبلی «
بعدی »