سه‌چهارم بیماری‌ها با عوامل زیست‌محیطی، مرتبط است

  • بهمن ۱۴۰۱
  • دیدگاه غیر فعال شده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: «سه‌چهارم بیماری‌ها در کشور با عوامل زیست‌محیطی، مرتبط است و تاکنون این موضوع، مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است.»

به گزارش خبرنگار حوزۀ سلامت ایرنا، نسترن کشاورز محمدی، روز دوشنبه در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی سمپ (سلامت، محیط‌ زیست و پایداری) که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: «حفاظت از محیط زیست و ارتقای سلامت جامعه از طریق جلب مشارکت بخش صنعت و کشاورزی و خدمات، مهم است. افزایش توجه و آگاهی مردم، سیاست‌گذاران و بخش خصوصی درمورد اهمیت و نقش سلامت، محیط زیست و استفادۀ سالم و پایدار از منابع طبیعی در تأمین و ارتقای سلامت جامعه و مردم، همچنین ایجاد نگرش‌های مناسب در مدیران بخش خصوصی در زمینۀ لزوم برنامه‌ریزی و اقدام در راستای پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و استفادۀ ناپایدار از منابع طبیعی دارای اهمیت است.»

کشاورز با اشاره به اهداف رویداد ملی سلامت، محیط زیست و پایداری، ادامه داد: «هدف این رویداد، پررنگ کردن رابطۀ متقابل سلامت انسان، سلامت محیط زیست و پایداری است. محیط زیست، موضوعی لوکس نیست. همچنین قرار نیست به‌خاطر محیط زیست، توسعه را نادیده بگیریم.»

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: «هدف، آگاهی‌افزایی دربارۀ ارتباط متقابل بین عناصر این رویداد (سمپ) و حساس‌سازی ذی‌ربطان اعم از مردم، مسئولان و اصحاب رسانه است. دانشگاه‌ها به اشتراک گذاشتن ایده‌های عملیاتی و تئوری را انجام داده‌اند همچنین شناسایی شرکت‌ها برای معرفی اقدامات برتر، صورت گرفته و به عبارتی نیاز به تشویق و الگوبرداری داریم.»

به گفتۀ کشاورز، این رویداد، شامل هفت محور ارتقای سلامت جامعه؛ سلامت هوا و اقلیم و ارتقای سلامت جامعه، دسترسی و سلامت آب و ارتقای سلامت جامعه، حفاظت و سلامت خاک و ارتقای سلامت جامعه، مصرف بهینه و پایدار منابع انرژی و ارتقای سلامت جامعه، تنوع زیستی و سلامت گیاهان و ارتقای سلامت جامعه، تنوع زیستی و سلامت جانوران و ارتقای سلامت جامعه و مدیریت بهینۀ پسماند می‌شود.

وی اظهار داشت: «باید تأثیر همۀ اجزای محیط زیست بر انسان بررسی شود و به بهانۀ این رویداد که یک ابزار و استراتژی است باید شرایط آموزش در جامعه فراهم شود. جلب توجه پیشگامان و پیشکسوتان این حوزه‌ها ضروری بوده و بهبود و ارتقای محیط زیست، حفاظت و پیشگیری از آسیب به محیط زیست و تهدیدات زیست‌محیطی، پایش، کنترل و به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست، کاهش مواجه با تهدیدات ناشی از آسیب به محیط زیست، جبران آسیب به محیط زیست و احیاء و بازسازی، سازگاری با تغییر اقلیم و تاب‌آوری، همچنین جلب مشارکت حداکثری و پایداری مردم و همکاری بین بخشی از هفت حیطۀ عملکردیِ محورهای اشاره شده است.»

نویسنده

قبلی «
بعدی »