استانداردسازی خدمات دیالیز، چرا و چگونه؟

  • اسفند ۱۳۹۸
  • دیدگاه غیر فعال شده است
اسفند 98

خدمات دیالیز در هر دو نوع همودیالیز و صفاقی در کشور برای بیماران مبتلا به ESRD رایگان است و سازمان‏های بیمه‏ گر عهده ‏دار پرداخت هزینه‏ها از سوی دولت هستند اما آیا این کافیست؟!

بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز به دلایل مختلفی در معرض کاهش کیفیت زندگی خود هستند. از جمله بیماری‏های زمینه‏ای مانند دیابت و فشار خون بالا، عوارض ناشی از فرایند دیالیز، عوارض ناشی از کیفیت پایین فرایند درمانی، مصرف انواع داروها و تحمل عوارض جانبی آن‏ها همه از عوامل موثر بر کیفیت زندگی بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز است. لذا هرگونه بهبود و ارتقا در کیفیت درمان بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز می‏تواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی آنان شود. بهبود کیفیت درمان از دو جنبه ۱) سخت افزاری و تکنولوژیک و ۲) نرم افزاری و علمی‏ قابل بررسی است. لذا منظور ما از استانداردسازی خدمات دیالیز در کشور بهبود و ارتقا در هر دو جنبه است. در حال حاضر به لحاظ سخت افزاری، ماشین افزار‏های بخش‏های دیالیز نیازمند نوسازی جدی هستند و البته وزارت بهداشت اخیراً اقداماتی را صورت داده است. در کنار ماشین افزار‏های دیالیز دسترسی به ملزومات دیالیز کامل و نوین و البته با کیفیت بالا و بطور مستمر از شروط استاندارد سازی در بخش سخت افزاری است. از جنبه نرم افزاری و مدیریتی اما واقعا نیازمند یک اقدام اساسی و بنیادی هستیم. نسبت نامطلوب بیمار به پرستار، فقدان گایدلاین‏های بروز و کارآمد در حوزه‏های بالینی، فقدان نظام پایش و مانیتورینگ مستمر، بروزرسانی دانش بالینی گروه ارائه‏کنندگان خدمات درمانی و مراقبتی و تنظیم واقعی تعرفه دیالیز در کشور از جمله موارد قابل توجه در این بخش است.

آنچه در پی می‏آید بیان دیدگاه‏ها و اقدامات صورت گرفته و یا در حال انجام شرکت مدوی‏طب‏پویان در راستای استانداردسازی خدمات دیالیز در کشور است. امید است با یاری تمامی ‏دست‏اندرکاران حوزه بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز گام موثری برای ارتقا کیفیت زندگی آن‏ها برداریم.

شرکت مدوی‏طب‏پویان، نماینده توزیع محصولات کنسرسیوم دیالیز ایران در سال ۹۳ فعالیت خود را با هدف تامین و توزیع و تکمیل سبد ملزومات پزشکی بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز آغاز کرد.

مِدوی با عمل به شعار “همیشه و همه جا همراه بیماران دیالیزی” در طول سال‏های فعالیت خود همواره پاسخگوی نیاز بیماران و مراکز درمانی به ملزومات و تجهیزات مدرن و حیاتی دیالیز بوده است. این موضوع در شرایط بحرانی و تحریم‏های بین المللی دارای اهمیت بیشتری است چرا که دیالیز به هیچ عنوان جایگزینی جز پیوند کلیه ندارد لذا تامین کامل، به موقع و یکنواخت ملزومات جهت انجام دیالیز عامل کلیدی در حفظ جان بیماران است که با تدابیر آینده نگرانه شرکت مدوی و کنسرسیوم دیالیز ایران و حمایت مدیران و دست اندرکاران محترم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نیز تلاش شبانه روزی و بدون وقفه تمامی ‏پرسنل زحمت کش و کوشای کنسرسیوم دیالیز ایران تحقق یافته است.

مدوی با به‏کارگیری نیروی انسانی متخصص و با انگیزه در حوزه دیالیز توسعه مستمر سبد ملزومات پزشکی بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز را یک هدف راهبردی قرارداده است به نحوی که در حال حاضر یک سبد ملزومات پزشکی کامل، متنوع و با کیفیت محقق شده است. حضور در نمایشگاه‏ها و کنگره‏های تراز اول دنیا در حوزه بیماران ESRD، برقراری تعامل مستحکم و سازنده با شرکت‏های پیشرو در این حوزه به منظور انتقال تکنولوژی در قالب مدل‏های بهینه و چابک، افزایش دسترسی به منابع علمی ‏و بکارگیری آن‏ها در فرایند تحقیق و توسعه از جمله راهبردهای اساسی شرکت مدوی برای تامین و عرضه ملزومات پزشکی مدرن و باکیفیت با هدف تضمین زندگی آسوده، باکیفیت و آتیه‏مند برای بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز عزیزتر از جانمان در کشور است.

از آنجا که عفونت دومین عامل اصلی مرگ و میر بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز است و متاسفانه مراکز دیالیز کشور ما به دلیل بکارگیری حدود ۴۰ درصدی کتتر‏های ورید مرکزی به عنوان دسترسی عروقی با میزان شیوع بالای عفونت مواجه هستند شرکت مدوی با اتکا به منابع علمی‏معتبر و فناوری‏های در دسترس اقدام به تدوین و پیاده سازی سه راهکار اصلی برای کنترل عفونت در بخش‏های دیالیز نموده است. اولین راهکار، تامین و ارائه پانسمان‏های مدرن و اختصاصی دیالیز متناسب با نوع دسترسی عروقی در بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز است که با استقبال کم نظیر مراکز درمانی و بیماران دیالیز مواجه شده است به نحوی که در حال حاضر مراکز دیالیز برای دریافت پانسمان‏ها پیش ثبت نام کرده اند تا به محض ورود پانسمان‏ها به کشور، آن‏ها را دریافت نمایند. آنچه این محصولات را از نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌کند، پد حاوی یون نقره است که با خاصیت باکتری استاتیک و باکتریسدال به صورت همزمان باعث هم پیشگیری و هم درمان عفونت‌های محل خروج کتتر و محل سوزن زدن فیستول می‏شوند. وجه تمایز دیگر این پانسمان‏ها از سایر راهکارهای کنترل عفونت مکانسیم سه گانه اثر گذاری پانسمان‏های نقره بر روی میکرواورگانیسم‏ها است که برخلاف محلول‏های ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک‏ها باعث ایجاد مقاوت‏های میکروبی نمی‏شوند. از جمله وجوه تمایز دیگر می‏توان به خاصیت‏های ضد التهابی(Anti – Inflammatory) و التیام بخشی پانسمان‏های نقره اشاره کرد که با توجه به تکرر انجام پروسیجر دیالیز (سه بار در هفته) در ارتقای کیفیت زندگی بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز بسیار حائز اهمیت است.

دومین راهکار، تامین و توزیع محلول‏های ضدعفونی ماشین دیالیز است که ۴ گروه محلول ضدعفونی کننده ماشین‏های دیالیز در حال حاضر با کیفیت و قیمت بسیار رقابتی در سراسر کشور پخش و توزیع می‏شود که البته بطور مفصل تری در شماره قبلی نشریه به این موضوع پرداخته شد.

و اما سومین راهکار:

نظر شما چیست؟ سومین راهکار شرکت مدوی برای کنترل عفونت در بخش‏های دیالیز چیست؟ این مسابقه‏ای است که برای شما در نظر گرفته‏ایم و به سه نفر اول که پاسخ دقیق‏تری بدهند مبلغ ۱۰ میلیون ریال به عنوان پاداش پرداخت خواهد شد. البته برای راهنمایی شما برخی از ویژگی‏های این محصول را بیان می‏کنیم.

محصولات جدید شرکت مدوی موجب ارتقای” صرفه جویی در انرژی و زمان کادر درمان، ایمنی بیمار، کنترل عفونت، طول عمر دسترسی‌های عروقی، افزایش بهره وری، مدیریت هزینه‏ها و… ” می‏شوند.

ضمن اینکه به شرایط شرکت در مسابقه حتما خوب دقت کنید تا شانس بیشتری برای برنده شدن داشته باشید.

شرایط شرکت در مسابقه:

عضویت در پیج اینستاگرام و ارسال پاسخ با مشخصات کامل فردی ( نام و نام خانوادگی، نام مرکز و شماره تماس همراه) به دایرکت پیج شرکت مدوی در اینستاگرام. هم چنین می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۰۸۶۴ با ما در ارتباط باشید.

آنچه در خصوص تکمیل سبد ملزومات پزشکی بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز بیان شد را می‏توانید در گراف صفحه بعد ملاحظه فرمایید، شرکت مدوی با گذشت هر سال محصولات قابل ارائه خود را توسعه داده و در حال حاضر بیش از ۴۸ قلم از ملزومات مصرفی حوزه دیالیز را تامین می‏نماید. این ملزومات عبارتند از:

  • ۷ مدل پانسمان نوین دیالیز برای پوشش تمامی‏انواع دسترسی‏های عروقی از جمله فیستولا، گرافت و کتتر‏های دیالیز.
  • ۱۴ نوع صافی همودیالیز در ۶ سطح مختلف و در دو دسته لوفلاکس و‏های فلاکس و با دو جنس مختلف از فایبر‏ها یعنی پلی سولفان و پلی اتر سولفان.
  • ۴ نوع محلول ضدعفونی و شستشوی ماشین دیالیز.
  • ۷ نوع ست بلادلاین مختلف مطابق با استانداردهای ماشین‏های دیالیز.
  • ۴ نوع پودر بی کربنات برای پوشش کلیه ماشین‏های دیالیز موجود در ایران.
  • ۶ نوع سوزن فیستولا در سه سایز ۱۵و ۱۶ و ۱۷ با هدف دسترسی به سرعت گردش خون بهینه و تطابق با وضعیت دسترسی عروقی بیمار.
  • محلول دیالیز اسیدی.
  • ۴ نوع کتتر دیالیز موقت.
  • سایر وسایل جانبی از جمله، ایزولاتور، کانکتور

 

شرکت مدوی در راستای ارتقا جنبه نرم افزاری و علمی‏ بهبود کیفیت درمان بیماران تحت درمان نگهدارنده دیالیز، به ارایه خدمات آموزشی و به روز رسانی دانش تخصصی دیالیز پرستاران کشور اقدام نموده است. مدوی با همکاری شرکت اسمارت، از سال ۹۴ برگزاری کارگاه‏های آموزشی تخصصی دیالیز را آغاز نمود و تا کنون ۲۸ کارگاه آموزشی در استان‏های مختلف کشور برگزار نموده و بیش از ۲۹۰۰ پرستار از مراکز مختلف دیالیز در کارگاه‏های مدوی شرکت کرده اند.

به علاوه با توجه به محدودیت ظرفیت کارگاه‏های آموزشی استانی و استقبال پرستاران از این آموزش‏ها، شرکت مدوی بر آن شد تا با استفاده از ظرفیت‏های موجود در شبکه‏های اجتماعی، فرصت برابر آموزشی برای تمام پرستاران دیالیز کشور ایجاد نماید. از این رو در سال ۱۳۹۴ کانال آموزشی تلگرام مدوی آغاز به کار کرد که تا به امروز بیش از ۳۷۰۰ محتوای آموزشی در اختیار مخاطبان عزیز قرار گرفته است. هم چنین به منظور ایجاد انگیزه بیشتر برای یادگیری و پویایی، مدوی از سال ۹۵ اقدام به برگزاری “مسابقه پرستار و دیالیز” نموده است. تا کنون ۴ دوره مسابقه برگزار شده که در آن‏ها بیش از ۸۰۰ پرسش و پاسخ تخصصی توسط تیم علمی‏مدوی طرح شده است. هر هفته افراد برتر مسابقه مشخص و معرفی می‏شوند و جایزه هفتگی را دریافت می‏نمایند. به علاوه به افراد برگزیده که در طول سال بیشترین امتیاز را کسب نموده اند جوایز ویژه اعطا می‏شود. تاکنون بیش از ۷۰۰ برنده هفتگی در مجموع ۴ دوره مسابقه انتخاب شده اند و بیش از ۶۰ نفر نیز به عنوان برندگان نهایی از هدایای متنوع و سفرهای خارجی بهره مند شده اند.

مدوی اهداف آموزشی خود را در اینستاگرام نیز دنبال می‏کند و تا به امروز بیش از ۱۶۰۰ مطلب متنوع آموزشی در اختیار دنبال کنندگان عزیز قرار داده است. در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ پرستار دیالیز صفحه اینستاگرام مدوی را دنبال می‏کنند که شاید شما نیز یکی از آن‏ها باشید.

اسفند 98

نویسنده

قبلی «
بعدی »