شب بیداران بیشتر از افراد چاق با خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند

  • اردیبهشت ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

متن کامل خبر را در اینجا بخوانید.

تهران- ایرنا- اگرچه چاقی به خودی خود می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی به ویژه در افرادی که تا دیر وقت شب بیدارند، بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این یافته حاصل از مقایسه الگوی خواب و بیماری در ۱۷۲ فرد میانسال است که به عنوان بخشی از یک مطالعه پیشگیری از چاقی در ایتالیا انجام شده است.

«جیونا موسکوگیری» استادیار بخش غدد درون ریز دانشگاه ناپل فدریکو II در ایتالیا گفت: چرخه خواب و بیداری یکی از مهمترین ریتم‌های رفتاری در انسان‌ها است.

محققان در این مطالعه، افراد مورد بررسی را  بر اساس الگوی خواب آنها گروه بندی کرد. تقریباً از هر ۱۰ نفر، شش نفر سحر خیز بودند. این افراد صبح زود بیدار می شوند و بیشترین فعالیت را دارند.

حدود ۱۳ درصد «شب زنده دار» بودند. این افراد دیر از خواب بیدار می شوند و اواخر بعد از ظهر یا عصر بیشتر فعال هستند. بقیه که حدود سه نفر از هر ۱۰ نفر بودند، بین این دو گروه بودند که به آنها «نوع متوسط» گفته می‌شد.

اگرچه افراد هر سه گروه مورد مطالعه، شاخص جرم بدن(BMI)  مشابه داشتند، اما افراد شب زنده دار بیشتر احتمال داشت که وعده های بزرگ شام صرف کنند و عادات ناسالم دیگری مانند استفاده از دخانیات و عدم فعالیت ورزشی داشته باشند. همۀ این عوامل این افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به مشکلات سلامتی قرار می‌دهد.

بر اساس نتایج این مطالعه، در حالی که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد سحرخیز ۳۰ درصد بود، این رقم در افراد شب زنده دار به حدود ۵۵ درصد می رسید. در همین حال، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد سحرخیز حدود ۹ درصد و در افراد شب زنده دار تقریباً ۳۷ درصد بود.

موسکوگیری خاطرنشان کرد: مطالعات قبلی تخمین زده اند که خطر ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا در افراد شب زنده دار در مقایسه با افراد سحرخیز ۳/۱  برابر بیشتر است. همچنین افراد شب زنده دار کمتر احتمال دارد از رژیم غذایی مدیترانه ای که برای سلامت قلب مفید است، پیروی کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی مقادیر زیادی، میوه، سبزیجات و ماهی است .

در مجموع تمام این ویژگی ها افراد شب زنده دار را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ قرار می دهد.

یافته های این مطالعه در نشست مجازی «کنگره اروپا در مورد چاقی» ارائه شد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »