مراقبت های لازم پس از پیوند کلیه (قسمت سوم)

  • اسفند ۱۳۹۸
  • دیدگاه غیر فعال شده است

میزان بالای کلسترول و چربی خون

احتمال بروز کلسترول و چربی بالا ی خون بعد از پیوند کلیه چقدر است؟

به دلیل عوارض جانبی داروهای ضد پس زدن پیوند کلیه (سرکوب کننده سیستم ایمنی)، افزایش وزن، رژیم غذایی نامناسب، سابقه خانوادگی یا انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی احتمال بروز کلسترول و چربی بالای خون بعد از پیوند کلیه بیشتر است. ممکن است بسیاری از افراد بعد از پیوند، سطح کلسترول و چربی خون بیشتری در خون داشته باشند. مسائل مربوط به کلیه که باعث ظهور پروتئین در ادرار (پروتئینوری) می‌شوند نیز می‌توانند چربی خون را افزایش دهند.

چرا باید نگران بالا رفتن کلسترول و چربی خون باشم؟

میزان بالای چربی خون می‌تواند منجر به گرفتگی رگ‌های خونی شود. در صورت بروز این بیماری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی افزایش می‌یابد.

چگونه می‌توانم کلسترول و چربی خون را کنترل کنم؟

پزشک به شما در مدیریت کنترل کلسترول و چربی خون کمک می‌کند. کنترل میزان بالای کلسترول و چربی خون معمولاً با رعایت موارد زیر میسر است:

• رعایت رژیم غذایی مخصوص سلامتی قلب

• انجام فعالیت‌های ورزشی طبق اجازه پزشک

• داروهای کاهنده چربی خون

• سیگار کشیدن را متوقف کنید

چرا باید مصرف سیگار را متوقف کنم؟

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریه و سرطان را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است دوره طول عمر ماندگاری و عملکرد کلیه جدید کاهش یابد.

چگونه می‌توانم برای متوقف کردن استعمال سیگار کمک کنم؟

در صورت بروز مشکل در ترک سیگار، از پزشک خود در مورد داروها و راهکارهایی که برای ترک مصرف سیگار کمک کننده هستند، سؤال کنید.

وزن متناسب

احتمال افزایش وزن پس از پیوند کلیه چقدر است؟

احتمال افزایش وزن بعد از پیوند کلیه زیاد است. افزایش وزن بعد از پیوند به دلیل عوارض جانبی داروها و رژیم غذایی آزادتر در مقایسه با قبل پیوند است.

چرا باید از افزایش بیش از حد وزن نگران شوم؟

افزایش بیش‌ازحد وزن منجر به افزایش میزان کلی چربی بدن می‌شود و چاقی نامیده می‌شود. چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ظهور دیابت بعد از پیوند را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توانم وزن سالم داشته باشم؟

پزشک و متخصص تغذیه در ایجاد برنامه‌ای برای حفظ وزن در محدوده سلامتی به شما کمک می‌کنند. برای کنترل وزن و کاهش دریافت انرژی بیش از حد متخصص تغذیه و رژیم غذایی شما را راهنمایی می‌کند. همچنین، شما باید مرتباً با اجازه پزشک ورزش کنید.

سرطان

احتمال ابتلا به سرطان بعد از پیوند کلیه چقدر است؟

احتمال ابتلا به سرطان  بالاتر می‌رود. سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار حائز اهمیت است. داروهای ضد پس زدن پیوند (سرکوب‌کننده سیستم ایمنی) عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و ممکن است دفاع از بدن را برای انواع خاصی از سرطان کاهش دهد. مواردی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

چگونه بدانم که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستم؟

سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است و می‌تواند باعث مرگ شود. اگر پوست روشن دارید، در منطقه‌ای در معرض نور زیاد آفتاب زندگی می‌کنید یا سابقه سرطان پوست دارید، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست و لب وجود دارد. همچنین برخی داروهای ضد پس زدن پیوند (سرکوب‌کننده سیستم ایمنی) وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را بیش از سایر داروها افزایش دهد.

چگونه می‌توانم احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهم؟

برای پایین آوردن احتمال ابتلا به سرطان پوست باید:

• از در معرض قرار گرفتن تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید.

• از برنزه کردن پوست خودداری کنید.

• از کرم یا لوسیون ضد آفتاب (ضد اشعه ماورا بنفش با طول موج بلند و کوتاه) استفاده کنید.

• از هرگونه تغییر در پوست آگاه باشید. به طور مرتب معاینه پوست و لب خود را انجام دهید. در صورت مشاهده توده، برآمدگی، درد، زخم یا ناحیه رنگی روی پوست، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

• برای مراقبت بیشتر پوست، از توصیه‌های تیم پیوند و پزشک کلیه پیروی کنید. پزشک ممکن است برای معاینه سالانه شما را به پزشک متخصص پوست (پزشک پوست) ارجاع دهد.

 

در مورد چه غربالگری‌های دیگری در رابطه با سرطان با پزشک صحبت کنم؟

بیماران خانم: در مورد خطر سرطان دهانه رحم، پستان و روده بزرگ با پزشک خود مشورت کنید و معاینه‌های توصیه‌شده را انجام دهید.

بیماران آقا: در مورد خطر سرطان پروستات و روده بزرگ به‌طور مرتب با پزشک خود مشورت کرده و معاینه‌های توصیه‌شده را انجام دهید.

بیماری استخوان

احتمال ابتلا به بیماری استخوان بعد از پیوند کلیه چقدر است؟

بیماری استخوان (اختلالات استخوانی در بیماری مزمن کلیه) حتی ممکن است بعد از پیوند کلیه همچنان ادامه یابد. بیماری استخوان دیابت، استعمال دخانیات، ورزش نکردن، یائسگی یا تعداد سال‌های طولانی در دیالیز رخ دهد.

چرا باید به بیماری استخوان اهمیت دهم؟

بیماری استخوان می‌تواند باعث ایجاد استخوان‌های ضعیف و شکننده شود و احتمال شکستگی را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان فهمید که من بیماری استخوانی دارم؟

برای بررسی سلامتی استخوان شما، پزشک سطح خونی کلسیم، فسفر، هورمون پاراتیروئید (PTH) و

ویتامین دی (D) را آزمایش می‌کند.

چگونه می‌توانم احتمال ابتلا به بیماری استخوان را کاهش دهم؟

ورزش‌های تحمل وزن مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وزنه‌ها روش خوبی برای افزایش قدرت استخوان و ماهیچه‌ها است. اگر سطح ویتامین دی (D) خون شما پایین باشد، پزشک مکمل ویتامین دی (D) را تجویز کند.

آیا می‌توانم داروهای تراکم استخوان مصرف کنم؟

داروهای تراکم استخوان معمولاً پس از پیوند کلیه استفاده نمی‌شوند. اگر پزشک شما این داروها را پیشنهاد کند، ممکن است نمونه‌برداری استخوان برای بررسی سلامت استخوان قبل از شروع این داروها مورد نیاز باشد.

National Kidney Foundation

ترجمه آذین حنایی

نویسنده

قبلی «
بعدی »