نشستن طولانی مدت از ۶ طریق طول عمر را کم می کند!

  • مهر ۱۴۰۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

متن کامل خبر را در اینجا بخوانید.

یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی که پشت‌ میزنشینی برای شما ایجاد می ‌کند کاهش متابولیسم بدن و بروز اضافه وزن و چاقی است.
همچنین بر اساس بررسی‌‌های اخیر محققان، نشستن‌های طولانی ‌مدت تا ۶۴ درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌ دهد. تحلیل ستون فقرات، فشارهای بیش از حد بر استخوان‌های گردن، کمر و لگن و بسیاری دیگر از ناهنجاری‌‌های اسکلتی، غضروفی و عضلانی هم از دیگر عوارض پشت ‌میزنشینی‌‌های طولانی ‌مدت است.
ابتلا به سندرم تونل مچ دست: رایج ترین خطر نشستن طولانی مدت پشت میز کار، ابتلا به سندرم تونل مچ دست است که با بی حسی، ضعف، درد در دست، مچ و بازو خود را نشان می دهد؛ بخصوص هنگام کار با کیبورد و ماوس. سندرم تونل کارپال شایعترین نوروپاتی به دام افتادن عصب است که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه تونل کارپال ایجاد می ‌شود.
درد گردن: همین حالا به وضعیت نشستن تان در پشت میز کار دقت کنید. به احتمال زیاد به جای اینکه گردن تان در راستای ستون فقرات باشد، به سمت جلو خم شده اید. بدون شک شانه و کمرتان نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند، یعنی شانه هایتان افتاده و پشتتان به حالت خمیده در آمده است. هم تراز نبودن گردن، شانه ها و ستون فقرات در حین قرار گرفتن پشت رایانه که معمولا ساعت ها نیز طول می کشد، باعث ایجاد آسیب‌های فشاری مکرر و دائمی به عضلات و ساختار استخوانی گردن می شود که از انتهای جمجمه تا مهره‌های پشت را درگیر می کند. برای کاهش آسیب‌های وارده لازم است صاف بنشینید و گردن را جلو نیاورید تا با شانه ها و ستون فقرات در یک راستا باشد.
ابتلا به واریس و لخته‌های خونی: به عقیده محققان کانادایی، نشستن‌های طولانی مدت در پشت میز کار یا روی کاناپه امکان بروز ترومبوز وریدی عمقی را به ویژه در بین افراد مبتلا به چاقی مفرط افزایش می‌دهد. متاسفانه اگر لخته‌های خونی حرکت کنند و وارد ریه‌ها شده و آمبولی ریوی ایجاد کنند، مرگبار هستند. ترومبوز وریدی عمقی نیز زمانی بروز می‌کند که جریان خون متوقف شده و مایعات بدن در ناحیه ای از پا جمع شده و لخته خونی ایجاد کنند. توجه داشته باشید که نشستن‌های طولانی مدت باعث ایجاد ورم قوزک پا، واریس و پوکی استخوان ناشی از کم تحرکی می‌شوند.
فتق دیسک: محققان انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی در آمریکا به این نتیجه رسیده اند که حرکات منظم بدنی باعث تحریک جریان خون تازه و ارسال مواد مغذی به دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود. اما نشستن‌های طولانی مدت به برهم خوردن هم ترازی دیسک‌ها و تشکیل کلاژن‌های سخت بین تاندون‌ها و لیگمان ها منجر می‌شود.
ابتلا به سندرم متابولیک: محققان کلینیک مایو اشاره کرده اند که کاهش جریان خون و کاهش کالری سوزی در حالت نشسته، خطر بروز گرفتگی عروق، فشار و کلسترول خون بالا، مشکلات گوارشی، بیماری قلبی عروقی و کبد چرب را افزایش می‌دهد.
خطر فلج شدن: اغراق‌آمیز است ولی طولانی نشستن باعث ابتلا به فلج و یا حتی مرگ زودرس می‌شود. نتایج پژوهشی که به مدت هشت سال و نیم در دانشگاه نورث ‌وسترن انجام شده است نشان می‌دهد که وضعیت نشستن نامناسب و طولانی مدت بخصوص در افراد سالمند، خطر بروز فلج را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. همین محققان مشاهده کردند افرادی که عادت دارند شب ها تلویزیون تماشا کنند و یا بازی‌های یارانه ای انجام دهند، به میزان ۶۱ درصد بیشتر از افرادی که صرفا یک ساعت در روز تلویزیون می‌بینند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

نویسنده

قبلی «
بعدی »