دغدغۀ تأمین

  • شهریور ۱۴۰۳
  • دیدگاه غیر فعال شده است

مسئولان غیرسیاسی و غیرجناحی، حامیِ تولید

 

 

بیماری نارسائی پیشرفتۀ کلیوی و در پی آن، ایجاب انجام دیالیز، جزئی لاینفک از بیماری‌های خاص در ایران است و تأمین ملزومات درمانی این بیماران از حیاتی‌ترین امور مربوط به وزارت بهداشت، محسوب می‌شود. در زمینۀ دیالیز، تولیدکنندگان متعددی حضور دارند که برخی از آنها تولید تجهیزات سرمایه‌ای و برخی دیگر، تولید تجهیزات مصرفی و ملزومات یکبار‌ مصرف را بر عهده دارند که در این جمع تولیدی، رقابت، معنی خاصی ندارد و همکاری، واژۀ بهتری برای توصیف این ارتباط است.

اگر کارخانه‌ای در مواردی کمبود داشته باشد، شرکت دیگر به کمک می‌آید و مواد اولیه را برایش تأمین می‌کند. واژۀ رقابتِ تجاری به زحمت می‌تواند این همکاری را تعریف کند. تولیدکنندگان در کارگروه‌هایی، دور هم جمع شده و مشکلات و معضلات مشترک را به مشورت می‌گذارند و گاهی مقامات دولتی را نیز به جمع خود دعوت کرده و از آنها برای رفع معضلات، مساعدت می‌جویند.

در این میان، موضوع مهم، مدیران دولتیِ دخیل در این زمینه هستند. هم ‌اینک در وزارت صمت (دفتر تجهیزات پزشکی) و در وزارت بهداشت (ادارۀ کل تجهیزات پزشکی)، مدیرانی در مسند امر قرار دارند که دقیقاً دغدغۀ تولید دارند. این مدیران، افرادی خبره و حرفه‌ای هستند که با نهایت دلسوزی و فارغ از هر هیاهوی جناحی به بیماران دیالیزی خدمت می‌ورزند و برای ادامۀ تولید تجهیزات پزشکی از جان، مایه می‌گذارند و با توانمندی‌هایی که دارند، مشکلات تولید را شناسایی کرده و سپس در جهت رفع آن می‌کوشند. مدیران مذکور به‌جای دغدغه برای خریدِ صرفاً ارزان یا اصرار غیرمنطقی روی الزامات دست و پاگیر، سعی در تسهیل امور دارند و از قانون‌گذاری‌های کُندکننده و مقررات دست و پاگیر می‌پرهیزند.

همین امر، باعث شده است که هیچ نوع کمبود و بحرانی درمورد نیازهای این گروه از بیماران خاص، گریبان‌گیر جامعۀ ما نشود.

اکنون که کشور در دورۀ گذار مدیریتی قرار دارد، خوب است که این مدیران دغدغه‌مند در جایگاه خود حفظ شوند، جایگاه‌هایی که از منظر ما غیرسیاسی و غیرجناحی بوده و صرفاً فنی و اجرایی هستند. بنابراین اگر ملاحظات، اجازه دهند و بتوان ایشان را ابقاء کرد، گام مهمی برای دوری از بحران، برداشته شده است. چه خوب است که مدیران لایق در جایگاه خود، حفظ شده و مدیرانی که عملکرد موفقی نداشته‌اند با مدیران کارآمد، جایگزین شوند.

با این همه اگر ملاحظات، مبنی بر تعویض برخی مدیران است، لازم است مدیران جدیدی به‌جای این عزیزان در مسند امور قرار گیرند که علاوه بر توانمندی فنی و مدیریتی، دغدغۀ تأمین حداکثری نیاز بیماران را نیز داشته باشند. چراکه در برهۀ کنونی، بحران‌های فراگیری مانند تحریم‌های بین المللی، کشور را تهدید کرده و تنها مدیران مسئولیت‌پذیر، می‌توانند کشور را از بحران کمبود یا  فقدان ملزومات و تجهیزات مورد نیاز برهانند.

قاعدتاً تولیدکنندگان، مطالباتی را از هر مدیر جدیدی که در این پست‌ها قرار بگیرد، خواهند داشت و فراموش نکنیم که در اصل، این بیماران دیالیزی هستند که به حق از همۀ ما مطالبه‌گری خواهند کرد. امیدواریم با ارتقاء توانمندی‌ها در این راه خطیر، در پیشگاه خود، سربلند و موفق باشیم. ▄

 

نویسنده

قبلی «
بعدی »