دیالیز صفاقی(قسمت سوم)

  • دی ۱۴۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است

چرا دیالیز صفاقی را انتخاب کنید؟

افراد، دلایل مختلفی دارند ازجمله اینکه من این ایده را دوست دارم که درمانم تحت کنترل خودم باشد یا چون تعویض محلول در روش دیالیز صفاقی مداوم سرپایی، چهار بار در روز و هربار حدود نیم ساعت، طول می‌کشد، من می‌توانم این کار را وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوم، موقع ناهار، وقتی به خانه می‌رسم و قبل از اینکه بخوابم انجام دهم.

معایب و فواید دیالیز صفاقی

نکات نامطلوب درمورد دیالیز صفاقی نکات مثبت درمورد دیالیز صفاقی
وجود یک یا دو لیتر مایع در شکم، ممکن است کمی نفاخ به نظر برسد. دیالیز صفاقی، حاوی قند است و می‌تواند روند کنترل دیابت را تغییر دهد. ممکن است پروتئین اضافی در رژیم غذایی، مورد نیاز باشد. دیالیز می‌تواند به‌صورت تمام وقت یا در اکثر ساعات روز انجام شود، بنابراین محدودیت‌های کمتری برای مصرف غذا و مایعات وجود خواهد داشت. انتخاب خوردنی‌ها آسان‌تر است. به دلیل اینکه دیالیز به‌طور مداوم، انجام می‌شود، بدون هیچ فراز و نشیبی، همیشه یک حس خوب دارید.

 

هر تعویض باید با دقت انجام شود تا از پریتونیت (عفونت پردۀ صفاق) جلوگیری شود. درمان، توسط خود شما انجام می‌شود. شما مسئول خود هستید (درصورت وجود مشکل با کلینیک تماس بگیرید). حتی بیماران نابینا نیز قادر به انجام دیالیز هستند.
به دلیل انجام مداوم درمان به‌صورت روزانه، شخص، هرروز، درگیر درمان است. زمانبندی درمان، تحت کنترل شما است و این، باعث می‌شود کارِ تمام وقت خود را به راحتی انجام دهید.
کاتتر، همیشه بخشی از بدن شما است. این، باعث می‌شود برخی افراد، نسبت به بدن خود، احساس خوبی نداشته باشند.

 

برای انجام درمان دیالیز صفاقی، سوزن زدن به بیمار، لازم نیست.

 

درد شکم، ممکن است پس از قرار دادن کاتتر، درحالی که بدن درحال بهبود است، رخ دهد. درمان‌های دیالیز صفاقی، عموماً بدون درد هستند.

 

دیالیز صفاقی، ممکن است برای افراد کوچک‌تر، بهتر عمل کند. برخی از افراد، ممکن است نیاز به تصفیه شدن بیشتر خون، نسبت به میزانی که دیالیز صفاقی انجام می‌دهد داشته باشند. خون شما برای پاکسازی، نیازی به گردش در خارج از بدن ندارد.
انبارش وسایل یکبار مصرف دیالیز صفاقی، فضای زیادی را اشغال می‌کند. وسایل، سنگین هستند و ممکن است تحویل بار در منزل در زمان‌های مناسب انجام نشود. می‌توانید دیالیز صفاقی را در منزل، محل کار و در تعطیلات، انجام دهید.

 

حتی در طی سفر، باید تعویض‌های خود را هر روز انجام دهید.

 

شرکت‌های تأمین‌کنندۀ دیالیز صفاقی، لوازم یکبار مصرف را در کشور مقصد سفر شما تأمین می‌کنند، بنابراین سفر خارجی، بدون دغدغه، امکان‌پذیر است. در سفر داخلی هم لوازم، قبل از سفر، مهیا می‌شوند.
جلوگیری از عفونت کاتتر دیالیز صفاقی، مهم است. برخی از فعالیت‌ها مانند شنا در دریاچه‌ها یا برکه‌ها، ممکن است محدود شوند یا ممکن است به اقدامات احتیاطی خاصی نیاز داشته باشند (مانند پوشش ضد آب برای کاتتر). شما می‌توانید در بیشتر فعالیت‌های معمول خود، شرکت کنید که شامل کار و فعالیت جنسی است.
دیالیز صفاقی می‌تواند به دلیل قند موجود در محلول‌ دیالیز صفاقی، باعث افزایش وزن شود. دیالیز صفاقی، اثر ملایمی روی قلب دارد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »