نور شبانۀ مانیتورها خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

  • شهریور ۱۴۰۳
  • دیدگاه غیر فعال شده است

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، مرتضی غفاریان، گفت: «نور شبانۀ مانیتورها خطر دیابت نوع ۲ را تا ۶۷ درصد افزایش می‌دهد.»

مرتضی غفاریان، افزود: «با وجود هشدارهایی که در‌مورد استفادۀ بیش از حد از صفحۀ نمایش، خصوصاً در شب یا نور کم محیط وجود دارد، بسیاری از مردم، هنوز قبل از خواب شبانه از تلفن خود استفاده می‌کنند.»

این اپتومتریست، اظهار داشت: «مغز، نور الکتریکی را به عنوان نور خورشید که تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند، شناسایی کرده و این امر، باعث تأخیر در خواب عمیق می‌شود و ثابت شده، کم‌خوابی با چاقی و دیابت نوع دوم، ارتباط مستقیم دارد.»

غفاریان ادامه داد: «تغییرات در نحوۀ ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز که ناشی از اختلال در ریتم شبانه‌روزی است، توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت، می‌تواند به گسترش دیابت نوع ۲ منجر شود.»

در یک مطالعه با استفاده از داده‌های بیوبانک بریتانیا، اطلاعات۸۴۷۹۰ نفر، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بررسی شد که این افراد به‌ مدت یک هفته، حسگرهای نوری روی مچ دست خود داشتند. ۹ سال بعد، محققان، ۱۳ میلیون ساعت داده از حسگرهای نوری را بررسی کردند و دریافتند که خطر ابتلا به دیابت در طول زندگی این افراد تا ۶۷ درصد بیشتر بوده. آنها همچنین دریافتند که این خطر با مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور در هنگام شب، بدون توجه به رفتارهای روزانه نیز، افزایش می‌یابد.

این اپتومتریست تأکید کرد: «داده‌های مذکور این فرضیه‌ را پشتیبانی می‌کنند که نور شبانۀ مانیتور، با سرکوب یا جابه‌جایی ریتم‌های شبانه‌روزی مرکزی، می‌تواند تغییراتی در نحوۀ ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ایجاد کند.»

به گفتۀ غفاریان، برخی افراد گمان می‌کنند با استفاده از عدسی‌هایی که تحت عناوین بلوکات، بلوکنترل، بلوپروتکت و غیره در بازار و با تبلیغات تجاری فروخته می‌شوند، می‌توانند عوارض کار زیاد با مانیتورها را کاهش داده یا حذف کنند که این موضوع از نظر علمی صحیح نیست و تحقیقات جدید، نشان داده این عدسی‌ها، خصوصاً در افرادی که دائماً عینک استفاده می‌کنند با کاهش و تغییر در طیف نوری دریافتی توسط چشم، سیستم‌های فیزیولوژیک مغزی و ترشح برخی هورمون‌های مربوط به خواب و بیداری را تغییر می‌دهند. در این خصوص، پیشنهاد می‌شود که کاربران مانیتورها به‌جای استفاده از این قبیل عدسی‌ها از آپشن بلوکات و تنظیم نور اسکرین مانیتور، استفاده کنند. ▄

 

 

نویسنده

قبلی «
بعدی »