آنچه باید درمورد بیماری‌های عفونی بدانید (قسمت پنجم)

  • آبان ۱۴۰۳
  • دیدگاه غیر فعال شده است

راهنما برای بیماران همودیالیز و خانواده‌های آنها

 

ترجمۀ آذین حنایی

 

سایر بیماری‌های عفونی که بیماران تحت درمان دیالیز باید درمورد آنها بدانند

استافیلوکوک‌های مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)

عفونت استافیلوکوکی، نوعی عفونت است که توسط باکتری‌هایی با همین نام ایجاد می‌شود. باکتری استافیلوکوک (استاف) در عفونتِ مقاوم به متی‌سیلین به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت استافیلوکوک استفاده می‌شوند، پاسخ نمی‌دهد. در اکثر موارد، عفونت استافیلوکوک‌های مقاوم به متی‌سیلین در بیمارانی که در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان یا در مراکز دیالیز، تحت درمان با همودیالیز هستند، دیده می‌شود.

برای جلوگیری از انتشار استافیلوکوک‌های مقاوم به متی‌سیلین در بخش، تیم مراقبت دیالیز باید اقدامات احتیاطی استاندارد را رعایت کنند و به‌ویژه مراقب موارد زیر باشند:

  • برای انجام مراحل از دستکش تمیز و نو استفاده کنند؛
  • دستکش‌ها باید از یک بیمار به بیمار دیگر، تعویض شوند؛
  • دست‌های خود را پس از لمس بیمار یا هرگونه اقلام بالقوه آلوده و نیز قبل از مراقبت از بیمار دیگر بشویند.

گزارش شده است که درمان با «وانکومایسین» که یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای درمان این عفونت‌های استافیلوکوکی مقاوم به متی‌سیلین استفاده می‌شود نیز با شکست روبه‌رو شده است که در این حالت به این عفونت‌ها، استاف اورئوس مقاوم به وانکومایسین می‌گویند. تعداد کمی از این موارد در بیمارانِ تحت درمان همودیالیز یا دارندگانِ کاتترهای دیالیز صفاقی، رخ داده است. در هر مورد، بیمار به مدت طولانی، وانکومایسین را برای درمان عفونت‌های مرتبط با کاتتر دریافت می‌کرده است. برای جلوگیری از این عفونت‌ها باید از همان اقداماتی که برای جلوگیری از ابتلا به استافیلوکوک‌های مقاوم به متی‌سیلین استفاده می‌شود، استفاده کرد.

 

انتروکوک مقاوم به وانکومایسین (VRE)

انتروکوک‌ها، از جمله میکروب‌های رایجی هستند که در روده‌ها یافت می‌شوند. برای سال‌های متمادی، این میکروب‌ها به عنوان عامل عفونت‌های گاه‌به‌گاه شناخته می‌شدند. داروهایی مانند پنی‌سیلین و وانکومایسین به‌طور قابل ملاحظه‌ای، عفونت ناشی از انتروکوک‌ها را درمان می‌کنند. با این حال، در دهۀ ۱۹۸۰، این میکروب‌ها به درمان با وانکومایسین و همچنین بسیاری از دیگر داروهای آنتی‌بیوتیک، پاسخ ندادند. انتروکوک مقاوم به وانکومایسین هم مانند استافیلوکوک‌های مقاوم به متی‌سیلین، اغلب می‌تواند در واحدهای دیالیز و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی، منتشر شود. برای کاهش انتشار انتروکوک مقاوم به وانکومایسین از یک بیمار به بیمار دیگر، تیم مراقبت دیالیز باید از اقدامات احتیاطی استاندارد توصیه شده توسط مرکز کنترل بیماری‌ها پیروی کنند.

علاوه بر این، اعضای تیم مراقبت باید استفاده از اقلام خاصی مانند گوشی پزشکی، کاف فشارخون یا دماسنج مقعدی را به یک بیمار یا گروهی از بیماران آلوده یا ناقل انتروکوک مقاوم به وانکومایسین اختصاص دهند. اگر قرار است از چنین وسایلی بر روی سایر بیماران استفاده شود، اعضای تیم مراقبت دیالیز باید ابتدا آنها را کاملاً تمیز و ضدعفونی کنند. ▄

 

 

 

نویسنده

قبلی «