مصاحبه با جناب آقای رضا مقدسی، جوان خلاق ایرانی

  • آذر ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

سلام آقای مقدسی. اول از همه لطفاً خودتان را به طور مختصر معرفی بفرمایید.

بنده رضا مقدسی هستم، در مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ شیمی کاربردی تحصیل کرده‌ام. تقریباً نزدیک به ۷ سال سابقۀ کار در شرکت‌های داروسازی و حدود ۴ سال در یک شرکت دارویی تولید مواد موثر یا API به عنوان سرپرست تولید مشغول به کار بودم. و سپس حدود سه سال است که تا کنون به عنوان کارشناس آزمایشگاه در کنسرسیوم دیالیز ایران مشغول به کار هستم و اخیراً به عنوان سرپرست آزمایشگاه و تضمین کیفیت شرکت نوافارمد کیمیا منصوب شده‌ام.

لطفاً تشریح بفرمایید اختراع شما چه بوده است و چه کاربردی دارد؟

اساس این کار برای اندازه گیری نقطه شبنم صورت می‌گیرد. نقطه شبنم نقطه و دمایی‌ست که گاز یا هوا در آن دما سرد می‌شود تا بخار آب موجود در آن به صورت اشباع دربیاید و در دمای پایین‌تر از آن نقطه عمل میعان رخ می‌دهد. اندازه گیری این نقطه در واقع پارامتری است که می‌توان آن را به میزان رطوبت موجود در گاز  CO2 که به عنوان ماده اولیه در فرایند تولید پودر بیکربنات استفاده می‌شود نسبت داد. برای اندازه گیری خلوص گاز CO۲ ما دستگاهی خاص داریم که جداگانه استفاده می‌شود اما برای بررسی بیشتر روی خلوص گاز نیاز بود که میزان رطوبت گاز CO۲ نیز مورد بررسی قرار بگیرد. که برای رسیدن به این پارامتر نیاز به اندازه گیری نقطه شبنم بود. برای اندازه گیری نقطه شبنم دو روش وجود دارد. یکی استفاده از دستگاه دیجیتال دیوپوینت، که معمولاً این دستگاه برای اندازه گیری نقطه شبنم هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون گاز CO۲ بسیار خاص است، اولاً که مدل دیجیتال این دستگاه بسیار کمیاب است و مورد دوم اینکه بسیار پر هزینه است. یعنی اگر قرار بود این هزینه صرف شود شاید اصلاً لزومی نداشت که ما آن تست را انجام دهیم. مورد بعدی ساخت و سفارش تجهیزی بود که به صورت نقشه‌ای به واحد مهندسی داده شد تا بررسی را انجام دهند و با توجه اینکه این دستگاه برای اندازه گیری گاز قرار بود استفاده شود، نیاز بود تا دمای منفی ۵۰ درجه و شاید هم بیشتر کاهش دما داشته باشیم. برای همین، طبق گفتۀ این واحد با توجه به جنس بدنه ای که قرار بود مورد استفاده قرار بگیرد و فشار گازی که قرار بود تحمل کند، ساخت آن زمان بر بود و هزینۀ هنگفتی داشت. اینجا بود که طی بررسی، بنده ایده‌ای به ذهنم رسید و ما توانستیم از صافی دیالیزی که تولید خود کنسرسیوم است استفاده کنیم و با چند تغییر ساختاری، از آن برای اندازه گیری نقطه شبنم گاز CO۲  استفاده کنیم.

لطفاً بفرمایید چه انگیزه‌ای اصلاً باعث شد که ایدهٔ خود را مطرح کنید؟

حقیقتاً بنده موظف بودم پیگیری کنم که چه آزمایشگاهی و یا چه دستگاهی امکان آنالیز این پارامتر را دارد.

که در اکثر موارد یا توسط آزمایشگاه‌ها انجام نمی‌شد و یا خرید دستگاه دیجیتال که قیمت بسیار بالایی داشت لازم بود.

از طرفی هم همان طور که گفتم ساخت این تجهیز به شکل دستی با صحبت‌هایی که انجام شد، بسیار پر هزینه به نظر می‌آمد.

همۀ این ۳ مورد انگیزه‌ای بود که بنده چنین ایده‌ای به ذهنم متبادر شود. شاید در ابتدا در مقایسه با آن تجهیزات با قیمت بالا خیلی ساده به نظر می‌رسید، اما همه ی موارد با تغییراتی که انجام می‌شد منطبق با تجهیز مورد نیاز ما بود و هیچ چیزی باعث نشد که انجامش ندهیم.

اول این موضوع را با خانم دکتر آریان پور (ریاست واحد تضمین کیفیت شرکت نوافارمد کیمیا) مطرح کردم، که ایشان استقبال کردند و به مدیریت محترم انتقال داده شد.

وقتی شما ایده خود را مطرح کردید چقدر جدی گرفته شد و چطور با آن برخورد شد؟

با خصوصیات اخلاقی خوبی که از مدیر عامل شرکت، جناب آقای مهندس یوسف مرتضوی، می‌شناسم انتظار داشتم که ایشان هم استقبال کنند. ایشان واقعاً به صحبت‌ها و نظرات پرسنل توجه می‌کنند، حتی اگر نظر درستی به نظر نرسد.اما واقعاً فکر نمی‌کردم که به این شدت این ایده از جانب ایشان و ریاست آزمایشگاه مورد پیگیری قرار بگیرد، به طوری که کلیۀ پیگیری‌ها و بررسی‌ها برای آزمایشگاه‌ها و یا خرید دستگاه‌ها کنسل شد، و فقط اجرایی شدن این ایده و بررسی نتایج در دستور کار قرار گرفت.

همین توجۀ مدیریت محترم مجموعه و ریاست آزمایشگاه و تضمین کیفیت، انگیزۀ مضاعف شد که پرقدرت‌تر این کار را انجام دهم.

با این کار چقدر در هزینه‌ها صرفه جویی شد؟

طبق صحبت با کارشناسان فروش، دستگاهی که مورد نیاز بوده با توجه به اینکه باید تحمل تحت فشار بودن را داشته باشد و روی خط لوله نصب گردد تا به صورت آنلاین پارامتر مورد نظر را جست و جو کند، به همین دلایل هزینۀ خرید این دستگاه بالا بوده،  تقریباً چیزی در حدود ۲۱۰۰ یورو براورد شد.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

تشکر ویژه دارم از جناب آقای مهندس مرتضوی، مدیرعامل محترم شرکت نوافارمد کیمیا، که واقعاً بستر و محیطی را فراهم کردند که به پرسنل این جسارت داده می‌شود تا در زمینه‌های مختلف فعالیت و حق اظهار نظر داشته باشند. قطعاً تشویق ایشان در هر زمینه باعث شد که بنده مصمم‌تر باشم. و اگر به چنین ایده‌هایی بها داده بشود قطعاً بسیاری از افراد حاضر در سازمان شکوفا می‌شوند و چه چیزی بهتر از اینکه مدیریت این مجموعه مشوق آنها باشد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »