غلبه بر خمودگیِ حاصل از دیالیز

  • مهر ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

بیماران تحت دیالیز، ممکن است از احساس خمودگی (خستگی مداوم) یا خستگی، شکایت داشته باشند. درحالی‌که تشخیص علت دقیق، ممکن است دشوار باشد، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) یا مرحلۀ نهایی بیماری کلیوی (ESRD) دارای چندین عامل هستند که در ایجاد خستگی نقش دارند، ازجمله اورمی (افزایش سطح مواد زائد در خون) و کم‌خونی (کاهش تولید گلبول قرمز).

کم‌خونی، وضعیتی است که در آن، بدن شما گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن را تولید نمی‌کند. خستگی، یکی از علائمی است که ممکن است در هنگام کم‌خونی، تجربه کنید. کلیه‌های سالم، یک هورمون طبیعی به نام «اریتروپویتین یا EPO» می‌سازند. وقتی کلیه‌های شما از کار می‌افتند، مقادیر طبیعی هورمون EPO را تولید نمی‌کنند و درنتیجه، حفظ تعداد گلبول‌های قرمز خون سالم را برای شما سخت‌تر می‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات رایج برای بیماران دیالیزی، مشکل در خواب یا مشکل در دستیابی به خواب باکیفیت است.

هر شب، چند ساعت می‌خوابید؟ اگر پاسخ شما به این سوال، هفت تا هشت ساعت باشد، عالی است. اما اگر هر شب، فقط پنج یا شش ساعت می‌خوابید یا اغلب در نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید، قدم‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای خواب آرام‌تر و درنتیجه، احساس بهتر در طول روز بردارید. برخی از مشکلات رایجی که افراد درمورد خواب کافی، هنگام خواب با آن مواجه می‌شوند عبارت است از «پای بی‌قرار» و «آپنۀ خواب».

سندرم پای بی‌قرار و آپنۀ خواب

سندرم پای بی‌قرار، وضعیتی است که معمولاً شب‌ها باعث می‌شود که میل غیرقابل‌کنترلی برای حرکت دادن پاها در فرد، ایجاد شود. آپنۀ خواب، اختلالی است که در آن، فرد، هنگام خواب، دچار مشکل تنفسی می‌شود.

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید خواب خود را بهبود ببخشید. یکی از  این راه‌ها رسیدگی به مدیریت مایعات است. ارائه‌‌دهندۀ مراقبت شما می‌تواند تخلیۀ مایع شما را تنظیم کند، بنابراین مقدار مناسبی از مایع، تخلیه می‌شود تا به کاهش ناراحتی، هنگام خواب، کمک کند. همچنین مهم است که با متخصص تغذیه و پرستار خود صحبت کنید تا راه‌های کنترل مصرف مایعات خود را بررسی کنید و در عین‌حال، اطمینان حاصل کنید که کل درمان خود را کامل کرده‌اید. می‌توانید با انجام اقداماتی برای بهینه‌سازی برنامۀ خواب و اتاق‌خواب خود، محیط خواب بهتری ایجاد کنید. تلفن و تلویزیون خود را زودتر خاموش کنید یا فعالیت‌های آرامش‌بخشی مانند مدیتیشن یا مطالعه، انجام دهید. حتماً از مراقب خود بپرسید که چگونه می‌تواند با شما برای بهبود هر جنبه‌ای از خواب شما کار کند. همچنین می‌توانید درمورد درمان خانگی، سؤال کنید که ممکن است منجر به مدیریت بهتر مایعات شود.

اگر تحت دیالیز هستید، ممکن است بیشتر اوقات، عوارض جانبی ناخوشایندی مانند احساس خستگی را تجربه کنید. اگر چنین است، شما تنها نیستید. تیم مراقبت شما همیشه اینجا هستند تا به نگرانی‌های شما درمورد خستگی یا کیفیت پایین خواب، گوش دهند. هنگامی‌که مشکلاتی را که با آن روبه‌رو هستید به آنها بگویید، می‌توانند برنامه‌ای برای رفع هر مشکلی که پیش می‌آید، تنظیم کنند و مشخص کنند که چطور می‌توان آن را با تلاش برای خواب بهتر، رسیدگی به سایر شرایط سلامتی یا افزایش دفعات درمان‌های دیالیز شما حل کرد

نویسنده

قبلی «
بعدی »