سخن نخست- بیوتروریسم: خطری که باید جدی گرفته شود

  • دی ۱۳۹۹
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در سال ۱۹۷۷، خانم اتو‌هتسه (معروف به ماری سانچز) به عنوان رئیس قاضی سرزمین شِیِن شمالی به ژنو رفت تا ماجرای تکان دهنده‌ای را برای دیگر ملت‌ها روایت کند. او فاش کرد که زنان بومی آمریکا (سرخپوستان) قربانی نوع مدرنی از پاکسازی قومی (جنوساید) شده اند: عقیم سازی دسته جمعی! 

در ابتدا و میانۀ قرن بیستم، جریان‌های معتقد به اصلاح نژادی (اوژنیک) در اروپا و آمریکا قدرتمند شده بودند. این جریان‌ها معتقد بودند که جامعۀ انسانی باید با حذف ژن‌های معیوبِ افراد یا گروه‌های پست و فرومایه، ژن‌های خوب انسانی را ارتقای دهد.

۲پوستر  طرفداران اصلاح نژادی آمریکا در سال ۱۹۲۶ که از حذف ژنهای معیوب مانند افراد دیوانه، دچار اختلال حواس، و جنایتکاران حمایت می‌کرد. روی پوستر نوشته شده است: «بعضی از مردم متولد شده اند تا باری بر روی دوش بقیه باشند.»

 

۳یک لبنزبون در آلمان نازی – زایشگاهی با هدف بالا بردن زاد و ولد کودکان آریایی خالص به وسیلۀ رابطۀ خارج از ازدواج افرادی که دارای «نژاد پاک و سالم» بودند!

 

عقیم سازی دسته جمعی زنان بومی در دهۀ ۶۰ و ۷۰ میلادی در آمریکا رخ داد. قبل از این اقدام، بعضی از ایالت‌ها در آمریکا قوانین «پاکسازی ژنی» با «عقیم‌سازی اجباری» را تصویب کرده بودند، به این معنی که افراد دارای ژن‌های معیوب مانند خلافکاران و دیوانگان باید عقیم شوند. طبیعتاً افراد و گروه‌های نژادپرست علاقه داشتند که همانند نازی‌ها، فهرست افراد دارای ژن بد را به مردمان آفریقایی (سیاهپوستان)، لاتین‌/هیسپانیک‌ها (افراد آمریکای جنوبی)، و بومیان آمریکا (سرخپوستان) تعمیم دهند.

در دهه‌های ابتدایی قرن بیست، ایالت کالیفرنیا به حدی برنامۀ عقیم‌سازی را جدی اجرا کرده بود که بعدها آن برنامه مدلی برای آلمان نازی شد. https://youtu.be/9R6RdHENcFU

 

با این حال، عقیم‌سازی زنان بومی در قالب یک قانون به ظاهر منطقی با عنوان قانون «خدمات برنامه‌ریزی خانواده و پژوهش جمعیت» که در سال ۱۹۷۰ به تصویب رسیده بود، اجرا شد. البته زنانی که تحت این قانون عقیم سازی می‌شدند، از نتیجۀ اقدامی که روی آنها صورت می‌پذیرفت اطلاعی نداشتند؛ بسیاری از آنها تصور می‌کردند که اقدام عقیم‌سازی، نوعی پیشگیری از بارداری موقت است و قابل برگشت می‌باشد. عده‌ای فکر می‌کردند که تحت واکسیناسیون یا دریافت داروهای تقویت‌کننده قرار دارند و اصولا معنی عقیم شدن را نمی‌دانستید. زنان بومی که از فرایند عقیم‌سازی سر باز می‌زدند، تهدید به جدایی از فرزندان یا خانواده می‌شدند.

تحقیقات رسمی در همان زمان، اطلاعات ۳۴۰۶ زن بومی را که بین دهه‌های شصت و هفتاد بدون آگاهی عقیم شده بودند، ثبت کرده است، اما پژوهشهای جدید ادعا کرده اند که بیش از ۴۰% زنان بومی در آمریکا در آن زمان عقیم شده اند؛ یعنی بین ۶۰/۰۰۰ تا ۷۰/۰۰۰ نفر. که در میان آنها، حتا دختران نوجوان نیز دیده می‌شدند.

 

 

در سال ۲۰۱۹، از این ماجرای رنج‌آور فیلم مستندی به نام آما (مادر) ساخته شده است:  https://amamovie.com

 

 

باورهای اوژنیکی، نه به فراگیری قرن بیستم، اما هنوز پا برجاست. در مستند «عقیم شده پشت میله‌ها» در سال ۲۰۱۳ و همچنین مستند «هلفدونی» (یا «شکم دیو») در سال ۲۰۲۰ نشان داده شده است که عقیم‌سازی بدون اجازۀ فرد همچنان در زندان‌های کالیفرنیا ادامه دارد.

https://www.journeyman.tv/film/6001

https://www.imdb.com/title/tt11454670

https://youtu.be/LbbFoikelGA

 

بعضی‌ها رئیس جمهور سابق ایالات متحدۀ آمریکا، دونالد ترامپ، را نیز یک اوژنیک می‌دانند. https://youtu.be/3Yh0jAxOxGE

 

عقیم‌سازی زنان بومی آمریکا اولین عقیم‌سازی جمعی در تاریخ نبود. در انتهای قرن نوزده و دهۀ اول قرن بیستم میلادی، آیگن فیشر، متخصص ژنتیک آلمانی در آفریقا، زنان آفریقایی به ویژه زنان دورگه را عقیم می‌کرد. احتمال داده شده است که او بعدا در آلمان نازی تحقیقات خود در زمینۀ عقیم‌سازی را در کمپ‌های یهودیان، پیگیری کرده است.

https://web.archive.org/web/20111209033514/http://www.ezakwantu.com/Gallery%20Herero%20and%20Namaqua%20Genocide.htm

 

 

 

در کانادا نیز بی‌اخلاقی‌های پزشکی سابقه دارند. در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ واکسن بیماری سل در مقطعی روی کودکان خانواده‌های فقیر و سپس روی کودکان بومی آزمایش شد، بدون اینکه خانواده‌ها از این آزمایش مطلع باشند.

https://globalnews.ca/news/745989/tb-vaccine-tested-on-aboriginals-but-living-conditions-not-fixed-research/

 

 

 

البته بدرفتاری‌های اجتماعی و پزشکی با بومیان کانادا بسیار گسترده و غیرانسانی بوده است. بین سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۹۸، نزدیک به ۱۵۰،۰۰۰ کودک بومی از خانواده‌های خود جدا شده، به اجبار به مدارس شبانه روزی فرستاده می‌شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد علاوه بر اینکه بسیاری از این کودکان از خشونت فیزیکی و بدرفتاری جنسی آزار دیده اند، شیوع بیماری سل نیز در آنان به وفور دیده می‌شد. در این سال‌ها، هزاران نفر از این کودکان فوت شده اند که محل دفن بعضی از آنها هنوز پیدا نشده است.

https://www.washingtonpost.com/world/the_americas/thousands-of-canadas-indigenous-children-died-in-church-run-boarding-schools-where-are-they-buried/2018/10/19/afd35060-cb25-11e8-ad0a-0e01efba3cc1_story.html

 

 

مورد دیگر بدرفتاری با کودکان بومی در کانادا، آزمایش‌های رژیم غذایی و سوء تغذیه بود. بین دهه‌های سوم تا پنجم قرن بیستم، در مدارس شبانه روزی کودکان بومی، به آنها رژیم‌های مختلف غذایی یا حتا گرسنگی تحمیل می‌کردند تا بتوانند اثرات مختلف این رژیم‌ها و سوء تغذیه را با یکدیگر مقایسه کنند.

https://www.nature.com/news/canada-used-hungry-indigenous-children-to-study-malnutrition-1.13425

https://globalnews.ca/news/2503875/what-happened-to-jim-experiments-on-canadas-indigenous-populations/

متاسفانه نمونه‌های آزمایش‌های پزشکی بر روی کودکان، به موارد فوق محدود نمی‌شود. در دهه سوم قرن بیستم، واکسن‌های ابتدایی فلج اطفال روی ۲۱۰۰۰ کودک در آمریکا آزمایش شدند، نتیجه وحشتناک بود: تعداد معتنابه از کودکان فوت کردند یا فلج شدند و بسیاری نیز به واکسن حسایست‌های شدید نشان دادند. در سال ۱۹۵۰، نمونه‌های جدیدتر واکسن فلج اطفال روی کودکان دچار اختلال هوشی یا صرع آزمایش شد. اگر چه خوشبختانه آن واکسن عوارضی در پی نداشت، اما غیراخلاقی بودن این آزمایش مساله‌ای حایز اهمیت است.

https://www.historyofvaccines.org/timeline#EVT_100351

https://www.historyofvaccines.org/timeline#EVT_100317

 

در سال ۲۰۱۳ نشریۀ ایندپندنت و هاآرتز به طور جداگانه مقالاتی نوشتند که نشان می‌داد رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل، بدون رضایت مهاجران یهودی اتیوپیایی به آنها آمپول دپو-پرورا تزریق می‌کند که نوعی داروی پیشگیری از بارداری درازمدت است. اسرائیل، ناآگاهی دریافت کنندگان را تکذیب کرده است، اما آمار نشان می‌دهد که زاد و ولد در میان مهاجران سیاهپوست اتیوپیایی به طور مشخصی از ما بقی جامعه کمتر است.

https://youtu.be/oljrngl5Iwc

 

 

آزمایش توسکگی

https://www.nature.com/news/2010/101004/full/467645a.html

https://www.nature.com/news/human-experiments-first-do-harm-1.9980

https://www.nature.com/news/human-experiments-first-do-harm-1.9980

 

لازم است یادآوری کنیم که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برای به دام انداختن بن لادن نیز از برنامۀ واکسیناسیون استفاده کرده است. در سال ۲۰۱۰، سیا یک برنامۀ واکسیناسیون ساختگی در شهری در پاکستان که گمان می‌برد بن لادن در آنجا مخفی شده است، ترتیب داد. هدف از این برنامه، به دست آوردن DNA یکی از فرزندان بن لادن برای تأیید خانۀ محل اختفای وی بود.

https://www.theguardian.com/world/2011/jul/11/cia-fake-vaccinations-osama-bin-ladens-dna

همان طور که متوجه شده اید، بی‌اخلاقی‌ها و بعضاً جنایات پزشکی که در این نوشته به آنها اشاره شد، نه در قرون وسطی که در قرن بیستم اتفاق افتاده است. از زمانی که خانم اتو‌هتسه عقیم‌سازی بومیان آمریکا را در دنیا فاش کرد، موارد بسیار دیگری از بی‌اخلاقی‌های پزشکی در دهه‌های پیشین منتشر شده، و احتمالا تعدادی نیز هنوز مکتوم مانده است.

علم بدون اخلاق و شهوت کسب قدرت حداکثری در سیاستمدارن بی‌اخلاق، خطر بزرگی برای انسانیت است و بر ما بایسته است که این خطر را جدی گرفته، آمادۀ پیشگیری و دفاع در مقابل آن باشیم.

 

 

References

نویسنده

قبلی «
بعدی »