مصرف روی و آهن در دوران نقاهت کرونا الزامی است

  • مرداد ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به نقل از ایرنا
جلال نوروزخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روش های تغذیه ای مناسب مملو از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند زمینه ساز تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید۱۹ شود.
وی افزود: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی را در زمان پیشگیری و بخصوص دوران نقاهت از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری کووید ۱۹ دارد که عامل ابتلا به آن به بیماریهای زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح بر می‌گردد .
وی ادامه داد: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کووید۱۹ در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند که منابع تامین آهن گوشت قرمز، جگر و منابع گیاهی آن حبوبات، خشکبار و سبزیجات تیره برگ است.
نوروزخانی همچنین منابع تامین روی را نیز پروتئین‌هایی نظیر گوشت سفید از جمله ماهی و دیگر غذاهای دریایی برشمرد .
وی کمبود ویتامین‌های مثل ویتامین D ,C ,A وتضعیف سیستم ایمنی بدن را عامل تاثیرگذار در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری دانست و افزود: منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین Cمثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای ،جعفری،پیازچه، شاهی ، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین Cهستند.
این کارشناس حوزه تغذیه اضافه کرد: هویج و کدو حلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین Aهستند و بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی ها (بجز سبزی های نشاسته ای) و حداقل ۲ واحد میوه توصیه می‌شود.
هر واحد غذایی حاوی ۸۰ کالری است که در مواد غذایی مختلف متفاوت است که شامل پنج گروه غذایی نان، سبزی ، گروه میوه ، گروه گوشت و لبنیات می‌شود.
وی همچنین کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند را از جمله افرادی دانست که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری به نکات ویژه‌تری توجه بکنند .
نوروزخانی به این افراد توصیه کرد که روزانه از سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدوحلوایی، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا مصرف بکنند و از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود.
رییس گروه تغذیه مازندران به افرادی که علائم سرماخوردگی دارند توصیه کرد که از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
وی تاکید کرد: رعایت تعادل و تنوع و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز‌مغذی‌ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.
بیماری کووید ۱۹ که بعد از ۶ ماه همچنان کشورهای جهان را درگیر خود کرده است تا کنون افراد زیادی را مبتلا و جان افرادی را نیز گرفته است. این بیماری که در ابتدا با علائم تنفسی در میان مردم شناخته شد بعدها روند علائم آن تغییر کرده است و علائم گوارشی نیز به جمع دیگر علامت ها از جمله تنگی نفس اضافه شده است.
تقویت سیستم ایمنی بدن همواره توصیه متخصصان و کارشناسان برای مقابله با این بیماری مطرح شده است و بخش بیشتری از تامین این ایمنی بدن به نوع تغذیه افراد بر می‌گردد.

نویسنده

قبلی «
بعدی »